Test

Iveco Massif – pomocník do nejtěžších terénů

Nabídka vozidel 4×4 na českém trhu je poměrně široká, ale hledá-li zájemce vozidlo pro těžkou práci, možnosti výběru se mu podstatně zúží. Jedním z těch, která vyhoví i nejpřísnějším kritériím, je Iveco Massif. Model v třídveřové verzi jsme mohli sami vyzkoušet v redakčním testu. Massif navazuje na slavnou tradici off-roadu FIAT Campagnola (viz DN 40/08), která se začala psát v roce 1951. Koncepce robustního podvozku na tuhých nápravách zůstala zachována, jinak se však původní model výrazně změnil a vyráběl se až do roku 1987. Při konstrukci následníka campa-gnoly – massifu – vyšel výrobce ze španělského off-roadu Santana PS-10/Anibal, který výrazně zmodernizoval a obohatil o technologie vozidel Iveco Daily. Přestože se jedná o ryze pracovní vozidlo, nebyli by to Italové, kdyby si nedali záležet i na designu, který nese rukopis Giorgetta Giurgiara. Vysoká světlá výška, robustní karoserie, ale i speciální terénní pneumatiky, do nichž bylo testovací vozidlo obuto, od počátku sváděly vyzkoušet massif co nejrychleji v těžkém terénu, tedy v podmínkách, pro které je primárně určen. Že výrobce počítal i s krizovými situacemi, dokazoval naviják, který jsme však použít nemuseli – terénní pneumatiky a třílitrový vznětový čtyřválec o výkonu 107 kW s točivým momentem 350 Nm při 1400 až 2600 min-1 představovaly natolik účinnou kombinaci, že mnohé z projížděných úseků dokázalo vozidlo zvládnout pouze se zadním pohonem. Ač jsme neměli možnost přesně změřit stoupání, po našich zkušenostech se tvrzení výrobce, že massif zvládne stoprocentní stoupání, jeví jako naprosto reálné. Se světlou výškou 235 milimetrů má přední nájezdový úhel 50 stupňů, zadní 34 stupňů a přechodový úhel 24. Se standardní nápravou se může brodit až do hloubky půl metru. Pracovní charakter testovaného vozidla podtrhuje i kovové obložení interiéru v místech, kde může dojít k častému kontaktu s pracovními nástroji, a umístění rezervního kola na zadních dveřích – vše je robustní a účelné. Je zřejmé, že výrobce počítá i s hrubším zacházením při provozu vozidla. Pohon všech kol Ač si vozidlo v dané výbavě poradí bez předního pohonu i s jízdou v terénu, v případě potřeby lze zvolit připojení předních kol. Ještě před tím je však nutno uzamknout volnoběžky v nábojích předních kol. Při pohonu všech kol je točivý moment na obě nápravy přenášen v poměru 50 : 50. Součástí standardní výbavy je uzávěrka zadního diferenciálu, testovací vozidlo mělo navíc i volitelnou přední uzávěrku. A samozřejmě nechybí ani redukční pohon pro pomalou jízdu v těžkém terénu. Ovládání šesti-stupňové mechanické převodovky se neliší od řazení v běžných osobních vozidlech a neklade na řidiče zvláštní nároky. Spolehlivost a odolnost Celkově lze říci, že v plném nasazení massif potvrzuje dojem, kterým působí i staticky – jedná se o skutečný off-road určený uživatelům, kteří potřebují spolehlivé a výkonné vozidlo do míst, kde jsou odkázáni sami na sebe. Přestože se jedná o vozidlo s odolnou konstrukcí, jízda s ním je pohodlná i v běžném provozu. Vozidlo bylo dokonce tišší, než by se vzhledem k jeho určení dalo čekat. Navíc velký podíl na hlučnosti v kabině měly nepochybně kromě vyššího těžiště i terénní pneumatiky. Na druhou stranu ten, kdo si massif pořídí, si jej nekupuje na pojíždění ve městě, ale proto, že potřebuje skutečně terénní vozidlo. Jeho přednosti v tomto směru ocení například lesníci, záchranáři, policie, stavební pracovní čety, prostě všichni ti, kteří se s vozidlem mohou pohybovat v odlehlých oblastech po nezpevněném, písčitém či bahnitém povrchu. Vozidlo Iveco Massif je nabízeno v různé doplňkové výbavě, včetně silnější motorizace 130 kW a pětidveřového provedení, záleží na potřebách uživatele. Milan Frydryšek

Iveco Massif

  • základní technická data

Motor: Třílitrový přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec se vstřikováním Common-Rail Maximální výkon: 107 kW při 3000 min-1 Maximální točivý moment: 350 Nm v rozmezí 1400 až 2600 min-1 Převodovka šestistupňová manuální Celková hmotnost: 3050 kg Nápravy: tuhé Brzdy: kotoučové na přední i zadní nápravě

spinner