25. ledna 2007
Jako den velkých změn se do historie největšího českého výrobce autobusů zapsal letošní první leden. Po 58 letech pod značkou Karosa se jeho název změnil na IVECO Česká republika a dlouholetého generálního ředitele a předsedu představenstva Rudolfa Černého v čele společnosti vystřídal šéfkonstruktér Daniel Patka. Současně podnik po jedenácti letech definitivně ukončil výrobu autobusů řady 900 a do budoucna se jako jeden ze čtyř hlavních výrobních závodů koncernu Irisbus bude v rámci koncernové dělby práce specializovat na vývoj a výrobu meziměstských, školních a linkových autobusů. Produkci nových řad Arway a Crossway, které Irisbus představil v průběhu uplynulých dvou let, pro všechna odbytiště ve Vysokém Mýtě doplní jen montáž městského autobusu Citelis pro domácí trh. Změna názvu je vyústěním integrace českého výrobce do skupiny IVECO a nový ředitel si od ní slibuje upevnění dosavadního postavení výrobního závodu ve Vysokém Mýtě, který se díky tomu stává nedílnou součástí skupiny Irisbus IVECO – druhého největšího výrobce a prodejce autobusů v Evropě a významného hráče na světovém trhu. Příslušnost k silné skupině se podle Daniela Patky na výsledcích Karosy pozitivně projevovala již v uplynulých letech. Například v loňském roce ve Vysokém Mýtě vyrobili 2400 autobusů a o více než čtvrtinu tak překonali do té doby rekordní produkci 1880 vozidel v roce 2005. Z toho celkem 1470 vozidel loni putovalo na náročné trhy koncernu Irisbus (do Francie 1070), zatímco českým zákazníkům Karosa loni prodala 450 autobusů. Boom výroby by se měl odrazit i na hospodářském výsledku společnosti, který ovšem Daniel Patka odmítl před auditem zveřejnit. Na výsledcích loňského roku se dále pozitivně podepsalo zavedení normy Euro 4, ale stejnou produkci společnost plánuje i letos. Již k polovině ledna evidovala více než tisíc objednávek na modely Arway a Crossway, kterých loni vyrobila celkem 350 kusů. Díky rozvoji výroby letos společnost s 1746 zaměstnanci hodlá nabídnout stálé zaměstnání třem stům výrobních dělníků z řad těch, kdo pro ni zatím pracovali v zastoupení pracovní agentury. Pro konstruktéry, technology a inženýry bude zase příslušnost ke koncernu Irisbus představovat zajímavé možnosti práce v mezinárodních týmech, uvedl Daniel Patka. „Značka Karosa nicméně zůstává součástí naší historie, jsme na ni hrdí a rozhodně se jí nechceme zbavovat,“ řekl dále Daniel Patka. Podle jeho slov zůstane zachována pro prodej náhradních dílů a servis vozidel řady 900 i jiných starších modelů. Připravovaný nový výrobek, který by měl nahradit některé městské a příměstské verze vozidel řady 900, hodlá IVECO Česká republika představit ještě v první polovině roku. Ponese již ovšem značku Irisbus a jeho symbol – delfína.
Luboš Spálovský www.irisbus.iveco.cz
Irisbus IVECO. Vedle České republiky má koncern s delfínem ve znaku výrobní a vývojové základny také ve Francii, Itálii a Španělsku a jeho 5875 zaměstnanců v roce 2005 vyrobilo 8595 autobusů a autokarů nad 3,5 tuny při tržbách kolem 1,169 miliardy €. Jeho mateřský koncern IVECO vyrábí a prodává kolem 450 tisíc motorů a 170 tisíc vozidel ročně a řadí se tak mezi největší celosvětové výrobce. Jeho produkce zahrnuje široký sortiment od lehkých užitkových vozidel (Daily) přes střední a těžké nákladní vozy (Eurocargo, Stralis) a stavební modely vozidla Trailer až po autokary a autobusy Irisbus IVECO a bohatou nabídku speciálních (požárních, zemědělských, terénních či vojenských) vozidel. S celkem 31 tisíci zaměstnanců vyrábí IVECO ve 48 závodech v 19 zemích, vedle Evropy také v Číně, Indii, Rusku, Turecku, Austrálii, Argentině, Brazílii a Jižní Africe. Patnáct výzkumných a vývojových středisek se podílí na vývoji technologií. Technické služby zajišťuje 841 autorizovaných prodejců a více než 4500 autorizovaných servisních dílen ve více než stovce zemí celého světa. Změna statutu vysokomýtského podniku by podle slov ředitele pražského zastoupení značky IVECO Ing. Aleše Konráda neměla ovlivnit činnost importéra užitkových a speciálních vozidel z produkce koncernu IVECO. Využijeme možností, které nám nové uspořádání skýtá, ale zastoupení IVECO pro užitková vozidla, požární a vojenskou techniku bude zatím nadále pracovat zvlášť, řekl.
Od kočárů k nejmodernějším autobusům. Historie výroby silničních vozidel ve Vysokém Mýtě se začala psát již v roce 1895, kdy Josef Sodomka založil firmu s názvem První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky. Podle jeho výkresů byla v roce 1928 zhotovena první autobusová karoserie na podvozku Škoda 125. V roce 1948 – po znárodnění – byla firma přejmenována na národní podnik Karosa. V padesátých letech učinila důležitý pokrok při výrobě karoserií pro známý autobus Škoda 706 RTO a v roce 1966 její sortiment doplnil autobus typu ŠM 11 s unikátní panelovou konstrukcí karoserie smontované ze šesti panelů. Po změně politického systému v Československu pro Karosu skončila etapa maximální roční produkce 3400 autobusů a nastal obtížný přechod na podmínky tržní ekonomiky. Během dvou let se objem její produkce snížil na méně než třetinu. Nové požadavky zákazníků si současně vyžádaly netradiční přístupy a zcela nová konstrukční řešení. V roce 1993 se podnik přeměnil na akciovou společnost a ze zbylých závodů bývalého státního podniku se staly samostatné privatizované podniky. Jednání Karosy s francouzskou firmou Renault V.I. vyústilo k vytvoření společného podniku, v němž francouzský partner získal nejprve 34 a postupně do roku 1998 až 72 procent akcií. Když v roce 1999 Renault a italská společnost IVECO vytvořily sjednocením svých aktivit v oblasti výroby autokarů a autobusů podnik mezinárodního rozměru – Irisbus Holding S.L. – patřilo mu již 94 procent akcií Karosy. Vysokomýtská společnost se tak stala součástí největšího evropského výrobce autobusů. Předposlední dějství se uskutečnilo na přelomu roků 2002 a 2003, kdy IVECO v důsledku propojení koncernů Renault a Volvo na poli výroby nákladních vozidel převzalo plnou kontrolu nad kapitálovým podílem společnosti Renault. Irisbus se tak stal jednou divizí koncernu IVECO – divizí Business Unit Bus – a jeho prostřednictvím je ve stoprocentním vlastnictví skupiny FIAT. Současně se postupně měnila struktura koncernu se sídlem v Lyonu. Integrace do skupiny pak byla završena na začátku letošního roku, kdy se z Karosy stalo IVECO Česká republika.
Rozvoj podniku v posledních letech podpořila rozsáhlá investice do nové lakovny s kataforézou, jejíž zprovoznění přivodilo i změnu některých dosud léta používaných technologických postupů – například přechod od výroby autobusů panelovým způsobem na výrobu skeletovou. Díky investici disponuje závod ve Vysokém Mýtě ještě dnes nejmodernější technologií lakování v celém koncernu Irisbus. O rok později – v roce 2002 – byla ve Vysokém Mýtě uvedena do provozu také nová montážní linka (viz DN 42/02). Na původním výrobním zařízení se do té doby vyrobilo celkem 67 740 autobusů Karosa. Plné členství závodu přineslo také konvergenci jednotlivých komponent a modulární koncepci výrobkových řad uvnitř koncernu Irisbus. V rámci koncernové dělby práce se nyní vysokomýtský závod plně specializuje na výrobu příměstských a meziměstských autobusů Arway a Crossway ve třech délkových variantách a se dvěma různými motory. Ve Vysokém Mýtě se ovšem i nadále budou kompletovat autobusy Citelis (stejně jako z nich Škoda Plzeň kompletuje trolejbusy) z produkce výrobního závodu koncernu ve francouzském Annonay.