IRU: Ministři životního prostředí odhlasovali rozumný emisní systém

IRU: Ministři životního prostředí odhlasovali rozumný emisní systém

Ministři životního prostředí EU na zasedání Rady EU odhlasovali podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU rozumný systém obchodování s emisemi pro budovy a silniční dopravu (ETS II), který zohledňuje zásadní doporučení odvětví silniční dopravy.

Po dramatickém hlasování na plenárním zasedání Evropského parlamentu (viz DN 13/22), které přijalo verzi systému ETS II, jež nebyla vhodná pro daný účel, IRU na konci června konstatovala, že členské státy EU zaujaly realističtější a rozumnější přístup.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů IRU při EU Raluca Marian uvedla: „Vítáme rozhodnutí ministrů životního prostředí EU zahrnout do působnosti systému ETS II všechny účastníky silničního provozu a stanovit datum zahájení na
rok 2028, což je realističtější než verze Parlamentu i původní návrh Evropské komise. Rada rovněž pochopila naše obavy ohledně kontraproduktivity vícenásobného zdanění a zpoplatnění a jednala v souladu s nimi.“

Na rozdíl od Evropského parlamentu Rada podporuje všezahrnující ETS, který nerozlišuje mezi soukromými a komerčními uživateli.

Jak IRU opakovaně uvedla, je to jediný přijatelný přístup pro ETS II. Systém ETS II, který by zahrnoval pouze komerční vozidla, by vyslal občanům a podnikům v EU silný kontraproduktivní signál proti zásadní úloze veřejné dopravy, kolektivní mobility a efektivní nákladní dopravy při ekologizaci silniční dopravy.

Kromě toho by v praxi bylo téměř nemožné rozlišovat u čerpadel mezi soukromou a komerční dopravou, zejména u lehkých vozidel, což by celý systém učinilo fakticky nevymahatelným.

Realističtější datum zahájení

Ve srovnání s roky 2025 a 2026, jak původně navrhovala Evropská komise, nebo dokonce s rokem 2024, což je datum zahájení podporované Evropským parlamentem, je návrh Rady na spuštění systému ETS II v roce 2028 podle IRU podstatně realističtější.

Pevně stanovené zahájení v roce 2028 však nemusí být ideální. IRU vyzývá k postupnému zavádění systému ETS II v souladu s vývojem technologií a infrastruktury pro zpoplatnění.

Dohoda členských států EU o načasování ETS II stále není synchronizována s jejich nedávným rozhodnutím o méně ambiciózním zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.

IRU oceňuje přístup Rady, který zohledňuje aspekty vícenásobného zdanění. Přesněji řečeno, verze systému ETS II předložená Radou umožní členským státům osvobodit dodavatele od vyřazování povolenek do konce roku 2030, pokud již podléhají uhlíkové dani na vnitrostátní úrovni.

„Je dobře, že členské státy posuzují potenciální negativní dopady vícenásobného zdanění a zpoplatnění. Vzhledem k tomu, že se členské státy soustředí na své rozpočty, je typické, že se Evropský parlament snaží zabránit takovému neproduktivnímu přístupu, který je pro průmysl tak škodlivý. Toto je další důkaz toho, že Evropský parlament předložil nedbalý a k danému účelu nevhodný systém ETS II,“ uvedla Raluca Marian.

„Co však stále chybí, je vyčlenění příjmů z ETS II na úrovni členských států, aby bylo zajištěno, že příjmy získané z ETS budou reinvestovány zpět do odvětví silniční dopravy,“ dodala Raluca Marian.

Vzhledem k tomu, že pozice Rady i Parlamentu jsou připraveny k jednání, očekává odvětví komerční silniční dopravy, že pragmatičtější přístup Rady převáží nad slabým kompromisem Parlamentu. IRU doufá, že poslanci Evropského parlamentu podpoří rozumné řešení a rozhodnou se pro pragmatický a rozumný návrh Rady, aby dosáhli nejlepších výsledků pro dekarbonizaci dopravy v EU.

(lan)

Foto: lan 

spinner