11. května 2025, lan

12.5. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Evropská federace pracovníků v dopravě ETF vyzvaly vedoucí představitele Evropské komise, aby podpořili odvětví silniční dopravy tím, že urychleně vyjasní, jak členské státy uplatňují pravidla EU o odměňování vysílaných řidičů.
Ve společném dopise výkonné místopředsedkyni Evropské komise pro sociální práva a dovednosti, kvalitní pracovní místa a připravenost Roxaně Mînzatu a evropskému komisaři pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolosu Tzitzikostasovi IRU a ETF vyzvaly Evropskou komisi, aby pomohla sjednotit informace poskytované členskými státy a zlepšila jednotné uplatňování pravidel balíčku mobility č. 1 o odměňování vysílaných řidičů.
Ředitelka IRU pro prosazování zájmů dopravců při EU Raluca Marian uvedla: „Pět let po přijetí balíčku mobility 1 EU a tři roky po zahájení uplatňování pravidel pro vysílání pracovníků se zaměstnavatelé a zaměstnanci, kteří přepravují zboží a osoby přes hranice v EU, stále snaží orientovat v nesčetných vnitrostátních předpisech v 27 členských státech. Jasně oznámená pravidla pro odměňování vysílaných řidičů jsou nezbytná pro právní jistotu, spravedlivou hospodářskou soutěž a pochopení práv řidičů. Je nejvyšší čas, aby lidé v našem odvětví věděli, kolik mají platit a kolik by měli dostat.“.
Balíček mobility č. 1, nejambicióznější reforma EU týkající se sociálních standardů pro řidiče, přijatá v roce 2020, stanoví, kdy je řidič považován za vyslaného do hostitelské země, což dále vyžaduje odměnu za tuto dobu ve výši, která není nižší než minimální odměna v hostitelské zemi.
Pro plné uplatnění však musí členské státy vyjasnit minimální odměnu na svém území. Dnešní složitost právních předpisů na vnitrostátní úrovni, nedostatek informací ze strany členských států EU a nedostatek společného porozumění a transparentnosti komplikují a prodražují dodržování předpisů, zejména pro malé a střední podniky, které tvoří většinu odvětví silniční dopravy. Tam, kde informace existují, jsou často roztříštěné na různých internetových stránkách, obtížně srozumitelné nebo nejsou včas aktualizovány, což vytváří v odvětví vážnou právní nejistotu.
S cílem řešit tuto situaci vyzývají IRU a ETF, sociální partneři zastupující zaměstnavatele a zaměstnance ve Výboru pro sociální dialog EU v oblasti silniční dopravy, místopředsedkyni komise Minzatu a komisaře Tzitzikostase k podpoře:
- pomocí standardizované šablony EU pro členské státy, která by byla soustředěna na specializovaném portálu Evropské komise, kde by měly být zveřejňovány a pravidelně aktualizovány jasné a komplexní informace o odměňování v jednotlivých státech a jeho složkách;
- pomocí kalkulačky odměňování na úrovni EU a nástroje pro poskytování pokynů, který by hospodářským subjektům pomohl důsledně uplatňovat pravidla.
Současná mozaika vnitrostátních pravidel velmi ztěžuje výpočet správné odměny pro vyslané řidiče, a to i pro vyškolené odborníky. Pro malé provozovatele tato složitost znamená, že se musí spoléhat na nákladné profesionální služby nebo riskovat nedodržení předpisů.
Jasný, centralizovaný a uživatelsky přívětivý systém by podpořil spravedlivé pracovní podmínky, zlepšil vymáhání práva a podpořil integritu jednotného trhu EU.
Raluca Marian uvedla: „Věříme, že místopředsedkyně Minzatu a komisař Tzitzikostas podpoří řešení, v jehož rámci přestanou být provozovatelé nespravedlivě postihováni složitostí pravidel pro vysílání pracovníků a nedostatkem dostupných informací. Podniky jsou prakticky nuceny vyhledávat drahé poradenství v oblasti dodržování předpisů u odborných konzultantů, kteří se zase snaží najít spolehlivé údaje. To může snadno vést k chybám v platbách.“
(lan)
Ilustrační foto: Daimler Truck