21. června 2007
Nově zvolené předsednictvo Sdružení ČESMAD Bohemia na konci května po plenárním zasedání organizace ve funkci jejího prezidenta na další tři roky potvrdilo Ing. Vladimíra Starostu ze společnosti O.K. Trans Praha. Při této příležitosti jsme se staronovým prezidentem sdružení hovořili o některých problémech, na něž se ČESMAD Bohemia nyní hodlá soustředit.
„Jaké jsou podle vás nyní podmínky pro podnikání v silniční dopravě a na jaké oblasti se ČESMAD Bohemia v následujícím období hodlá zaměřit?“
„Při hodnocení uplynulého tříletého období jsme bohužel museli konstatovat, že řada problémů přetrvává. Některé z nich dokonce dosáhly takových rozměrů, že se staly limitujícím faktorem pro výkon povolání silničního dopravce. Podle mého názoru jsou v současné době opravdu limitující dvě skutečnosti. První z nich je nedostatek řidičů. To sice není problém jen České republiky, ale celé Evropy, ale o to je to horší, protože o řidiče se doslova pere více zemí. Druhým, stále akutnějším problémem, který jde jednoznačně na vrub státní správy, je nedostatečná silniční infrastruktura. Tato druhá skutečnost úzce souvisí i s problematikou elektronického mýtného a snahou zpoplatnit i silnice nižší třídy, jak to nyní požadují ministr
dopravy, jeho stínový protějšek z ČSSD i zástupci krajů. V podtextu této snahy je zřetelný argument hejtmanů, že toto, dalo by se říci celoplošné, zpoplatnění by mělo zabránit tomu, aby řidiči objížděli vybrané úseky obcemi a jejich okolím.
Na základě zkušeností z naší firmy i dalších dopravců musím říci, že pokud řidiči nějaký úsek objíždějí, není to proto, že by chtěli ušetřit za
mýtné, ale proto, že silniční infrastruktura na daném úseku je nedo-statečná a má malou kapacitu. Snad nejmarkantnějším příkladem je Břežanské údolí v Praze, kudy kamiony běžně objíždějí Jižní spojku – ne proto, že by chtěly ušetřit pár korun, ale proto, že na zpoplatněné komunikaci prostě na několik hodin uváznou. V této souvislosti mi přijde poněkud mimo realitu vymýšlet jakási makroekonomická systémová opatření založená na předpokladu, že dopravci budou používat silnice 2. a 3. třídy proto, aby neplatili mýtné. To s praxí silničního dopravce nemá nic společného; dopravce potřebuje zvyšovat produktivitu práce, a toho nedosáhne tím, že bude dálnice a rychlostní silnice pomalu objíždět.“
„Jaké je tedy stanovisko Sdružení ČESMAD Bohemia k druhé etapě zavádění elektronického mýtného?“
„Máme výhrady především k tomu, že i v případě druhé etapy elektronického mýtného opět začínáme až od konce. Opět je stanoveno určité datum, k němuž má být výběr zahájen, ale nikdo dosud nepředložil finanční analýzu, která doloží, zda se zpoplatnění opravdu vyplatí anebo zda se bude jednat pouze o projekt pro projekt, který nebude mít žádný finanční přínos – pouze přesměruje peníze (vybrané od dopravců a zřejmě i od státu) do kapsy několika zainteresovaných subjektů.
Pokud si někdo skutečně myslí, že prvořadým cílem dopravců je vyhnout se za každou cenu placení jakých-koli poplatků, je na omylu a nemá nejmenší představu o tom, jak se podniká v tvrdém konkurenčním prostředí. My musíme především co nejrychleji, a tedy nejkratší trasou, dopravit zboží do místa určení. Pokud na dálnicích existuje řada úzkých, a často dokonce neprůjezdných míst, jsme vinou orgánů zodpovědných za jejich stav nuceni je objíždět po jiných, opět nevyhovujících komunikacích, a znovu za cenu zdržení a vyšších nákladů na pohonné hmoty. Má-li někdo potřebu snažit se nějakým způsobem regulovat dopravu, měl by nejprve získat přehled o tom, jak a proč vlastně doprava vůbec funguje.“
„Ministerstvo oznámilo určité personální změny ve vedení institucí zodpovědných za stav silniční infrastruktury. Vykládáte si je jako signál, že by mohlo dojít k nějakému zlepšení?“
„Ano, změnila se vláda, byl jmenován nový ministr dopravy a máme i nové ředitele Ředitelství silnic a dálnic a Státního fondu dopravní infrastruktury. Že to však nová reprezentace
s rychlejším budováním silniční infrastruktury myslí skutečně vážně, tomu uvěřím, teprve až bude pomocí legislativy či nějakých dohod zajištěno trvalé a pravidelné financování výstavby. Jinými slovy: až bude nalezen trvalý a pro celé politické spektrum přijatelný dostatečný finanční zdroj.
ČESMAD Bohemia a Svaz průmyslu a dopravy ČR již řadu let upozorňují na to, že peníze z privatizace docházejí a stávající příjmy stávajícího fondu dopravy nejsou dostatečné na to, aby se současný neuspokojivý stav změnil. Signál, kterému budu věřit, bude takový, že politické strany se opravdu dohodnou na tom, že do silniční infrastruktury je třeba ročně investovat sto miliard Kč a nebude třeba každým rokem unikátně hledat zdroj, z něhož by bylo možné alespoň část této potřeby pokrýt. To je podle mne neméně důležité než třeba zahájení důchodové reformy. Za současného stavu, kdy roste výměna zboží a na komunikacích se zvyšuje počet vozidel – nejen nákladních, ale i osobních – nelze bez dostatečné infrastruktury v zemi udržet investory ani vytvořit optimální podmínky pro ty výrobce, kteří zde zůstanou. Přehlížení nevyhovující silniční infrastruktury by mohlo do budoucna způsobit skutečně vážné potíže.“
„Vraťme se k řidičům. Na jejich nedostatek upozorňujete již delší dobu. Vidíte nějaká řešení, jak současnou situaci zlepšit?“
„Důvodů pro nedostatek řidičů je celá řada a každý z nich má svou váhu. Jedním z často připomínaných faktorů je existence profesionální armády, která již neprodukuje vycvičené řidiče. Podle mého názoru je však v současné době ještě důležitější to, že se významně snížila atraktivita řidičské profese. A připočteme-li k tomu stále narůstající obchodní výměnu mezi rozšiřujícím se počtem členských zemí EU a přirozený úbytek stávajících řidičů v důsledku stárnutí, je zřejmé, že se jedná o skutečně akutní problém.
Samozřejmě se jako oborové sdružení snažíme nalézt určitá východiska, ale není to jednoduché. Usilujeme například o vytvoření učňovského oboru nebo alespoň předmětu zaměřeného na přípravu řidičů z povolání, ale narážíme na dvě základní omezení. Jednak jsou pro výkon povolání řidiče zapotřebí kromě zvládnutí řízení vozidla a základů techniky i další znalosti a dovednosti, jednak ve školství není dostatek financí pro výchovu potřebného počtu nových řidičů.
Myslím si však, a vycházím i ze zkušeností ze zahraničí, že ani školství, ani nějaká personální agentura specializovaná na řidiče nemohou tento problém samy o sobě vyřešit. Jako řešení bych spíš viděl zaměstnávání řidičů ze vzdálenějších zemí směrem na východ. Takto uvažují například i v Německu, kde již údajně uvažují o změně předpisů, která by to umožnila.
Bohužel v rámci české legislativy to zatím v praxi není reálné. Navíc určitou komplikací je i jazyková bariéra, čeština přece jenom není tak rozšířený jazyk jako třeba němčina.
Takže shrnu-li to, nemyslím si, že v dohledné době by se tento problém
podařilo nějak celkově vyřešit. Bude záležet na každém dopravci, jak se s touto situací vyrovná.“
„Zakrátko skončí zvýhodnění ekologicky šetrnějších vozidel…“
„Silniční daň je již evergreenem mezi tématy, jimiž se ČESMAD Bohemia zabývá. Opakovaně na tomto poli zaznamenáváme dílčí úspěchy – dílčí proto, že se nám daří vyjednávat úlevy na silniční dani pro nejmodernější vozidla pouze pro určité období. Jsem rád, že nás do jisté míry podporují i ministerstva dopravy a životního prostředí. Úleva na silniční dani je pro dopravce vlastně jakousi malou odměnou za to, že se i v době zvyšujících se nákladů rozhodne investovat do šetrnější dopravní techniky.
Novinkou však je, že nyní usilujeme o to, aby systém byl nastaven tak, že bude platit trvale – aby nebylo třeba jej neustále obnovovat, ale aby automaticky, s tím, jak se zpřísní emisní normy, platil pro modernější vozidla. A této změny bychom rádi dosáhli již letos. Ač se to tak na první pohled nemusí jevit, tato dlouhodobost je velice důležitá – dává totiž dopravci jakousi jistotu, že když investuje do drahé, ekologičtější techniky, tak na tento krok v delším horizontu nedoplatí.“
„Jedním z problémů v dopravě jsou delší doby splatnosti. Ve Francii je však zákonem stanovena maximální doba, v níž musí být platba provedena…“
„S tímto legislativním bonusem, který mají kolegové ve Francii, jsme se podrobně seznámili na jarním zasedání Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Ano, doby splatnosti v dopravě jsou obecně delší než třeba při prodeji zboží. Přestože stávající francouzská úprava má stále jistá omezení, zaznamenali jsme na ni u francouzských dopravců příznivé ohlasy.
Úkolem našeho sdružení je, aby se snažilo v zájmu svých členů něco podobného prosadit i v České republice. Je-li toto pravidlo uplatňováno v jedné zemi EU, proč by tomu tak nemohlo být i v jiné? Zadali jsme proto zpracování prvotní právní analýzy, abychom zjistili, s kterými českými zákony by toto opatření bylo v kolizi. A jednáme již také s reprezentanty ministerstev a politických stran, abychom znali jejich stanovisko k této problematice.
Bohužel jejich první reakce pro nás nejsou příliš příznivé, takže je zřejmé, že nás v této oblasti čeká ještě hodně
práce.“
Milan Frydryšek