20. října 2005
Česká republika jako jedna z mála členských zemí Evropské unie umožnila instalaci digitálních tachografů již od srpna letošního roku. O tom, jak celý systém zavádění nových záznamových zařízení probíhá, jsme hovořili s ředitelem odboru silniční a veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR Ing. Miroslavem Zeleným.
„V České republice lze od srpna zavádět digitální tachografy. Jak funguje výdej čipových karet, které jsou k provozu těchto zařízení potřebné?“ „Díky tomu, že se nám podařilo spustit systém příjímání žádostí, výroby a výdeje paměťových karet pro digitální tachografy, mohou čeští dopravci na dobrovolné bázi od 5. srpna nakupovat a registrovat vozidla jak s analogovým, tak s digitálním tachografem. Zdůrazňuji, že se nejedná o povinnost. Instalace nových záznamových zařízení závisí čistě na rozhodnutí dopravce, kterému zařízení dá přednost – zda digitálnímu či stávajícímu analogovému tachografu. Čipové karty ministerstvo dopravy vydává v třicetidenní lhůtě od podání žádosti. Žádost o kartu mohou řidiči i dopravci podávat prostřednictvím sběrných míst na regionálních pracovištích Sdružení ČES-MAD Bohemia (viz DN 37/05).“
„Vše tedy běží bez problémů…“ „Naše dosavadní zkušenosti z provozu jsou dobré. Nevyskytly se žádné závažnější problémy, které by se týkaly sběru žádostí či výroby karet.“
„Máte nějaké informace o tom, zda již řidiči o karty žádají, bez ohledu na to, zda s vozidly s digitálními tachografy budou v dohledné době skutečně jezdit?“ „Karta řidiče není vázána na dopravce, takže si o ni může zažádat každý řidič, který splňuje podmínky dané evropskou legislativou. V případě, že splní všechny stanovené podmínky, je mu karta vydána. Nezkoumáme přitom, zda digitální tachograf používá či nikoli. V současné době se vydávají všechny typy karet a v polovině října jich bylo od každého typu vydáno již několik desítek.“
„V jakém stadiu jsou školení, která k zavádění digitálních tachografů pro ministerstvo dopravy zajišťuje Centrum dopravního výzkumu?“ „CDV mělo v tomto směru dva úkoly. Zatímco loni školilo kontrolní složky především v oblasti legislativy, letos již byla školení zaměřena především na praktický výcvik – tedy na to, jak mají kontrolní orgány s digitálním tachografem zacházet, jak odečítat a získávat potřebná data atd. Dosud školením prošlo zhruba tři sta kontrolních pracovníků, kteří by měli proškolit další své kolegy. Navíc CDV připravilo velice kvalitní materiál, který je vlastně jakousi kuchařkou, jež podrobně radí, jak by právě kontrolní orgány měly s digitálním tachografem pracovat.“
„Digitální tachografy se zavádějí v rámci Evropské unie. Je již zajištěno, že tato nová záznamová zařízení budou uznávat i kontrolní orgány zemí, které nejsou členy unie?“ „V souvislosti s touto problematikou Evropská komise opakovaně jasně deklarovala (a to i v rámci pracovní skupiny pro pozemní dopravu), že je zajištěno, že kontrolní orgány zemí mimo Evropskou unii budou digitální tachograf respektovat jako kontrolní záznamové zařízení ekvivalentní současnému analogovému tachografu. Zároveň však chci poukázat na to, že se touto problematikou zaobírá také pracovní skupina pro silniční dopravu SC1 při OSN, která loni v říjnu na svém 98. jednání připravovala implementaci digitálního tachografu do mezinárodní dohody AETR. Právě nyní probíhá další setkání této pracovní skupiny a v návrhových dokumentech je opět zahrnut i digitální tachograf. Lze očekávat, že po ukončení této procedury budou všechny signatářské země dohody AETR digitální tachograf nejen uznávat, ale pravděpodobně i postupně zavádět jako záznamové zařízení.“
„Za jakých podmínek mohou kartu řidiče získat řidiči, kteří nepocházejí ze zemí Evropské unie?“ „Pokud například slovenský řidič pracuje v České republice pro české dopravce kratší dobu a používá řidičský průkaz vydaný Slovenskou republikou, může si o kartu zažádat na Slovensku. Co se týče řidičů ze zemí, které nejsou členy Evropské unie, i na ně evropská legislativa pamatovala a taxativně stanovila, kdy si o čipovou kartu mohou zažádat. Například v české legislativě je uvedeno, že si řidič, který nepochází z členské země EU a pobývá na území České republiky stanovený počet dní, může zažádat o český řidičský průkaz a po jeho obdržení také o kartu řidiče.“
„Ministr dopravy Milan Šimonovský na začátku října v Otrokovicích prohlásil, že zřejmě již od počátku příštího roku bude digitální tachograf pro nová vozidla v EU povinný. Můžete k tomuto termínu uvést nějaké další informace?“ „V tuto chvíli je skutečně třeba, abychom na tento termín byli připraveni. Nicméně stále ještě není uzavřeno smírčí řízení mezi Evropskou komisí a Evropským parlamentem, které by mělo vyřešit spor mezi oběma institucemi na toto téma, takže určité změny ve stanovení data povinného používání digitálního tachografu nejsou vyloučeny.“ Milan Frydrysek