„Letos bychom chtěli v České republice prodat tisíc návěsů“

Ing. Michal Žižák (EWT) pro DN

Německý výrobce přípojných vozidel a nástaveb Schmitz Cargobull loni představil řadu novinek (viz DN 26/04). O tom, co připravuje na letošní rok, a o postavení značky na českém trhu jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, spolumajitelem firmy EWT, která dovoz techniky Schmitz Cargobull do České republiky zajišťuje.

„V loňském roce vyrobil Schmitz Cargobull poslední svařovaný návěs. Jak se změna technologie projevila ve výrobě a ve vaší nabídce?“ „Přechodem na nýtování se výroba velice zrychlila a zvýšila se její produktivita. Podařilo se nám zajistit také vyšší kvalitu produkce, a to z prostého důvodu – nýtování může provádět i pracovník s nižší kvalifikací. Jedná se o technologii, kterou lze automatizovat snáze než svařování. I dříve jsme samozřejmě svařování určitých dílů prováděli za pomoci automatů, ale celý návěs se v konečné fázi vždy svařoval ručně. Úplný přechod na technologii nýtování se příznivě projevuje také při servisních opravách a při haváriích. Například v zimních měsících není nikterak neobvyklé, že se návěs převrátí a je nutno opravit celý jeho bok. U nýtovaného návěsu není v takovém případě třeba poškozený bok zahřívat a rovnat, stačí jej odmontovat a vsadit místo něj nový.“

„Jak se na prodeji projevil vstup České republiky do Evropské unie?“ „Loňský rok – a především jeho konec – byl pro nás z hlediska prodejů velice intenzivní. Poslední tři měsíce byly dokonce rekordní. Zatím však zůstává otázkou, jak se tyto extrémní nákupy zákazníků projeví v letošním roce. Od ledna se dopravci navíc musejí vypořádat s dálničními poplatky v Německu a od srpna je čeká nový systém tachografů. To vše jejich chování jistě ovlivní.“

„Mění se nějak poměr mezi typy vozidel, která prodáváte?“ „Určitě, stále častěji se stává, že zákazník kupuje návěs ke konkrétní zakázce. Přichází tedy s konkrétními požadavky, zatímco dříve si kupoval návěs plachtový a o specifikaci nepřemýšlel, protože musel mít univerzální vozidlo. I v Čechách se již projevuje trend, že pro dopravu konkrétních komodit se používají speciální návěsy – ať již se jedná o dopravu papíru, železa či třeba nápojů. Například automobilový průmysl používá návěsy, které mají zabezpečení nákladu proti vypadnutí, koncern Philip Morris zase nyní přešel na vozidla s dvojitou podlahou. Je zřejmé, že vliv logistiky se již začíná projevovat a v důsledku toho se také zvyšuje zájem o speciální vozidla pro konkrétní zakázky.“

„Při dodávce vozidel pro Plzeňský Prazdroj v roce 2003 se Schmitz Cargobull představil i jako nástavbář. Pokračuje v této činnosti?“ „Ano, pokračuje – loni jsme dodali sedmdesát takovýchto nástaveb pro zastoupení Plzeňského Prazdroje ve Slovenské republice. Jedná se o stejný koncept, tedy o speciální nástavbu na podvozku Mercedes-Benz Atego. Součástí kontraktu byla i dodávka velkých kamionů určených pro dopravu piva z Plzně do slovenského velkoskladu. Letos budeme v těchto dodávkách pokračovat a s největší pravděpodobností představíme i malou nástavbu na rozvážkové vozidlo Vario.“

„Co nabízí značka Schmitz Cargobull pro stavebnictví?“ „Schmitz Cargobull je dlouhodobě významným výrobcem sklápěcích návěsů. Naši nabídku v tomto segmentu jsme již představili i na několika veletrzích v České republice. Na českém trhu existují i firmy, které provozují výhradně naše sklápěcí návěsy, ať již s ocelovými či hliníkovými nástavbami. Trh se dále rozvíjí – obdobně, jako zákazníci stále více kupují plachtové návěsy ušité na míru, postupují i firmy působící ve stavebnictví. Vozový park v tomto sektoru stárne, začíná se do něj inves-tovat a prosazují se zde vozidla zahraničních značek.“

„Loni jste představili celou řadu novinek. Co máte připraveno pro rok 2005?“ „Hlavní novinkou pro letošní rok je náprava Schmitz Cargobull, jejíž studie byla představena již loni v září na veletrhu IAA v Hannoveru. Letos bude – s nepatrnými úpravami – uvedena do výroby. Zákazníkovi tak dodáme kompletní koncept Schmitz Cargobull, což pro něj bude výhodné, neboť pro veškeré dodávky náhradních dílů a servis bude mít jednoho partnera.“

„Jaké jsou loňské prodejní výsledky firmy EWT?“ „Podle statistiky Svazu dovozců automobilů jsme v České republice v segmentu návěsů na prvním místě – v loňském roce jsme na českém trhu prodali celkem 782 návěsů a jsme rádi, že jsme mohli potvrdit naši přední pozici. Začali jsme již prodávat i přívěsy, například pro stavebnictví, avšak naší hlavní komoditou nadále zůstávají návěsy.“

„Jaký byl poměr mezi prodanými plachtovými a skříňovými návěsy, případně sklápěcími návěsy pro stavebnictví?“ „Loni jsme prodali 573 plachtových, 162 skříňových a 22 sklápěcích návěsů. Letos bychom chtěli prodat návěsů celkem tisíc, což je hranice, k níž nám loni chybělo řádově dvě stě kusů. Samozřejmě, trh se tak výrazně nenavyšuje, nárůst by měl být důsledkem jeho přeskupování – řada konkurenčních výrobců se začala orientovat trochu jiným směrem. Ze statistik je zřejmé, že například český výrobce Panav se výrazně zaměřuje na přívěsy. Pochopitelně nám pomohly i potíže firmy Kögel. Lze říci, že v České republice v segmentu návěsů jsou v současné době dvě dominantní značky – Schmitz Cargobull a Schwarzmüller. Co se týče statistik prodejů, které uvádějí zástupci jednotlivých značek návěsů, osobně věřím více údajům, které zveřejňují dovozci tahačů. A také se podle mého názoru v tomto segmentu návěsů přeceňuje vliv individuálního dovozu – v České republice dnes v podstatě neexistuje, mimo jiné i proto, že podmínky pro nákup na českém trhu jsou příznivější než kdekoliv jinde.“

„Zvyšuje se poptávka po velkokapacitních soupravách s přívěsy?“ „Ano, a je to v podstatě jediný trh, který v České republice roste – trh s návěsy se už nerozšiřuje. Na druhou stranu velkokapacitní soupravy nejsou všemocné řešení. Dopravce sice získá o dvacet kubíků přepravního prostoru více, avšak za cenu vyšších nákladů, a to nejen pořizovacích, ale i provozních. V západní Evropě tento trh již dokonce poněkud klesá. Zřejmě proto, že tyto soupravy představují pouze krátkodobé řešení pro určitý tarifní úkol, ale po zjištění skutečných provozních nákladů se dopravci snaží vrátit ke standardní technice. Hlavní trend v západní Evropě dnes podle našich zkušeností představuje specializace návěsů na konkrétní přepravní úkol – s důrazem na dokonalé zabezpečení nákladu a co nejjednodušší manipulaci s ním. To jsou v podstatě hlavní řešení, která vyžadují i naši zákazníci. Kromě toho roste také poptávka po vozidlech pro přepravu kontejnerů, což je zřejmě dáno zvýšeným dovozem z USA a jihovýchodní Asie. Poněkud mě překvapilo, že se v souvislosti s blížícím se zavedením digitálních tachografů zatím nezvýšila poptávka po nových motorových vozidlech se stávajícím tachografem. Dnes je v rámci nabídky Mercedes-Benz můžeme prodávat již i s motory Euro 5. Tento trend se časem jistě projeví, a to nejen kvůli menším možnostem kontrolních orgánů při kontrolách dodržování ustanovení Dohody AETR a nižšímu mýtu v Německu, ale také kvůli budoucímu mýtu v České republice a nižší spotřebě vozidel s motory Euro 5.“

„Výrobce Schmitz Cargobull v loňském roce ohlásil zdražení svých výrobků, a to v důsledku nárůstu cen surovin…“ „Ke zdražení došlo především v důsledku zvýšení cen oceli, neboť vozidla Schmitz Cargobull ze 70 procent sestávají právě z tohoto materiálu. Velká část nástaveb je zhotovena z hliníku, ale i cena této suroviny bohužel stoupla. Na ceně návěsu se významně podílejí také pneumatiky a plachtovina, které se vyrábějí z ropy, jejíž cena rovněž šla nahoru. Byli jsme proto nuceni přistoupit ke dvěma zdražením – k jednomu během loňského roku, k druhému na začátku letošního.“ Milan Frydryšek

spinner