27. března 2003
Po celý loňský rok se projevoval nedostatek zahraničních vstupních povolení ve všech úzkoprofilových relacích. Hlavním důvodem tohoto stavu byla skutečnost, že počet nákladních vozidel pro mezinárodní dopravu se stále zvyšuje – jen za loňský rok přibylo v evidenci Sdružení ČESMAD Bohemia dalších 2500 vozidel. Taková byla jedna z připomínek, které zazněly tento měsíc na regionálním shromáždění Regionu Praha Sdružení ČESMAD Bohemia.
Další zvýšení lze očekávat i v letošním roce. „Snahou zástupců sdružení proto bude v roce 2003 dosáhnout při jednáních mezinárodních smíšených komisí o silniční dopravě zlepšení této kritické situace. Pokud však nebude v platnosti liberalizace povolovacího řízení MKD, nelze počítat s tím, že dopravci budou mít k dispozici tolik povolení, kolik by potřebovali,“ prohlásila vedoucí regionálního pracoviště Praha Michaela Müllerová.
Novinky pro letošní rok
Účastníci shromáždění se seznámili s některými novinkami, které dopravce v letošním roce čekají. Například do Maďarska mohou letos vstupovat již pouze vozidla, která splňují minimálně standardy Euro 1 nebo „Euro 2 bezpečné“ – to podle toho, zda dopravce pro dopravu použije ekologické nebo superekologické maďarské povolení, popřípadě povolení CEMT.
Finanční způsobilost na letošní rok budou muset dopravci prokázat nejpozději do 31. července. Přestože oproti loňskému roku je termín posunut o čtyři měsíce, nic se nemění na skutečnosti, že – pokud s nimi hodlá provádět mezinárodní dopravu – musí dopravce do prokázání finanční způsobilosti zahrnout všechna vozidla (včetně nově zaevidovaných).
Vstupní povolení jsou v současné době pro zahraniční kontrolní orgány jediným dokladem o tom, že dopravce je oprávněn provozovat mezinárodní dopravu. Až budou povolení do zemí Evropské unie zrušena, doklad o oprávnění k výkonu mezinárodní dopravy bude představovat tzv. „evropská licence“ pro mezinárodní dopravu.
Rozhodující jednání nelze odkládat
Sdružení ČESMAD Bohemia již požádalo Ministerstvo dopravy ČR o zaslání plánu smíšených komisí na první pololetí letošního roku a výslovně zažádalo, aby se minimálně nejdůležitější jednání (s Německem, Francií, Rakouskem, Itálií, Belgií, Nizozemskem a Maďarskem) v tomto pololetí také opravdu uskutečnila. Zároveň upozornilo na skutečnost, že letos bude nutné uskutečnit jednání se všemi stávajícími i nově přidružovanými zeměmi EU a dospět k takovým závěrům, aby podmínky povolovacího řízení pro příští rok byly pro české dopravce stanoveny naprosto jednoznačně.
Celní problematika
V celní oblasti účastníci jednání mimo jiné připomenuli skutečnost, že v důsledku vyhrocení vztahů mezi Mezinárodní unií silniční dopravy IRU a Státním celním výborem Ruské federace se od ledna pro dopravce provádějící dopravu do Ruska, Běloruska, Kazachstánu či na Ukrajinu zvýšily minimální vstupní záruky z pěti na osm tisíc USD. „Původně navrhované zvýšení bylo deset tisíc USD, avšak na základě protestů našeho sdružení se podařilo tuto částku snížit,“ zdůraznila Michaela Müllerová.
(lan)