Mercedes-Benz Future Truck 2025

Highway Pilot: Po dálnici bez řízení, rychleji a bezpečněji

Highway Pilot: Po dálnici bez řízení, rychleji a bezpečněji

Řidič v kabině actrosu byl v plné práci – pootočil si sedačku bokem ke směru jízdy a obě jeho ruce se zaměstnávaly papíry, které pilně studoval. Jenom volantu a silnice před sebou si příliš nevšímal. Na obří obrazovce jeho řidičský výkon sledovalo několik stovek osob – představitelé výrobce, odborníci a novináři. Zdánlivě neřízený kamion se však ve svém pruhu pohyboval bezpečně a bez problémů se vyhýbal i nachystaným překážkám. Byli jsme svědky světové premiéry systému Highway Pilot, který vyvinul německý automobilový výrobce Daimler.

Na dosud neotevřené dálnici poblíž Magdeburgu ve východním Německu se na počátku července odehrávalo představení projektu Mercedes-Benz Future Truck 2025, které mělo nahlédnout do budoucnosti silniční nákladní dopravy. Budoucnost přijde podle německého výrobce brzy, již za pouhých deset let. V tomto dohledném čase se mají významně zhoršit podmínky na evropských silnicích. Na vině bude stále rostoucí intenzita nákladní dopravy a také klesající investice do dopravní infrastruktury. K tomu je třeba připočítat stálý nedostatek řidičů nákladních vozidel, se kterým se potýkají dopravci nejen v Evropě, ale také třeba ve Spojených státech. Aby za několik let nenastal dopravní kolaps, musí výrobci i politici hledat cesty, které tomu zabrání. Jedním z řešení je autonomní jízda nákladních vozidel Highway Pilot.

Plynulejší jízda zvýší kapacitu dálnic

Autonomní jízda nákladních vozidel po dálnici Highway Pilot by měla podle zástupců výrobce zvýšit efektivitu jízdy. Autonomně řízená vozidla pojedou plynuleji, sníží se možnost vzniku kongescí, a provoz na dálnicích se tak nezastaví. Díky plynulejší jízdě bude také nižší spotřeba i emise, zvýší se naopak bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Systém Highway Pilot tak umožní zvýšit bez velkých investic kapacitu stávající silniční a dálniční infrastruktury.

Místo řidiče manažer dopravy

O úplně autonomní jízdu se ovšem nejedná, v kabině je zatím vždy pří-tomen řidič. Ale i když občas ještě musí řídit, je to ještě řidič, jak ho známe? Jeho funkce se bude možná spíše nazývat manažer dopravy. Během jízdy po dálnici se bude v kabině tahače věnovat třeba vyřizování věcí, které souvisejí s doručením přepravovaného zboží, a volantu se ujme, jen když se bude na vozovce dít něco, s čím si automatický pilot nebude vědět rady. V takovém případě si řidiče zavolá, a pokud řidič řízení nepřevezme, systém vozidlo bezpečně zastaví v odstavném pruhu. Práce s volantem čeká manažera dopravy zatím také při cestě vozidla z dálnice na místo vykládky či nakládky. Ale i to se automatický pilot časem naučí.

„Daimler Trucks otevírá novou éru“

„Nákladním vozidlem budoucnosti je Mercedes-Benz, který se řídí sám,“ uvedl člen představenstva Daimler AG Wolfgang Bernhard. „Future Truck 2025 je naší odpovědí na hlavní výzvy a příležitosti v silniční nákladní dopravě budoucnosti. Daimler Trucks je tak opět průkopníkem inovativních technologií a otevírá novou éru v kamionové dopravě. Chceme být číslem jedna mezi výrobci na trhu budoucnosti,“ dodal Wolfgang Bernhard. Magdeburské představení bylo součástí studie Future Truck 2025, kterou v kompletní podobě Mercedes-Benz odhalí na zářijovém veletrhu IAA v Hannoveru.

Překážkou je zatím legislativa

Jestli se za několik let budeme setkávat na silnicích a dálnicích s autonomně řízenými kamiony, však nezávisí pouze na možnostech techniky. Silniční doprava v Evropě podléhá přísným dopravním a bezpečnostním předpisům, které zatím autonomní jízdu nedovolují. Před vizionáři z Daimleru tak stojí ještě řada úkolů, které bude třeba vyřešit. Výsledkem a výhodou pro všechny účastníky dopravních a zásobovacích řetězců by měla být plynulejší, rychlejší a také šetrnější nákladní silniční doprava.

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Výjimečné schopnosti vozidla Mercedes-Benz Future Truck 2025 umožňuje jeho technická výbava. Ve spodní části přídě se nacházejí radarové senzory s dlouhým a krátkým dosahem, které skenují prostor před vozidlem. „Delší“ radarový senzor má dosah 250 metrů s úhlem snímání 18 stupňů. Senzor s krátkým dosahem „dohlédne“ do vzdálenosti 70 metrů při úhlu snímání 130 stupňů. Kromě toho sleduje oblast před vozidlem stereokamera umístěná nad spodním okrajem čelního okna. Dosah stereokamery je sto metrů, úhel snímání 45 stupňů horizontálně a 27 stupňů vertikálně. Stereokamera rozpoznává jednoproudé a dvouproudé vozovky, chodce, pohyblivé a nepohyblivé předměty, veškeré objekty ve sledovaném prostoru, stav vozovky a také informace z dopravních značek. Sledování vozovky po pravé a levé straně nákladního vozidla mají na starosti další radarové senzory umístěné po obou stranách vozidla před zadní nápravou. Jejich dosah činí 60 metrů, senzory pokrývají úhel 170 stupňů. Senzory jsou vzájemně propojeny a pracují tak precizně, že okraj vozovky rozpoznávají nejen na základě podélných čar, ale také podle zástavby na krajnici (například svodidla nebo vegetace).

V2V – komunikace mezi vozidly

Highway Pilot je doplněn síťovým propojením V2V a V2I. Vozidla vybavená těmito systémy průběžně předávají svému okolí zprávy CAM (Corporate Awareness Message). Obsahem jsou údaje o poloze a typu vozidla, rozměrech, směru a rychlosti jízdy, případné akceleraci nebo brzdění a o poloměru projížděné zatáčky. Zprávy jsou přenášeny technologií WLAN na frekvenci G5 (5,9 GHz) s dosahem zhruba 500 met-rů. Vozidla se tak vzájemně informují o svých pohybech a mohou na tyto skutečnosti reagovat. Každá zpráva je také certifikována, což zabraňuje jejímu podvržení.

V2I – komunikace s infrastrukturou

V2I znamená, že jsou všechny uvedené zprávy a signály zasílány rovněž externím adresátům, například stanicím pro řízení silničního provozu, které mohou flexibilně reagovat na nově nastalé skutečnosti, například změnami nejvyšší povolené rychlosti nebo povolením jízdy v dalších jízdních pruzích. Nachází-li se nejbližší pevná stanice pro V2I mimo přímý dosah, jsou informace předávány řetězcem zpráv prostřednictvím ostatních vozidel. Při nedostupnosti WLAN zajišťují přenos mobilní telefonní sítě UMTS a GPRS. Mercedes-Benz Future Truck 2025 nejede tedy po své trase jako „solitér“, nýbrž automaticky, nepřetržitě a pro svého řidiče neznatelně komunikuje se svým okolím. Stejně tak jako předává jiným vozidlům informace o svých vlastních pohybech a průběhu jízdy, přebírá zase signály o pohybech ostatních nákladních a jiných vozidel.

Pavel Toman

spinner