16. května 2012

V dubnu nevyšel další z pokusů o snížení spotřební daně z nafty (viz DN 17/12). Podle odborníků by to byla cesta ke zvýšení příjmů státního rozpočtu a zároveň i pomoc dopravcům, především těm menším, kteří provozují vnitrostátní dopravu. O tom, v jaké situaci se nyní malé firmy nacházejí, jsme hovořili s Bedřichem Suldovským, místopředsedou Společenství autodopravců Čech a Moravy a členem předsednictva Strany soukromníků ČR.
„Jak hodnotíte současnou situaci v české dopravě?“
„Problém vidím především v tom, že ve vedení ministerstva dopravy dlouhodobě chybějí odborníci. Současnou vládu máme půldruhého roku a za tu dobu už máme třetího ministra. Opět je jím člověk, který s problematikou resortu nemá žádné zkušenosti. A ani jeho předchůdci kolem sebe nedokázali soustředit lidi, kteří by dopravě rozuměli. Začínám mít pocit, že politici se chytrých lidí a odborníků bojí.“
„Možná to není ani tak strachem z odborníků jako spíš tím, že ministr obsazuje náměstky a případně i ředitele odborů nikoli podle odbornosti, ale na základě politických kritérií…“
„Ano, na základě dohody s koaličními partnery. A tito lidé pak mají často jiné představy než úředníci, kteří na ministerstvu dopravy působí dlouhá léta a své práci rozumějí. Bohužel zkušení zaměstnanci jsou v podřízeném postavení, a i když mají někdy snahu pomoci, obávají se o své místo a většinou nejdou proti vedení.
Pozice ministra dopravy ve vládě je navíc velice slabá, což se dlouhodobě projevuje i v podfinancování dopravní infrastruktury. Jen za loňský rok získalo ministerstvo financí na DPH a spotřební dani z pohonných hmot 216 miliard Kč, ale do Státního fondu dopravní infrastruktury přišlo jen 41 miliard. To je naprosto nedostatečné, takže není divu, že ministr dopravy chce dále zvyšovat mýtné a dálniční poplatky, protože tyto prostředky jdou přímo do fondu dopravy.“
„Takové navýšení by pocítili především dopravci, kteří provozují vnitrostátní dopravu…“
„Jistě, ale velký dopad na zlepšení stavu infrastruktury by to stejně nemělo. Přitom špatné komunikace mají vliv na dojezdové časy a pochopitelně na technický stav vozidel. Náklady celkově rostou, avšak ceny za dopravu bohužel nikoli. A zákazníci dobře vědí, že dopravci jsou v dluhové pasti, protože za ta léta, co se zvýhodňovala ekologická vozidla, si pořizovali na leasing nová vozidla. Určitou úlevu na silniční dani jim to sice přineslo, ale splátky byly mnohem vyšší. Takže řada hlavně menších dopravců se dostala do situace, kdy je vůbec ráda, že pokryje náklady.“
„Na jaké úrovni se dnes ceny podle vašich informací pohybují?“
„V současné době vypracováváme kalkulační vzorec, podle něhož by si dopravci byli schopni přesně spočítat, jaká cena za dopravu je pro ně přijatelná, aby byli schopni vytvořit alespoň minimální zisk. V rámci oponentního řízení bude tento vzorec předložen odborné akademické obci i dalším odborníkům.
Je zřejmé, že jestliže náklady na kamion jsou v průměru 29 Kč na kilometr a dopravce jezdí za 22 Kč, něco určitě není v pořádku. Tento deficit se někde musí projevit, buď v údržbě, nízkých mzdách řidičů, nebo v obcházení různých zákonů a vyhlášek. A samozřejmě také v zastavení jakýchkoli investic, na které firmy nemají prostředky.
Zákazníci jsou si toho moc dobře vědomi a nabízejí jen takovou cenu, aby dopravce hned nezkrachoval a oni měli přepravu zajištěnou za minimální poplatek. To je ovšem likvidační jak pro toho, kdo takovou přepravu odmítne, tak pro toho, kdo ji přijme. Rozdíl je jen v tom, že v prvním případě dopravce padne okamžitě, v druhém případě později.
Nyní jsme se dozvěděli, že se chystá i zrušení kabotáže, což by mohlo české firmy rovněž velmi ohrozit. Ostatně již nyní pro nás představují velkou konkurenci třeba Poláci, kteří mají s Evropskou unií dojednány určité výhody a dostávají dotace. Kromě toho, že mají skoro o tři Kč levnější naftu…“
„To je dáno výší spotřební daně v České republice…“
„Ano, v důsledku zvýšení spotřební daně z pohonných hmot stát přichází ročně přinejmenším o šest až sedm miliard Kč. Čeští dopravci, kteří mohou, tankují venku, a zahraniční dopravci již v České republice netankují vůbec. Podle pumpařů výtoče na hlavních tazích klesly o deset procent. A za situace, kdy stát přichází o velké peníze, ministr financí prohlásí, že spotřební daň nesníží ani o desetník…“
„Co by podle vás malým dopravcům dnes nejvíce pomohlo?“
„Určitě zvýšení cen za dopravu tak, aby dosahovali alespoň minimálního zisku ve výši tří nebo pěti procent. Ovšem pro malé podnikatele je velice těžké dosáhnout navýšení ceny, protože jejich vyjednávací pozice je mnohem horší než u velkých dopravců.
Současnou neutěšenou cenovou situaci má na vině i stát, který vše nechal na volné ruce trhu a přístup k profesi dopravce nijak nereguloval. A nefungovaly ani profesní organizace, které by dokázaly odhadnout kapacitu trhu.“
„Jaký dopad by na malé dopravce mělo zavedení množstevních slev na mýtném, o němž se stále jedná?“
„Jsem toho názoru, že každá výjimka je špatná a že dotace křiví trh. Sdružení ČESMAD Bohemia v dubnu uvedlo, že pokud by po snížení spotřební daně z nafty nedošlo k nárůstu prodeje pohonných hmot, bylo by ochotno přistoupit na zvýšení mýtného. To je řešení, které by možná vyhovovalo určité skupině, ale určitě ne všem. Mám jiný názor – zrušit množstevní slevy. Nemá to přece logiku dávat za větší ničení silnic slevu, dokonce i zahraničním dopravcům. Musíme peníze získávat, ne vyvážet.“
„Ale dosud každé další zatížení dopravců prošlo, bez ohledu na jejich nesouhlas. Není tedy lepší, když je nyní šance alespoň na určitou kompenzaci, než kdyby stát jen prostě zvýšil sazby mýtného?“
„Myslím si, že stávající těžkou situaci dopravců to neřeší. Jsou to jen takové drobky od stolu – a ještě ne pro všechny. Pokud už nějaké kompenzace, musejí být nastaveny tak, aby na ně mohli dosáhnout všichni.“
„Vaše Strana soukromníků ČR spolupracuje s ODS, největší vládní stranou. Vládní koalice ale není tak funkční, jak se zpočátku zdálo…“
„Máte pravdu, současně jsem ovšem přesvědčen, že ulice současné problémy nevyřeší. Cestu vidím v zapojení různých svazů a cechů do politiky.
Právě proto jsme založili naši stranu, abychom mohli ovlivňovat dění přímo v parlamentu. Že i malý politický subjekt může mít velkou sílu, to jsme viděli na Straně zelených, která kvůli zákazům jízd kamionů držela v šachu mnohem silnější strany.“
Milan Frydryšek