29. března 2012

Portál Incident Web Portal (IWP), na němž se dopravci mohou informovat o svých nesrovnalostech v systému elektronického mýta, již pracuje podle zadání. Na základě dlouhodobého testování Sdružení ČESMAD Bohemia to minulý týden oznámil zástupce jeho generálního tajemníka Vojtěch Hromíř. Systém byl zkoušen od jeho spuštění loni v červnu a nyní může být plně využíván.
Nesrovnalosti se v systému mýta zjišťují obvykle na některé kontrolní bráně. Nejčastěji k nim dochází v důsledku chybějící či nefunkční jednotky, při nesprávném nastavení počtu náprav nebo je-li použita zablokovaná jednotka. Jejich řešení je povinností řidičů; celní správa jim za ně uděluje pokuty.
Penalizace hrozí, i když dopravce o incidentu neví
Často však nedoplatky na mýtném vyrovnává na kontaktním místě až následně dopravce, ne vždy při-tom o nesrovnalosti (incidentu) vůbec ví. „V takových případech je pak řidič zcela zbytečně vystavován riziku penalizace po dobu dvanácti měsíců od vzniku incidentu, a to i tehdy, když ani on, ani dopravce v úmyslu ošidit stát na mýtném nemají. Pro řidiče je navíc zcela nemožné někde na parkovišti při kontrole ověřit, zda je mu tisícová pokuta ukládána oprávněně či nikoli. Raději ji zaplatí na místě, aby mohl pokračovat v jízdě a vyhnul se případným vyšším nákladům ve správním řízení. To není uspokojivý stav,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Snaha řešit incidenty on-line
Sdružení ČESMAD BOHEMIA začalo již záhy po spuštění systému elektronického mýtného v České republice požadovat komfortnější nástroj pro doplácení nesrovnalostí. Snažilo se dosáhnout toho, aby dopravce nemusel jet někdy i přes sto kilometrů na kontaktní místo kvůli úhradě desetikorunového nedoplatku. „Předložili jsme ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic požadavek, aby uživatelé systému měli k dispozici internetovou aplikaci, s jejíž pomocí by bylo možné vyřešit nedoplatky během pár minut přímo z kanceláře. Na základě písemné dohody našeho sdružení s tehdejším ministrem Vítem Bártou byla tato aplikace loni 8. června spuštěna a po jejím otestování lze nyní konstatovat, že může dopravcům již účinně sloužit,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Dvě základní úlohy IWP
Portál IWP není podle názoru Vojtěcha Hromíře všemohoucí, ale dvě základní úlohy již plní – umožňuje chránit řidiče před zbytečnými pokutami a dává dopravci informaci o tom, že nějaké nesrovnalosti vůbec existují a že je má řešit. Portál je zatím určen pouze uživatelům registrovaným v režimu následné platby mýta (post-pay) s fakturací přes karetnho operátora nebo přímo od Ředitelství silnic a dálnic. „Každý registrovaný uživatel může do aplikace vstoupit na adrese www.mytocz.cz (nebo na www.premid.cz), kde pod volbou Samoobsluha nalezne jednak manuál pro provádění plateb v IWP, tak i vstup do samoobslužné sekce. V ní má po zadání uživatelského jména a hesla vedle přístupu ke svým mýtným transakcím i volbu Úhrada nesrovnalostí,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Tři typy incidentů
Po vstupu do sekce Úhrada nesrovnalostí se uživateli zobrazí incidenty za posledních dvanáct měsíců, které jsou u jeho vozidel s platným kontraktem evidovány. „Incidentů je více typů, ale IWP zobrazuje tři z nich, které se vyskytují v drtivé většině,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Prvním z nich je oznámení Vozidlo nekomunikuje, které se obvykle vztahuje k nefunkční nebo neexistující palubní jednotce OBU, případně k jejímu špatnému umístění. Druhým incidentem je Nesprávný počet náprav. K tomu dochází tehdy, když řidič na OBU nenastaví správně počet náprav po připojení návěsu nebo přívěsu k tažnému vozidlu.
Třetím druhem nesrovnalostí je Jízda se zablokovanou jednotkou, k níž dochází například při přečerpání kreditu nebo exspiraci smlouvy s karetním operátorem. „Pro dopravce je podstatné, že mobilní kontrolní jednotky celní správy mají k dispozici totožný seznam incidentů těchto tří typů a po jejich vyřešení na IWP jsou v současné době data mazána již i jim,“ uvedl Vojtěch Hromíř. Po spuštění portálu totiž docházelo k situacím, že i poté, co dopravce dlužnou částku uhradil, incident v databázi celníků zůstával a úřady mohly po řidiči již zaplacenou částku opět vymáhat.
Prostudování manuálu nelze podceňovat
Každý, kdo chce IWP využívat, by si měl podle Vojtěcha Hromíře prostudovat uživatelský manuál. V manuálu se dočte, jakým způsobem lze incidenty na IWP vyhledávat, prohlížet, nastavovat počet náprav k úhradě, jak incidenty schválit k úhradě a jak je platit. „Zatím je k dispozici pouze možnost platit kreditní nebo debetní kartou, avšak poplatek za platbu není v porovnání s náklady na cestu na kontaktní místo nebo pokutou pro řidiče rozhodně vysoký.
Důležité je stanovit si způsob využívání IWP, seznámit s ním všechny dotčené pracovníky včetně řidičů a pak jej dodržovat,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Nutná je kontrola i dalších úseků
IWP může dispečer kontrolovat například každý den. Pokud zjistí nějaké incidenty, ověří si, zda jsou skutečné, tedy zda již nebyly vyřešeny na distribučním či kontaktním místě. Jsou-li akceptovatelné, uhradí je podnik platební kartou a z IWP i databáze celní správy zmizí.
„Tak je odstraněno riziko pokuty pro řidiče za neuhrazení dlužného mýtného z úseku pod kontrolní branou, na níž incident vznikl. Zbývá však vyřešit ještě dlužné mýtné z okolních mýtných úseků (obvykle je problém na souvislé řadě úseků),“ upozornil Vojtěch Hromíř. Doporučuje, aby pracovník firmy prověřoval v přehledu mýtných transakcí v Samoobsluze, které další mýtné úseky je třeba doplatit, a někdy následně, třeba jednou za měsíc, se na kontaktní místo vypravil a nedoplatky dorovnal. Doplacení těchto úseků totiž IWP zatím neumožňuje.
„Pokud si firma zavede takovouto praxi a upraví ji podle vlastní zkušenosti a podmínek, pak jak dispečer, tak i řidiči vědí, že jsou všechny incidenty průběžně řešeny a při kontrole na cestě se může řidič postihu vyvarovat,“ dodal Vojtěch Hromíř.
„Nyní je nutné, aby si celý systém sedl, aby se jej uživatelé naučili správně používat. Určitě se ještě vyskytnou některé detaily k dopracování nebo vyjasnění, ale ty přinese až hromadné užití. Pokud se IWP osvědčí, sdružení se zaměří na další rozšiřování jeho funkčnosti. Stávající mýtný systém zde bude ještě téměř pět let, tak se vyplatí podniknout cokoliv ke zvýšení komfortu seriózních uživatelů,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.
(lan) www.prodopravce.cz