19. června 2008
Společnost Volvo Truck Czech uspořádala v dubnu a květnu pro české zákazníky předváděcí akci Volvo FL/FE Road Show 2008. Jejím hlavním cílem bylo představit dopravcům v Praze, Brně, Prostějově, Frýdku-Místku, Jičíně, Plzni a Českých Budějovicích vozidla řad FL a FE (viz DN 28/06) a nabídku akčních cen obou modelů. Současně však prezentace ukázala i nejrůznější možnosti snižování spotřeby pohonných hmot.
Školitelé společnosti Volvo Truck Czech měli pro dopravce připraveny podrobné informace o programech zaměřených na úsporu nákladů, které Volvo dopravcům nabízí. V zájmu snížení spotřeby paliva a provozních nákladů švédský výrobce vyvinul ucelený koncept Fuelwatch, který lze aplikovat na nová i starší vozidla. Prvním předpokladem úsporného provozu je správná specifikace vhodného vozidla. Volvo zákazníkům pomáhá sestavit vozidlo přesně na míru. Zvolí pro ně například vhodný motor, převodovku a převodové poměry zadní nápravy. Současně doporučí vhodné pneumatiky podle konkrétního nasazení vozidla.
Profesionální předávce vozu vyrobeného podle všech těchto doporučení je přítomen technik a řidič, který bude s vozidlem jezdit. Instruktoři jim při ní předávají všechny potřebné informace a seznamují je s technikou správného řazení a ekonomického provozu a s pravidly preventivní údržby. Tím však pomoc nekončí. Po měsíci se školitelé k zákazníkům vydávají znovu. To vše je součástí prodeje vozidla bez ohledu na jeho typ.
Čtyři stupně školení
Volvo nabízí i čtyři úrovně školení ekonomické jízdy. První zahrnuje pouze teorii ekonomické jízdy, druhá teorii i praktickou jízdu. Třetí úroveň – tzv. fuel management servis – nabízí systémový přístup k problematice úsporné jízdy. Pracovníci Volva řidiče školí průběžně a provádějí pro dopravce vyhodnocování jejich činnosti. Školení se provádějí přímo na vozidlech dopravců, většinou o víkendech.
Nabídku uzavírají tzv. zkušební jízdy, při nichž instruktor s řidičem projíždí konkrétní trasu s naloženým vozidlem; výjimkou nejsou ani jízdy do zahraničí, při nichž instruktor zároveň supluje práci druhého řidiče.
Úspora, které lze po absolvování kurzu dosáhnout, se pochopitelně liší podle konkrétního řidiče, typu vozidla, provozu i terénu. Podle instruktorů lze ovšem v dlouhodobém horizontu v průměru počítat přinejmenším s úsporou 0,5 až 0,75 litru na sto kilometrů.
Řada dopravců v současné době dává kvůli nedostatku kvalitních řidičů přednost automatizované převodovce. Ovšem i automatizovaná převodovka I-Shift druhé generace instalovaná do vozidel Volvo, má-li přinést očekávanou úsporu paliva, vyžaduje proškolení řidiče. Je totiž vybavena řadou funkcí, s nimiž se obsluha vozidla musí předem seznámit. Při jízdě z kopce musí být řidič například schopen využívat její volnoběžnou funkci a správně používat motorovou brzdu.
K monitoringu slouží Dynafleet
K monitoringu chování řidiče a jeho stylu jízdy využívá Volvo vlastní informační systém Dynafleet. Obdobné systémy nabízejí i další výrobci, podle školitelů společnosti Volvo však pouze Dynafleet umožňuje sledovat charakteristiky, které výraznou měrou ovlivňují ekonomiku jízdy. Volvo k němu používá i vlastní software potřebný pro stahování dat z vozidla.
Objedná-li si dopravce vyšší formu školení, pracovníci společnosti Volvo každý měsíc po dobu jednoho až tří let vyhodnocují spotřebu. Až se s fuel managementem naučí pracovat samostatně, celý systém mu předají. Podle školitelů se jedná o „malou investici, která je schopna přinést velkou úsporu“.
Hledáme dopravní společnost třídy A
Ke snižování spotřeby a emisí by měl přispět i program Hledáme dopravní společnost třídy A, který je součástí celoevropské iniciativy Ecodrive.org. Iniciativu podporuje Evropská komise. V České republice je do ní vedle Volva zapojeno například ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí, Scania, Sdružení ČESMAD Bohemia, společnost SEVEn7, Shell, Michelin, Continental, Mercedes-Benz a ÚAMK. Dopravce, který se do programu dobrovolně zapojí, může získat certifikát, že v každodenní praxi aplikuje postupy s ekonomicky i ekologicky příznivým dopadem.
(lan)