24. dubna 2008
Speditéři sdružení ve Světové federaci spedičních svazů (FIATA) se v březnu sešli ve švýcarském Curychu, aby jednali o aktuálních otázkách oboru. O tom, jakými konkrétními tématy se na zasedání zabývali, jsme hovořili s výkonným ředitelem českého členského sdružení FIATA – Svazu spedice a logistiky České republiky (SSL ČR) – Ing. Janem Eklem, který se curyšského zasedání zúčastnil.
„Čím je jarní zasedání sdružení FIATA typické?“
„Jarní zasedání se vždy nese ve velmi pracovním duchu – není to světový kongres, který bývá také hodně společenskou událostí. Na zasedání se intenzivně pracuje od pátku do neděle a účastní se ho lidé, kteří chtějí něco řešit. Letos poprvé zasedání probíhalo pod vedením nového prezidenta FIATA, kanadského speditéra Williama Gottlieba, který byl zvolen loni na kongresu v Dubaji.
Česká republika je na zasedáních vždy dobře přijímána. Letos jsme pro zasedání dodali článek o situaci v České republice, který byl otištěn v časopise FIATA Review. Článek mapuje vývoj české spedice a informuje o českých speditérech. Dále jsme dohodli, že FIATA spolu s Mezinárodní železniční unií (UIC) zorganizuje letos na podzim v Praze společnou konferenci. O tom jsme jednali i se sekretářem FIATA René Zimmermannem a vedoucím železniční sekce Heinerem Rogge.“
„O čem speditéři v Curychu hovořili?“
„Největší zájem bývá tradičně o jednání pracovní skupiny pro multimodální dopravu – Multimodal Transport Institut (MTI). Setkávají se na něm v jednotlivých sekcích námořní, silniční a železniční doprava, aby jednaly o aktuálních problémech. V závěru obvykle vždy zazní společná podpora kombinované dopravě, ale v každé sekci se klade důraz na něco jiného.
Například v sekci silniční dopravy se letos hovořilo o problematice karnetu TIR, který nebude smeten elektronickým nákladním listem, jak někteří očekávali. Naopak se rozšiřuje do Spojených arabských emirátů a do Černé Hory, dalšími potenciálními klienty pro tento systém jsou Saúdská Arábie a Čína. To představuje pro kamionovou dopravu velký trh, což speditéry i dopravce pochopitelně velmi zajímá.
Dalším projednávaným bodem byla problematika digitálních tachografů, které budou zavedeny ve všech zemích Evropské unie. Výjimku zatím získalo pouze Řecko.“
„Velmi široká byla prý letos diskuse v námořní sekci…“
„Zazněla v ní například informace o tom, že komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL) připravila finální návrh smlouvy, která by měla pokrývat nejen námořní přepravu. To je velké téma, protože dnes v námořní dopravě existuje několik konvencí – haagská, haagsko-visbyská a hamburská. Nově by mohla přibýt buď další, čtvrtá, anebo by všechny tři dosavadní konvence mohla nahradit jediná – ovšem pouze v případě, že by novou dohodu podepsal dostatečný počet členů, kteří by také odstoupili od předchozích smluv. To je sice logické, ale dosáhnout toho by bylo velmi obtížné.
K návrhu se vyslovil také předseda Klubu dopravního práva SSL ČR JUDr. Miloš Pohůnek, který se spolu se mnou curyšského zasedání za českou stranu zúčastnil. K návrhu konvence vypracoval právní názor, v němž mimo jiné připomněl i ratifikační potíže – například ratifikace hamburské smlouvy trvala řadu let. Téma UNCITRAL bylo také minulý týden jedním z bodů jednání Právního klubu SSL.
Smlouvu UNCITRAL však nepodporují všechny velké státy, uvidíme, jak se k ní postaví hlavně USA. Vypadá to tedy spíše tak, že by měla vzniknout další, již čtvrtá smlouva, což by však podle názoru speditérů mohlo přinést velké komplikace.“
„Debatovalo se rovněž o revizi obchodních podmínek INCOTERMS 2000?“
„Hovořilo se o nich v souvislosti se zájmem USA o tyto podmínky, které obchodníci využívají především v Evropě a na Dálném východě. Američané mají vlastní podmínky, ale zdá se, že by k INCOTERMS rádi přistoupili a zavedli je i na americkém kontinentu. Současně s tím však vyvstala iniciativa na revizi stávajících INCOTERMS 2000, kterou podporuje především Finsko.
Kdyby Američané začali INCOTERMS používat, znamenalo by to velké plus pro světový obchod. Případná revize podmínek je ovšem jiná věc. Nakonec bylo v Curychu přijato stanovisko, že FIATA nevidí žádnou potřebu revize podmínek INCOTERMS 2000. S tím se ztotož-ňuje i náš svaz. Nedomníváme se, že je nutná revize podmínek, ale naopak, že je nutné se naučit používat podmínky stávající. Obě věci se ovšem nemusejí vylučovat – Američané mohou k INCOTERMS přistoupit, i když k revizi nedojde…“
„Která další témata vás na zasedání v Curychu zaujala?“
„Zmínil bych například skupinu pro celní problematiku, na jejímž jednání zaznělo, že je třeba neustále pracovat na celním kodexu, který se v současnosti zavádí i pro Českou republiku. Mimochodem, SSL ČR k této problematice loni uspořádal seminář.
Silná a jako vždy dobře obsazená byla také skupina pro nebezpečné zboží. Na jejím jednání se hovořilo mimo jiné o snaze vytvořit jakýsi katalog evropských tunelů, který by zahrnoval informace o možnosti jejich použití, které zboží se jimi smí vozit a které ne a podobně. Takový katalog zatím nikde neexistuje a byl by o něj ze strany speditérů a dopravců jistě velký zájem.“
„Probíraly se na zasedání také otázky z oblasti zvyšujících se požadavků USA na bezpečnost přepravy zboží?“
„Zaznělo téma stoprocentního skenování, které se dnes pro dopravce a speditéry stalo skutečným strašákem. Američané odsunují problém bezpečnosti dopravy z vlastní země a navrhují, aby kontrola kontejnerů probíhala již v přístavech nalodění. Proti tomu se zdvihá ohromný nesouhlas na celém světě. Znamenalo by to zpoždění, nárůst administrativy a také značné finanční náklady.
A je to také téma, kterému se ještě bude věnovat spousta času a iniciativy. Pilotní program již běží v pěti evropských přístavech. Po jeho skončení a vyhodnocení obdrží americký kongres zprávu a rozhodne se, jak bude v této věci postupovat dále. Mezitím sílí iniciativa nejen přístavních správ a speditérů, ale také Evropské komise a Evropské asociace pro spedici, dopravu a logistiku (CLECAT), které vypracovaly velký rozbor situace a argumentují v něm, jak negativně by požadavek stoprocentního skenování ovlivnil mezinárodní obchod a jakou diskriminaci by to znamenalo pro přístavy, které by v první fázi tuto podmínku nemohly splnit.
Všechna témata jsou živá a náš svaz bude o vývoji a závěrech informovat cestou pravidelných bulletinů a na jednotlivých zasedáních pracovních skupin.“ Pavel Toman