​Ferrari představuje své plány v elektromobilitě

​Ferrari představuje své plány v elektromobilitě

13.10. - Ferrari využilo Capital Markets Day 2025 jako příležitost k představení svého nového elektrického vozu, prvního plně elektrického modelu v historii značky, a k odhalení jeho hlavních komponent a podvozku. Tento model je významným milníkem v multi-energetické strategii značky, která zahrnuje spalovací motory, hybridní (HEV) a plug-in hybridní (PHEV) pohonné jednotky, a nyní také plně elektrický pohon.

Výsledek radikálně nového a inovativního přístupu, nový Electric Ferrari kombinuje podle výrobce špičkovou technologii s výjimečným výkonem a mimořádným řidičským potěšením, které odlišuje každý model Ferrari. Věrný inženýrské a řemeslné tradici značky, každý hlavní komponent vozu byl vyvinut a vyroben vlastními silami, aby bylo zajištěno, že nový Electric Ferrari nabídne bezkonkurenční úroveň výkonu a jedinečnosti, kterou může nabídnout pouze Ferrari.

Tento vůz lze považovat za vyvrcholení dlouhé cesty technologického výzkumu elektrifikace, která začala před více než dvaceti lety prvními hybridními řešeními vycházejícími z formule 1. Od prototypu 599 HY-KERS z roku 2010 přes LaFerrari z roku 2013, dále přes SF90 Stradale - první plug-in hybrid značky z Maranella - a 296 GTB až po nedávno představený 849 Testarossa, Ferrari budovalo a etablovalo know-how potřebné pro vývoj elektrického vozu excelujícího ve všech směrech.

Strategie, která vedla Ferrari k prvnímu elektrickému modelu v jeho historii, byla od počátku jasná: takový model bude uveden na trh pouze tehdy, kdy dostupná technologie zajistí výjimečný výkon a autentický řidičský zážitek odpovídající hodnotám značky. Projekt je nyní připraven k sériové výrobě a může se pochlubit více než 60 patentovanými technologickými řešeními. Poprvé jsou podvozek i karoserie vyrobeny ze 75 % z recyklovaného hliníku, což přispívá k úspoře 6,7 tuny CO2 na každý vyrobený vůz.

Architektura vozu zahrnuje krátké přesahy karoserie, pozici řidiče blízko přední nápravy a baterii zcela integrovanou do podlahy vozu. Moduly baterie jsou umístěny mezi přední a zadní nápravu, přičemž 85 % jich je soustředěno v nejnižší možné pozici pro snížení těžiště a zvýšení jízdní dynamiky. Zvláštností je, že Electric Ferrari získává dynamickou výhodu díky těžišti o 80 mm níže než odpovídající vůz se spalovacím motorem.

Vzadu Ferrari představuje první tlumený mechanický subframe ve své historii, navržený pro snížení hluku a vibrací v kabině, přičemž stále zajišťuje tuhost a jízdní dynamiku. Třetí generace 48V aktivního podvozku, původně uvedeného na modelu Purosangue a vyvíjeného pro F80, posouvá komfort a kontrolu ještě dál díky optimálnímu rozdělení sil v zatáčkách na všech čtyřech kolech.

První plně elektrický Ferrari je vybaven dvěma elektrickými nápravami vyvinutými a vyrobenými zcela interně, každá s dvojicí synchronních motorů s permanentními magnety a Halbachovými rotory odvozenými z technologie F1 a průmyslově upravenými pro sériovou výrobu. Přední náprava dosahuje výkonové hustoty 3,23 kW/kg s účinností 93 % na maximálním výkonu, zadní náprava má výkonovou hustotu 4,8 kW/kg s obdobnou účinností. Přední invertor, schopný dodat až 300 kW, je plně integrovaný v nápravě a váží pouze 9 kg.

Baterie navržena a sestavena v Maranellu má energetickou hustotu téměř 195 Wh/l - nejvyšší ze všech elektrických vozů - a je vybavena chladicím systémem navrženým tak, aby optimalizoval rozložení tepla a výkon.

K dispozici jsou tři jízdní režimy - Range, Tour a Performance - určující, jak je řízena energie, dostupný výkon a trakce. Pádla za volantem umožňují řidiči přístup k pěti postupně vyšším úrovním točivého momentu a dodávky výkonu, což nabízí pocit plynulého zrychlení a zapojení do jízdy.

Dynamické parametry získané jednotkou řízení vozu se aktualizují 200krát za sekundu pro prediktivní řízení funkcí podvozku, trakce a řízení a zajišťují bezkonkurenční agilitu, stabilitu a přesnost.

Zvuk, typický znak každého Ferrari, byl vyvinut tak, aby zdůraznil jedinečné charakteristiky elektrického pohonného systému. Vysoce přesný senzor zachytává mechanické vibrace pohonných komponent, které jsou zesíleny, aby nabídly autentický zvukový zážitek odrážející dynamiku jízdy a poskytující řidiči přímou akustickou zpětnou vazbu.

Odhalení nového Electric Ferrari bude pokračovat v roce 2026 prezentací technologie a řešení vybraných pro interiér a v první polovině roku bude završeno zveřejněním názvu a vnějších tvarů vozu.

Inovace v podvozku a bezpečnosti

Design podvozku, inspirovaný Ferrari berlinetty se středním nebo zadním motorem, umístil řidiče blízko předních kol pro lepší dynamickou zpětnou vazbu a komfort. Tato konfigurace řešila inženýrské výzvy, zejména v oblasti absorpce energie při nárazech, vzhledem k větší hmotnosti elektrických vozů. Ferrari inovativně využilo přední tlumičové věže k absorpci energie a strategicky umístilo elektrické motory a invertory tak, aby rozptýlily nárazovou sílu, čímž maximalizovalo bezpečnost a strukturální integritu.

aterie, integrovaná do podvozku a podlahy vozu, přispívá k minimalizaci hmotnosti a zvyšuje strukturální tuhost baterie a podvozku. Ochranné prvky zajišťují absorpci energie při bočních nárazech, přičemž moduly baterie jsou soustředěny uprostřed, aby odolaly frontálním i zadním nárazům.

Revoluční zadní náprava a podvozek

Ferrari vyvinulo svůj první elastický mechanický subframe, což představuje řešení pro snížení hluku a vibrací bez kompromisů v dynamickém výkonu. Tato inovace, inspirovaná dutými odlitky podvozku, je největší jednolitý dutý odlitek vyrobený Ferrari. Přestože byly komponenty složitě integrovány, bylo dosaženo snadné údržby a úspory hmotnosti bez kompromisů.

Preciznost elektrických náprav

Nápravy Electric Ferrari využívají samostatně vyvinuté elektromotory pro řízení točivého momentu, což zlepšuje dynamické chování vozu. Díky bezproblémové integraci a řízení dosahují nápravy Ferrari mimořádných výkonových parametrů při zachování ekologických aspektů díky použití sekundární hliníkové slitiny.

Špičkový vývoj baterie a motorů

Pečlivý vývoj motorů pro nápravy posunul technologické hranice a nabízí výkon inspirovaný motorsportem. Dutá konstrukce, vyspělé materiály statoru a rotoru a sofistikované navíjecí konfigurace optimalizují hustotu točivého momentu a minimalizují ztráty, což zajišťuje vynikající dynamický výkon a efektivitu motorů.

Integrovaný bateriový systém

Bateriový systém využívá vysoce hustotní články a propracovanou strukturální integraci, která optimalizuje hmotnost, bezpečnost a efektivitu. Ferrari dosáhlo jednoho z nejefektivnějších designů baterie a podvozku na trhu díky vlastní technologii vyvinuté v Maranellu. Modulární systém umožňuje výměnu komponent bez kompromisů v bezpečnosti či výkonu.

Efektivní a výkonná invertorová technologie

Invertory vyvinuté Ferrari přeměňují stejnosměrnou energii z baterie na střídavou pro pohon motorů a jsou integrovány do přední nápravy pro úsporu hmotnosti a prostoru. Díky špičkové přepínací technologii a inovativnímu řízení tepla dosahují invertory bezkonkurenční kontroly, přesnosti a akustického výkonu při maximalizaci dojezdu a výkonu.

Dynamika jízdy a aktivní podvozky

Díky nižšímu těžišti adoptuje Electric Ferrari vyvinutý aktivní systém podvozku, který vyvažuje výkon a komfort. Vylepšené aktuátory řídí vertikální, podélné a příčné dynamiky, což poskytuje řidičský zážitek, který dokonale odráží výkonnostní ethos Ferrari.

Zvukové inženýrství

Ferrari klade důraz na inovace v oblasti zvuku, čímž zachovává dynamický charakter vozu. Sofistikované elektronické a mechanické systémy nabízejí autentickou akustickou zpětnou vazbu, která koresponduje s tradičními spalovacími modely, avšak je jedinečně přizpůsobena elektrickému pohonu.

Tento komplexní přehled představuje Ferrari Elettrica jako evoluční skok v oblasti výkonu a inovací, který posiluje dědictví Ferrari uprostřed rychlého rozvoje elektrické technologie. Jako symbol udržitelnosti v kombinaci s bezkonkurenční inženýrskou zdatností stanovuje Electric Ferrari nový standard pro luxusní elektrické supersporty a dokazuje, že duch Ferrari zůstává nadčasový i v době, kdy značka přijímá budoucnost mobility.

(red)

Foto: Ferrari

spinner