23. února 2006
V následujícím textu přinášíme další část informace o provozu
digitálních tachografů, kterou ve formě otázek a odpovědí připravil Ing.
Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu. První část jsme zveřejnili
v DN 07/06. „Jak komunikuje digitální tachograf s řidičem?“
„Tachograf komunikuje krátkými slovními zprávami a formou piktogramů nebo
jejich kombinací. Tato sdělení, která se zobrazují na displeji, jsou
k dispozici buď na vyžádání řidiče, nebo se jedná o výstražná
sdělení a sdělení z iniciativy kontrolního zařízení. Na vyžádání
řidiče se: l za jízdy stisknutím libovolného tlačítka menu vyvolají
údaje týkající se jeho doby řízení od posledního přerušení řízení
v souhrnné délce nej- méně 45 minut, platné přerušení řízení
(kumulativní doba přerušení) a aktuální aktivita druhého řidiče a doba
jejího trvání; l při zastaveném vozidle se stisknutím tlačítka menu
zobrazí doba řízení od přerušení 45 minut, součet platných
přerušení řízení, doba řízení za dva týdny a aktuálně nastavená
aktivita prvého řidiče a při opakovaném stisknutí tlačítka tytéž
údaje druhého řidiče. Při dalším stisknutí tlačítka se řidič dostane
do nabídky menu. V následné komunikaci bude tachograf vyvolávat potřebné
informace, pokud požadavek nepřekročí oprávnění odpovídající
příslušné kartě. Tachograf formou výstražných sdělení informuje
řidiče jednak 15 minut před a při dosažení 4 hodin a 30 minut doby
řízení a jednak o registrovaných událostech a závadách.“ „Jaké
údaje jsou uloženy v kontrolním zařízení – digitálním tachografu?“
„Digitální tachograf zaznamenává a ukládá do své paměti následující
data za posledních 365 dnů průměrné činnosti řidiče ve vozidle: l
údaje identifikující celek ve vozidle a snímač pohybu; l bezpečnostní
prvky (evropský veřejný klíč, certifikát členského státu a zařízení
atd.); l data související s vložením a vyjmutím karty; l data o aktivitě
řidiče; l místa, kde začíná nebo končí doba denní práce; l údaje
měřiče ujeté vzdálenosti; l podrobná data o rychlosti; l údaje
o událostech a závadách; l kalibrační data; l data o nastavení času; l
data o kontrolní činnosti; l data o uzamčení společnosti; l údaje
o stahování dat; l údaje o specifických podmínkách.“ „Jaké funkce
má záznamové zařízení?“ „Záznamové zařízení musí splňovat
konstrukční a funkční požadavky týkající se: l vkládání a vyjímání
provozních karet; l údajů o rychlosti a ujeté vzdálenosti; l údajů
o čase (UTC čase a čase místním); l údajů o činnosti řidiče (jízdu,
práci, pohotovost a přestávku/odpočinek); l jízdního statutu řízení
vozidla (samostatný řidič a posádka); l ručně vkládaných údajů
(o činnosti – práce, pohotovost a přestávka/odpočinek;
o specifických podmínkách – mimo rozsah platnosti, převoz lodí nebo
vlakem); l uzamčení společností; l kontrolní činnosti (zobrazení, tisk,
stahování dat a překročení povolené rychlosti) l událostí a závad; l
vestavěných zkoušek a autotestů; l načítání z paměti dat; l
zaznamenávání a ukládání do paměti dat; l čtení z tachografových
karet; l zaznamenávání a uchovávání dat na tachografové kartě; l
zobrazování a tištění údajů z vlast-ní paměti nebo tachografových
karet; l výstražných sdělení; l stahování dat do externích medií; l
kalibrace a seřízení času.“ „Jaké výtisky lze ze záznamového
zařízení vytisknout?“ „Záznamové zařízení musí být schopno
vytisknout údaje z vlastní paměti dat nebo karet tachografu. Konkrétně se
jedná o následujících šest záznamů: l denní činnost řidiče z jeho
karty; l denní činnost řidiče z celku ve vozidle; l události a závady
z karty řidiče; l události a závady z celku ve vozidle; l technické
údaje; l překročení povolené rychlosti.“ „Co lze vyčíst z výtisků
z karty řidiče?“ „Z karty řidiče lze pořídit výtisk denní
činnosti řidiče a výtisk událostí a závad. Pokud si tedy například
kontrolní orgán pořídí výtisk denní činnosti řidiče, může si
ověřit: l obecné údaje o vozidle (VIN kód a registrační značku); l
obecné údaje o kontrolním zařízení (druh a typ tachografu); l poslední
kalibraci (název dílny, kartu dílny a datum kalibrace); l poslední kontrolu,
při které bylo využito kontrolní karty (číslo karty a stát kontrolního
orgánu, datum a čas kontroly a její druh). Při výpisu o činnosti řidiče
v konkrétní den (může jím být kterýkoliv z 28 dnů uložených na
kartě řidiče) jsou dále k dispozici následující údaje: l kolikrát byla
karta již použita; l zda byla karta vložena do tachografu, kdy a kde a jaký
byl stav počítadla ujetých kilometrů; l ručně vložené údaje řidičem;
l do kterých vozidel byla příslušný den karta vložena, včetně stavu
počítadla kilometrů; l činnosti, které řidič vykonával (řízení jako
člen osádky a „sólo“, odpočinek, jiné práce, pohotovost) a v kterém
otvoru měl kartu zasunutou; l činnosti jsou uvedeny v posloupnosti, v jaké
byly zaznamenány, a v celkovém souhrnu za uvedený den, včetně členění
na řízení v osádce a „sólo“, a jak dlouho nebyla karta v tachografu;
l pět posledních závad a událostí zaznamenaných na kartě řidiče; l pět
posledních závad a událostí zaznamenaných v kontrolním zařízení
vozidla.“ „Co lze vyčíst z výtisku událostí a závad uvedených na
kartě řidiče?“ „Z tohoto výtisku kontrolní orgán zjistí například
všechny události a chyby uložené na kartě řidiče. Každá událost/chyba
je popsána piktogramem, časovým údajem, uvádějícím kdy k ní došlo a
jak dlouho trvala, a údajem o tom, na kterém vozidle se jí řidič
dopustil.“ „Jaké události a závady se ukládají do paměti karty
řidiče?“ „Na kartu řidiče se ukládají následující události
registrované záznamovým zařízením v okamžiku vložení karty: l časové
překrytí (nastane, jestliže datum/čas posledního vyjmutí karty řidiče,
které je načteno na kartě, je pozdější než aktuální datum/čas
zá-znamového zařízení, do kterého je karta vložena); l vložení karty
v průběhu jízdy (nastane, jestliže je vložena karta tachografu do otvoru
pro vkládání karet v době řidičovy činnosti ‚řízení/jízda‘); l
poslední použití karty, které nebylo správně ukončeno (nastane, jestliže
karta byla vyjmuta dříve, než na ni byla uložena příslušná data); l
přerušení elektrického napájení (při každém přerušení elektrického
napájení snímače pohybu a celku ve vozidle delším nežli 200 milisekund);
l chyba údajů o pohybu vozidla (v případě přerušení normálního toku
dat mezi snímačem pohybu a celkem ve vozidle anebo v případě chyby
v úplnosti nebo totožnosti přenášených dat); l pokus o porušení
bezpečnostních opatření (v případě ohrožení bezpečnosti systému
snímače pohybu a/nebo celku ve vozidle). Na kartu řidiče se ukládají
i následující závady – chyba karty (kdykoli v průběhu provozu bude
zjištěna chyba řidičovy karty) a chyba záznamového zařízení
(v případě vnitřní chyby celku ve vozidle, tiskárny, zobrazovací
jednotky a nebo snímače).“
Ing. Jiří Novotný, Centrum dopravního výzkumu (V případě dalších
otázek týkajících se provozu digitálních tachografů se lze obrátit
přímo na autora článku – mail: jiri.novotny@cdv.cz –
nebo na redakci Dopravních novin, která otázky tazatele i odpovědi autora
zveřejní.)