Zavádění digitálních tachografů bude od května povinné (II)

Evropská unie

V následujícím textu přinášíme další část informace o provozu digitálních tachografů, kterou ve formě otázek a odpovědí připravil Ing. Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu. První část jsme zveřejnili v DN 07/06. „Jak komunikuje digitální tachograf s řidičem?“ „Tachograf komunikuje krátkými slovními zprávami a formou piktogramů nebo jejich kombinací. Tato sdělení, která se zobrazují na displeji, jsou k dispozici buď na vyžádání řidiče, nebo se jedná o výstražná sdělení a sdělení z iniciativy kontrolního zařízení. Na vyžádání řidiče se: l za jízdy stisknutím libovolného tlačítka menu vyvolají údaje týkající se jeho doby řízení od posledního přerušení řízení v souhrnné délce nej- méně 45 minut, platné přerušení řízení (kumulativní doba přerušení) a aktuální aktivita druhého řidiče a doba jejího trvání; l při zastaveném vozidle se stisknutím tlačítka menu zobrazí doba řízení od přerušení 45 minut, součet platných přerušení řízení, doba řízení za dva týdny a aktuálně nastavená aktivita prvého řidiče a při opakovaném stisknutí tlačítka tytéž údaje druhého řidiče. Při dalším stisknutí tlačítka se řidič dostane do nabídky menu. V následné komunikaci bude tachograf vyvolávat potřebné informace, pokud požadavek nepřekročí oprávnění odpovídající příslušné kartě. Tachograf formou výstražných sdělení informuje řidiče jednak 15 minut před a při dosažení 4 hodin a 30 minut doby řízení a jednak o registrovaných událostech a závadách.“ „Jaké údaje jsou uloženy v kontrolním zařízení – digitálním tachografu?“ „Digitální tachograf zaznamenává a ukládá do své paměti následující data za posledních 365 dnů průměrné činnosti řidiče ve vozidle: l údaje identifikující celek ve vozidle a snímač pohybu; l bezpečnostní prvky (evropský veřejný klíč, certifikát členského státu a zařízení atd.); l data související s vložením a vyjmutím karty; l data o aktivitě řidiče; l místa, kde začíná nebo končí doba denní práce; l údaje měřiče ujeté vzdálenosti; l podrobná data o rychlosti; l údaje o událostech a závadách; l kalibrační data; l data o nastavení času; l data o kontrolní činnosti; l data o uzamčení společnosti; l údaje o stahování dat; l údaje o specifických podmínkách.“ „Jaké funkce má záznamové zařízení?“ „Záznamové zařízení musí splňovat konstrukční a funkční požadavky týkající se: l vkládání a vyjímání provozních karet; l údajů o rychlosti a ujeté vzdálenosti; l údajů o čase (UTC čase a čase místním); l údajů o činnosti řidiče (jízdu, práci, pohotovost a přestávku/odpo­činek); l jízdního statutu řízení vozidla (samostatný řidič a posádka); l ručně vkládaných údajů (o činnosti – práce, pohotovost a přestávka/odpo­činek; o specifických podmínkách – mimo rozsah platnosti, převoz lodí nebo vlakem); l uzamčení společností; l kontrolní činnosti (zobrazení, tisk, stahování dat a překročení povolené rychlosti) l událostí a závad; l vestavěných zkoušek a autotestů; l načítání z paměti dat; l zaznamenávání a ukládání do paměti dat; l čtení z tachografových karet; l zaznamenávání a uchovávání dat na tachografové kartě; l zobrazování a tištění údajů z vlast-ní paměti nebo tachografových karet; l výstražných sdělení; l stahování dat do externích medií; l kalibrace a seřízení času.“ „Jaké výtisky lze ze záznamového zařízení vytisknout?“ „Záznamové zařízení musí být schopno vytisknout údaje z vlastní paměti dat nebo karet tachografu. Konkrétně se jedná o následujících šest záznamů: l denní činnost řidiče z jeho karty; l denní činnost řidiče z celku ve vozidle; l události a závady z karty řidiče; l události a závady z celku ve vozidle; l technické údaje; l překročení povolené rychlosti.“ „Co lze vyčíst z výtisků z karty řidiče?“ „Z karty řidiče lze pořídit výtisk denní činnosti řidiče a výtisk událostí a závad. Pokud si tedy například kontrolní orgán pořídí výtisk denní činnosti řidiče, může si ověřit: l obecné údaje o vozidle (VIN kód a registrační značku); l obecné údaje o kontrolním zařízení (druh a typ tachografu); l poslední kalibraci (název dílny, kartu dílny a datum kalibrace); l poslední kontrolu, při které bylo využito kontrolní karty (číslo karty a stát kontrolního orgánu, datum a čas kontroly a její druh). Při výpisu o činnosti řidiče v konkrétní den (může jím být kterýkoliv z 28 dnů uložených na kartě řidiče) jsou dále k dispozici následující údaje: l kolikrát byla karta již použita; l zda byla karta vložena do tachografu, kdy a kde a jaký byl stav počítadla ujetých kilometrů; l ručně vložené údaje řidičem; l do kterých vozidel byla příslušný den karta vložena, včetně stavu počítadla kilometrů; l činnosti, které řidič vykonával (řízení jako člen osádky a „sólo“, odpočinek, jiné práce, pohotovost) a v kterém otvoru měl kartu zasunutou; l činnosti jsou uvedeny v posloupnosti, v jaké byly zaznamenány, a v celkovém souhrnu za uvedený den, včetně členění na řízení v osádce a „sólo“, a jak dlouho nebyla karta v tachografu; l pět posledních závad a událostí zaznamenaných na kartě řidiče; l pět posledních závad a událostí zaznamenaných v kontrolním zařízení vozidla.“ „Co lze vyčíst z výtisku událostí a závad uvedených na kartě řidiče?“ „Z tohoto výtisku kontrolní orgán zjistí například všechny události a chyby uložené na kartě řidiče. Každá událost/chyba je popsána piktogramem, časovým údajem, uvádějícím kdy k ní došlo a jak dlouho trvala, a údajem o tom, na kterém vozidle se jí řidič dopustil.“ „Jaké události a závady se ukládají do paměti karty řidiče?“ „Na kartu řidiče se ukládají následující události registrované záznamovým zařízením v okamžiku vložení karty: l časové překrytí (nastane, jestliže datum/čas posledního vyjmutí karty řidiče, které je načteno na kartě, je pozdější než aktuální datum/čas zá-znamového zařízení, do kterého je karta vložena); l vložení karty v průběhu jízdy (nastane, jestliže je vložena karta tachografu do otvoru pro vkládání karet v době řidičovy činnosti ‚řízení/jízda‘); l poslední použití karty, které nebylo správně ukončeno (nastane, jestliže karta byla vyjmuta dříve, než na ni byla uložena příslušná data); l přerušení elektrického napájení (při každém přerušení elektrického napájení snímače pohybu a celku ve vozidle delším nežli 200 milisekund); l chyba údajů o pohybu vozidla (v případě přerušení normálního toku dat mezi snímačem pohybu a celkem ve vozidle anebo v případě chyby v úplnosti nebo totožnosti přenášených dat); l pokus o porušení bezpečnostních opatření (v případě ohrožení bezpečnosti systému snímače pohybu a/nebo celku ve vozidle). Na kartu řidiče se ukládají i následující závady – chyba karty (kdykoli v průběhu provozu bude zjištěna chyba řidičovy karty) a chyba záznamového zařízení (v případě vnitřní chyby celku ve vozidle, tiskárny, zobrazovací jednotky a nebo snímače).“
Ing. Jiří Novotný, Centrum dopravního výzkumu (V případě dalších otázek týkajících se provozu digitálních tachografů se lze obrátit přímo na autora článku – mail: jiri.novotny@cdv.cz – nebo na redakci Dopravních novin, která otázky tazatele i odpovědi autora zveřejní.)

spinner