16. února 2006
Evropský parlament na začátku února schválil povinnou instalaci
digitálních tachografů; nová nákladní vozidla a autobusy jimi budou muset
být vybavována od května (viz DN 06/06). Podrobnou informaci o provozu
digitálních tachografů ve formě otázek a odpovědí připravil Ing. Jiří
Novotný z Centra dopravního výzkumu. „Kterých vozidel se vybavení
digitálním tachografem týká?“ „Odpověď lze nalézt v nařízení Rady
3821/85/EHS, respektive v nařízení 2135/98/ES a nařízení Rady
3820/85/EHS. Jedná se o vozidla určená pro přepravu zboží, jejichž
maximální přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje
3,5 tu- ny, a vozidla určená pro přepravu ces-tujících, která jsou podle
druhu své konstrukce a svého vybavení určena pro přepravu více než
devíti osob včetně řidiče. Nařízení obsahují celkem jedenáct výjimek
totožných s výjimkami v mezinárodní dohodě AETR. Čtyři z nich se
běžně uplatní v praxi; jedná se o vozidla používaná: l pro přepravu
cestujících v linkové dopravě, jestliže délka tratě linky nepřesahuje
50 kilometrů; l pro údržbu a opravy kanalizačních sítí, ochranu před
povodněmi, rozvod vody, plynu a elektřiny, údržbu a kontrolu silnic, odvoz a
likvidaci odpadků, přepravu poštovních zásilek, telefonní a telegrafní
služby, rozhlasové a televizní vysílání a detekci rozhlasových a
televizních vysílačů a přijímačů; l při silničních jízdních
zkouškách pro účely vývoje, opravy nebo údržby a nová nebo přestavěná
vozidla, která ještě nebyla uvedena do provozu; l pro nekomerční přepravu
zboží pro vlastní potřebu. Vybavení vozidel digitálními tachografy se
týká vozidel uváděných poprvé do provozu po 5. srpnu roku 2004 s tím,
že do dvacátého dne po vyhlášení nově přijatého nařízení EP a Rady
o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se
silniční dopravy a o změně nařízení Rady 3820/85/EHS a 2135/98//ES a
o zrušení nařízení Rady 3820/85/EHS (zhruba do 1. května 2006) instalace
není povinná. Do tohoto data tedy dopravci mohou přihlásit i vozidlo
s klasickým analogovým tachografem. Od tohoto termínu pak již ovšem nebude
možná například výměna analogového tachografu, v případě jeho
poruchy, za stejný u vozidel používaných pro přepravu více než devíti
osob včetně řidiče a jejichž celková hmotnost překračuje 10 tun. To se
týká i vozidel pro přepravu zboží, jejichž celková hmotnost překračuje
12 tun, pokud jsou registrována poprvé od 1. ledna roku 1996 a převod
signálů k záznamovému zařízení je prováděn výlučně elektricky.“
„Co bude řidič k obsluze digitálního tachografu potřebovat?“
„K jeho obsluze bude potřebovat zejména kartu řidiče, o kterou musí
sám zažádat. Tuto kartu může získat řidič vozidla, které je vybaveno
zá-znamovým zařízením v souladu s přílohou IB. V současnosti
předkládá řidič žádost podle místa svého bydliště prostřednictvím
sběrných míst umístěných na regionálních pracovištích Sdružení
ČESMAD Bo-hemia a od 1. 2. 2006 na pracovištích RM-S Finance v krajských
městech. Vzor a obsah žádosti je zveřejněn na internetových stránkách
sdružení. Řidič je povinen žádost řádně a pravdivě vyplnit, osobně ji
podat a musí k ní předložit platný řidičský průkaz, průkaz
totožnosti a fotografii 3,5 × 4,5 cm. Žádost po ověření správnosti
údajů podepíše před pracovníkem sběrného místa. Při podání žádosti
uhradí jednotný poplatek ve výši 850 Kč. Karta mu bude zaslána ve lhůtě
maximálně 35 dnů. Platnost karty nesmí překročit dobu pěti let. Pokud je
platnost řidičského průkazu kratší než tato doba, pak se platnost karty
řidiče omezí na dobu platnosti řidičského průkazu. Na kartě jsou
uloženy údaje vložené při personalizaci karty. Vybrané údaje se
ukládají při vložení karty do digitálního tachografu, což nahrazuje
vypisování středu kotoučku, které bylo nutné u analogových tachografů.
Vložená karta umožňuje přejít do režimu řízení a slovní komunikaci
tachografu v řeči, kterou zvolil při žádosti o kartu řidič (digitální
tachografy jsou schopny komunikovat až devatenácti jazyky).“ „K čemu
karta řidiče slouží?“ „Karta slouží k obsluze digitálního
tachografu. Prostřednictvím údajů na kartě je identifikován typ karty,
její držitel, předcházející použité vozidlo, datum a čas posledního
vyjmutí karty a v té době navolená činnost. Naopak na kartu řidiče se
ukládají údaje: l o činnosti řidiče za každý kalendářní den, kdy
byla karta použita (karta řidiče je schopna uchovávat tyto údaje
minimálně za posledních 28 dnů); l vložené řidičem (místo začátku
nebo konce denní práce, ručně vložené činnosti, údaje o specifických
podmínkách – mimo rozsah platnosti nařízení 3820/85/EHS – nebo
převoz lodí/vlakem); l o událostech a závadách (událostí se rozumí
mimořádná činnost detekovaná kontrolním zařízením, která může
pocházet z pokusu o podvod; závadou se rozumí mimořádná činnost
detekovaná kontrolním zařízením, která může pocházet z chybné funkce
nebo poruchy zařízení); l o kontrolní činnosti (údaje se vztahují ke
kontrolní činnosti provedené kontrolním orgánem při použití kontrolní
karty). Údaje uložené na kartě lze získat prostřednictvím dvou
výtisků – jednak činnosti řidiče podle denního výtisku karty a jednak
událostí a závad z karty řidiče.“
Ing. Jiří Novotný,Centrum dopravního výzkumu (V případě dalších
otázek týkajících se provoz digitálních tachografů se lze obrátit
přímo na autora článku – mail: jiri.novotny@cdv.cz –
nebo na redakci Dopravních novin, která otázky i odpovědi autora
zveřejní.)