Zavádění digitálních tachografů bude od května povinné

Evropská unie

Evropský parlament na začátku února schválil povinnou instalaci digitálních tachografů; nová nákladní vozidla a autobusy jimi budou muset být vybavována od května (viz DN 06/06). Podrobnou informaci o provozu digitálních tachografů ve formě otázek a odpovědí připravil Ing. Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu. „Kterých vozidel se vybavení digitálním tachografem týká?“ „Odpověď lze nalézt v nařízení Rady 3821/85/EHS, respektive v nařízení 2135/98/ES a nařízení Rady 3820/85/EHS. Jedná se o vozidla určená pro přepravu zboží, jejichž maximální přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3,5 tu- ny, a vozidla určená pro přepravu ces-tujících, která jsou podle druhu své konstrukce a svého vybavení určena pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče. Nařízení obsahují celkem jedenáct výjimek totožných s výjimkami v mezinárodní dohodě AETR. Čtyři z nich se běžně uplatní v praxi; jedná se o vozidla používaná: l pro přepravu cestujících v linkové dopravě, jestliže délka tratě linky nepřesahuje 50 kilometrů; l pro údržbu a opravy kanalizačních sítí, ochranu před povodněmi, rozvod vody, plynu a elektřiny, údržbu a kontrolu silnic, odvoz a likvidaci odpadků, přepravu poštovních zásilek, telefonní a telegrafní služby, rozhlasové a televizní vysílání a detekci rozhlasových a televizních vysílačů a přijímačů; l při silničních jízdních zkouškách pro účely vývoje, opravy nebo údržby a nová nebo přestavěná vozidla, která ještě nebyla uvedena do provozu; l pro nekomerční přepravu zboží pro vlastní potřebu. Vybavení vozidel digitálními tachografy se týká vozidel uváděných poprvé do provozu po 5. srpnu roku 2004 s tím, že do dvacátého dne po vyhlášení nově přijatého nařízení EP a Rady o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy a o změně nařízení Rady 3820/85/EHS a 2135/98//ES a o zrušení nařízení Rady 3820/85/EHS (zhruba do 1. května 2006) instalace není povinná. Do tohoto data tedy dopravci mohou přihlásit i vozidlo s klasickým analogovým tachografem. Od tohoto termínu pak již ovšem nebude možná například výměna analogového tachografu, v případě jeho poruchy, za stejný u vozidel používaných pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče a jejichž celková hmotnost překračuje 10 tun. To se týká i vozidel pro přepravu zboží, jejichž celková hmotnost překračuje 12 tun, pokud jsou registrována poprvé od 1. ledna roku 1996 a převod signálů k záznamovému zařízení je prováděn výlučně elektricky.“ „Co bude řidič k obsluze digitálního tachografu potřebovat?“ „K jeho obsluze bude potřebovat zejména kartu řidiče, o kterou musí sám zažádat. Tuto kartu může získat řidič vozidla, které je vybaveno zá-znamovým zařízením v souladu s přílohou IB. V současnosti předkládá řidič žádost podle místa svého bydliště prostřednictvím sběrných míst umístěných na regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD Bo-hemia a od 1. 2. 2006 na pracovištích RM-S Finance v krajských městech. Vzor a obsah žádosti je zveřejněn na internetových stránkách sdružení. Řidič je povinen žádost řádně a pravdivě vyplnit, osobně ji podat a musí k ní předložit platný řidičský průkaz, průkaz totožnosti a fotografii 3,5 × 4,5 cm. Žádost po ověření správnosti údajů podepíše před pracovníkem sběrného místa. Při podání žádosti uhradí jednotný poplatek ve výši 850 Kč. Karta mu bude zaslána ve lhůtě maximálně 35 dnů. Platnost karty nesmí překročit dobu pěti let. Pokud je platnost řidičského průkazu kratší než tato doba, pak se platnost karty řidiče omezí na dobu platnosti řidičského průkazu. Na kartě jsou uloženy údaje vložené při personalizaci karty. Vybrané údaje se ukládají při vložení karty do digitálního tachografu, což nahrazuje vypisování středu kotoučku, které bylo nutné u analogových tachografů. Vložená karta umožňuje přejít do režimu řízení a slovní komunikaci tachografu v řeči, kterou zvolil při žádosti o kartu řidič (digitální tachografy jsou schopny komunikovat až devatenácti jazyky).“ „K čemu karta řidiče slouží?“ „Karta slouží k obsluze digitálního tachografu. Prostřednictvím údajů na kartě je identifikován typ karty, její držitel, předcházející použité vozidlo, datum a čas posledního vyjmutí karty a v té době navolená činnost. Naopak na kartu řidiče se ukládají údaje: l o činnosti řidiče za každý kalendářní den, kdy byla karta použita (karta řidiče je schopna uchovávat tyto údaje minimálně za posledních 28 dnů); l vložené řidičem (místo začátku nebo konce denní práce, ručně vložené činnosti, údaje o specifických podmínkách – mimo rozsah platnosti nařízení 3820/85/EHS – nebo převoz lodí/vlakem); l o událostech a závadách (událostí se rozumí mimořádná činnost detekovaná kontrolním zařízením, která může pocházet z pokusu o podvod; závadou se rozumí mimořádná činnost detekovaná kontrolním zařízením, která může pocházet z chybné funkce nebo poruchy zařízení); l o kontrolní činnosti (údaje se vztahují ke kontrolní činnosti provedené kontrolním orgánem při použití kontrolní karty). Údaje uložené na kartě lze získat prostřednictvím dvou výtisků – jednak činnosti řidiče podle denního výtisku karty a jednak událostí a závad z karty řidiče.“
Ing. Jiří Novotný,Centrum dopravního výzkumu (V případě dalších otázek týkajících se provoz digitálních tachografů se lze obrátit přímo na autora článku – mail: jiri.novotny@cdv.cz – nebo na redakci Dopravních novin, která otázky i odpovědi autora zveřejní.)

spinner