Technická kontrola vozidel

EU dostane společná pravidla pro technické kontroly vozidel

EU dostane společná pravidla pro technické kontroly vozidel

BRUSEL (30.5.) – Evropská unie by v budoucnu měla mít společná pravidla pro technické kontroly vozidel. Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu odhlasoval balíček pravidel o technické způsobilosti vozidel, jehož cílem je zvýšit bezpečnost na evropských silnicích a podstatně snížit počet tragických dopravních nehod. Nejkontroverznější částí původního návrhu Evropské komise bylo zavedení každoročních technických kontrol pro automobily starší šest let. Tato novinka byla během hlasování ve výboru zamítnuta.

„Evropský parlament tak následuje pozici Rady, která tento návrh rovněž již dříve nepodpořila. Osobně si myslím, že bychom se měli soustředit spíše na to, aby byly technické kontroly vozidel v Evropě všude stejně poctivé a důkladné, a nikoli zatěžovat řidiče,“ vysvětluje svoji pozici česká poslankyně Evropského parlamentu, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která je zpravodajkou druhé části balíčku o silničních technických kontrolách užitkových vozidel.

Europoslanci naopak podpořili zavedení povinných technických kontrol pro motocykly a tříkolky. Ty dosud v některých členských státech, například v Belgii, Francii nebo v Bulharsku, na technickou jezdit nemusely. „Pro české motoristy v této souvislosti žádná změna nenastane. U nás jsou pravidelné technické kontroly dvoustopých a třístopých vozidel již běžným standardem,“ upřesňuje poslankyně Olga Sehnalová.

Dopravci by se podle návrhu měli dočkat zefektivnění silničních technických kontrol. „V budoucnu bychom rádi následovali příkladu Velké Británie, která vozidla vybírá z tzv. rizikového profilu. Díky tomu jsou k silničním technickým kontrolám zastavována pouze ta vozidla, u kterých byly již dříve zjištěné nějaké nedostatky. Zvýhodněni jsou tak především ti provozovatelé a přepravci, kteří své automobily udržují po technické stránce dlouhodobě v pořádku,“ vysvětluje poslankyně Sehnalová některé novinky ve své části balíčku.

Během silničních technických kontrol užitkových vozidel by nově měla být kontrolována také hmotnost a zajištění nákladu. „Myslím, že není sporu o tom, že nadměrný náklad má zásadní dopad jak na bezpečnost provozu, tak na kvalitu silnice. Jeho nedostatečné zajištění pak souvisí až s 25 procenty případů nehod za účasti nákladních vozidel,“ uvádí poslankyně Sehnalová důvody, proč by měla být nově upřena pozornost právě tímto směrem. O balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel má Evropský parlament na plenárním zasedání hlasovat v červenci, v platnost by měl vstoupit v roce 2015.

spinner