16. května 2012

Společnost Martin Uher, s. r. o., z Mníšku pod Brdy slaví letos dvacáté výročí založení. Od roku 1992, kdy autobusový dopravce začínal s jedním pronajatým autobusem, se jeho vozový park rozrostl na čtyřicítku převážně moderních vozidel, s nimiž zajišťuje spoje v Pražské integrované dopravě (PID).
Společnost vznikla v roce 1992, kdy začala provozovat linku pražské hromadné dopravy číslo 255 ze Smíchovského nádraží k Přívozu Strnady. O rok později pak zakoupila první vlastní autobus a rozšířila počet zaměstnanců, aby její nabídka odpovídala standardu srovnatelnému s Dopravním podnikem hl. m. Prahy.
To zřejmě podle majitele Martina Uhera nemalou měrou přispělo k zásadnímu zlomu v roce 1995, kdy dopravce na základě výsledku výběrového řízení licenčně převzal provoz linky PID číslo 360 (Praha, Smíchovské nádraží – Jíloviště – Trnová) a stal se tak vůbec první firmou, která vedle Dopravního podniku hl. m. Prahy zajišťovala provoz příměstské autobusové linky systému PID.
V současné době již společnost se standardními i kloubovými autobusy provozuje třináct pravidelných autobusových linek PID v jihozápadní oblasti Prahy. A nadále funguje jako soukromá firma, která odolala tlaku na integraci do velkých dopravních firem.
Společnost provozuje v případě potřeby i smluvní dopravu, ale Pražská integrovaná doprava tvoří základ jejího podnikání.
Vlastní areál v Mníšku pod Brdy
V dvouhektarovém areálu v Mníšku pod Brdy jsou vedle sídla vedení společnosti také parkovací plochy, mycí linka, dílny pro běžné a generální opravy vozidel, výrobní a skladovací prostory, provozní a technický dispečink a sociální zázemí. V objektu je rovněž vlastní čerpací stanice PHM pro plnění vozidel obsluhujících linky PID. Vozový park dopravce tvoří autobusy značek Karosa, Iveco Irisbus, Mercedes-Benz a nově také čtyři osmnáctimetrové nízkopodlažní kloubové autobusy Solaris. Všechna vozidla jsou vybavena odbavovacím zařízením MYPOL, hlásiči zastávek, vnitřními elektronickými transparenty a venkovními reproduktory pro nevidomé. Část vozidel je opatřena velkoplošnými maticovými transparenty BUSE.
Obnova vozidel
„Kupujeme v průměru dva autobusy do roka a snažíme se, aby průměrný věk vozidel byl kolem sedmi let. Starší vozidla používáme pouze jako záložní. Bohužel v současné době se těžko plánuje, protože již dva roky nefunguje systém dotací na nové autobusy. Navíc zákonem se zvýšila i platba řidičům za čekací hodiny z 25 Kč na 50 Kč, a zatímco dříve tyto platby byly dotovány, nyní již nejsou,“ uvedl Martin Uher. Plánování podle něj komplikuje také skutečnost, že Středočeský kraj vypověděl stávajícím dopravcům smlouvy a termín nových výběrových řízení se neustále odsouvá. „Je třeba, aby se kraj dohodl i s hlavním městem Prahou a aby výběrová řízení byla udělána kvalitně a nebylo nutné je posléze předělávat,“ řekl Martin Uher.
Náklady autobusových dopravců
Přestože se náklady neustále zvyšují, autobusovým dopravcům částečně pomohlo snížení mýtného. Také společnost Martin Uher, s. r. o., to pocítila, mimo jiné i proto, že již provozuje celkem pět autobusů splňujících limity normy Euro 5, u níž je sleva poměrně výrazná.
Naopak velký problém i pro ni nyní představuje cena nafty. „Ještě v lednu roku 2010 byla cena nafta bez DPH 22 Kč, ale letos v lednu již dosáhla 29 Kč. To je rozdíl, za který bychom za jeden rok mohli pořídit nový autobus,“ uvedl Martin Uher.
Podpora ze strany ROPID
Činnost dopravců, kteří působí v PID, po organizační stránce velkou měrou usnadňuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID).
„ROPID nám dává všechny podklady, co se týče pokladny, tarifů a vybavení autobusů. Zajišťuje například také kontroly včetně jízdenek, dohlíží na přesnost spojů (máme ve vozidlech sledovací zařízení), dbá o to, aby tarify byly přestupní. Zpracovává pro nás i ekonomické podklady, výpočty pro obce, a to s cílem, aby podmínky pro všechny dopravce byly stejné. Myslím si, že tuto svou činnost vykonává opravdu dobře,“ uzavřel Martin Uher.
(lan) www.martinuher.cz