Krize silniční dopravy

Dopravci zatím nestávkují, další jednání s premiérem v srpnu

Vláda se tento týden nebude zabývat rozšířením pátečního zákazu jízd kamionů na celý rok a dopravci zatím nebudou připravovat protestní akce.

Minulý týden to po společné schůzce oznámili premiér Mirek Topolánek a zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia. Ministerstvo dopravy nejprve spolu s dopravci vyhotoví analýzu dopadu zákazu na dopravce a podnikatelskou sféru. Další schůzka premiéra s dopravci bude následovat třetí týden v srpnu.

Na schůzku s premiérem šli dopravci se čtyřmi základními požadavky, jejichž splnění považují za nezbytné pro řešení současné krize v silniční dopravě. Vedle odmítnutí rozšíření pátečního zákazu jízd kamionů na celý rok a zrušení stávajícího zákazu o prázdninách to bylo zavedení tzv. profesionální nafty, poskytování množstevních slev na mýtném a stanovení termínu vstupu České republiky do eurozóny.

„Pokládám tento problém za vážný, jednání beru za konstruktivní a doufám, že se ten problém podaří vyřešit, aby dopravci nebyli permanentně poškozováni změnami, které jsou vně České republiky nebo které si způsobujeme sami,“ uvedl Mirek Topolánek.

Ochotu premiéra jednat o všech klíčových tématech dopravci uvítali. Velký význam má podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara především to, že bude vypracována skutečně objektivní studie, která vyhodnotí důsledky rozšíření či naopak zrušení pátečního zákazu jízd kamionů. Studii vypracovanou pod vedením Petra Moose, o níž během června informoval denní tisk, pokládají dopravci podle Martina Špryňara za zkreslující. Její autoři podle nich zcela přehlížejí základní skutečnosti o nehodovosti kamionů v jednotlivých dnech (více viz str. 8).

Na pořadu bude spotřební daň

Předmětem jednání na ministerstvu dopravy bude podle Martina Špryňara také snížení spotřební daně z pohonných hmot, respektive vracení části spotřební daně dopravcům. Co se týče množstevních slev na mýtném, bude podle něj nyní nutné zjistit, jakým způsobem je lze uplatňovat. „Podobný systém již funguje například ve Francii či Itálii,“ řekl.

Zatím jediným požadavkem dopravců, který zůstává otevřen, je stanovení data přijetí evropské měny. Dopravci však podle Martina Špryňara uznávají, že se jedná o složitější otázku, kterou nelze v tak krátké době vyřešit.

(lan/čtk)

(Reakce předsedy Strany zelených Martina Bursíka na výsledek jednání premiéra s dopravci na str. 8)

spinner