Česmad Bohemia

Dopravci protestovali v Litoměřicích

Silniční dopravci se zhruba 120 kamiony protestovali minulý týden v Litoměřicích během jednání

ministrů dopravy Evropské unie (viz str. 1). Důvodem jejich nespokojenosti byl nesplněný závazek premiéra Mirka Topolánka, který loni v září Sdružení ČESMAD Bohemia přislíbil, že Česká republika zavede množstevní slevy pro uživatele mýtného systému.

„Jak premiér, tak bohužel i ministerstvo dopravy (které půl roku dopravcům nalhávalo, že na zavedení slev pracuje) obhajovalo porušení daného slibu zcela irelevantními argumenty,“ řekl v Litoměřicích mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Dopravce pobouřilo především tvrzení, že slevy nelze zavést kvůli unijnímu právu. „Jedná se o opakovanou lež, což dokazuje skutečnost, že obdobné slevy čerpají naše kamiony ve Francii, Itálii, Španělsku a dalších zemích,“ uvedl Martin Felix.

Další argument – dopad ve výši 350 milionů Kč do státního rozpočtu – byl podle něj předem znám a premiér i ministerstvo dopravy s ním podle něj byli srozumněni. „… tato částka je zcela zanedbatelná ve srovnání s miliardami utápěnými na železnici,“ poznamenal Martin Felix.

To, že se situace v dopravě od loňského září, kdy premiér množstevní slevy na mýtném přislíbil, změnila, dopravci nepopírají. Ovšem tyto změny vidí, na rozdíl od vlády a resortu dopravy, zcela odlišně. „Zatím zkrachovalo asi deset procent dopravních firem,

a jak ukazují údaje z mýtného systému, jejich práci přebírají zahraniční dopravci. To je důsledek vlády ,pravicových‘ stran v čele s ODS, kterým je evidentně zcela lhostejná situace domácích podnikatelů,“ řekl Martin Felix.

Jiné země dopravce podporují

Oprávněnost svých požadavků i tvrzení opírají dopravci o běžnou praxi v řadě zemí EU. „Slevy na mýtném až do výše třinácti procent lze uplatnit ve Francii, Portugalsku, Itálii, Slovinsku a Španělsku. Vracení části spotřební daně z pohonných hmot (tzv. profesionální nafta) funguje

v Belgii, Francii, Itálii a Španělsku. V Německu dokonce existuje přímá podpora dopravcům ve výši 600 € na vozidlo, a to až do maximální výše 33 tisíc € na firmu. A nelze opomenout ani skutečnost, že Polsko si vyjednalo výjimku na nižší spotřební daň pod minimem EU,

která je tak na litr nafty o tři Kč nižší než v České republice,“ uvedl Martin Felix.

„Věřím, že odcházející, ale i nastupující politická reprezentace pochopila, že nejsme ochotni akceptovat porušování dohod jako standardní politický krok. Očekáváme, že nová vláda napraví pochybení své předchůdkyně a začne seriózně řešit kritickou situaci českých automobilových dopravců,“

zhodnotil protest dopravců generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Zároveň se omluvil obyvatelům Litoměřic za dopravní potíže, přestože podle něj nebyly zaviněny protestem dopravců, ale nevhodnou změnou dopravního značení.

Ministr dopravy Petr Bendl a jeho pravděpodobný nástupce Gustáv Slamečka ještě před protesty navrhli dopravcům místo množstevních slev diferenciaci mýtných sazeb podle času a dne v týdnu. Některé sazby by tak mohly být i vyšší než v současnosti.

Opatření by se navíc mělo uskutečnit formou změny zákona o pozemních komunikacích, jehož osud je ve sněmovně nejistý. Martin Špryňar tento návrh označil za „výsměch autodopravcům“.

(lan, čtk)

spinner