Mýtný systém

Dopravci požadují snížení sazeb mýtného

Dopravci požadují snížení sazeb mýtného

Sdružení ČESMAD Bohemia se minulý týden důrazně vyslovilo proti možnému zvyšování sazeb mýta. Po posledním ústupku stavebních firem a jejich nabídce šestiprocentních úspor při výstavbě dopravní infrastruktury s odvoláním na legislativu Evropské unie požaduje naopak jejich snížení. Silniční dopravci současně varovali ministra dopravy Víta Bártu před nasloucháním „mylným úvahám“ o možnosti zvyšovat příjmy státu z mýtného systému.

„Byť pan ministr ještě nenašel čas se s dopravci sejít a své plány jim vysvětlit, je již teď jasné, že se záměrem zvýšit sazby mýta u dopravců rozhodně narazí,“ řekl v této souvislosti generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

„Jednak to odporuje evropské legislativě a za druhé jsme přesvědčeni, že šestiprocentní úspora není vše, co stavební firmy mohou nabídnout. Dopravci rozhodně nebudou ti, kteří budou sanovat dvacetiprocentní marže vybraných stavebních firem, zvláště v situaci, kdy je veřejným tajemstvím, kde část těchto finančních prostředků končí,“ dodal.

Sdružení jeho slovy reagovalo na skutečnost, že v posledních dnech jsou stále častěji slyšet úvahy o možnostech zvýšení mýtných sazeb až o sto procent. Pocházejí „bohužel od různých ,dopravních odborníků‘ (například nově vzniklá Dopravní technologicko-ekonomická platforma D-TEP, za kterou stojí ministerská organizace Centrum dopravního výzkumu), kteří patrně vůbec netuší, že kalkulace ceny mýtného podléhá přísným evropským pravidlům,“ uvedl minulý týden v prohlášení pro tisk mluvčí sdružení Martin Felix.

Připomněl, že výpočet českého mýta musí vycházet ze směrnice 2006/38/ES, která novelizovala směrnici 1999/62/ES o zpoplatnění nákladních vozidel. „Mýtné musí být založeno pouze na zásadě návratnosti nákladů na pozemní komunikace. Vážené průměrné mýtné musí konkrétně odpovídat stavebním nákladům a nákladům na provoz, údržbu a rozvoj dané sítě pozemních komunikací,“ uvedl k obsahu směrnice Martin Felix.

Podle sdružení ČESMAD Bohemia dopravci velmi uvítali poslední ústupek stavebních firem, které v prvním kroku slíbily minimálně šestiprocentní úsporu ve formě eliminace zbytečných stavebních součástí. Těchto šest procent by se podle jejich názoru na základě této směrnice mělo promítnout i do snížení sazeb mýta. Mylný je podle sdružení ČESMAD Bohemia také argument, že zvýšení mýta je nutné vzhledem k jeho nejnižším sazbám v porovnání s okolními zeměmi. Je pravda, že německé mýtné v loňském roce vzrostlo, ale pro nejmodernější ekologická vozidla Euro 5 je i po tomto nárůstu, který byl navíc kompenzován přímými dotacemi německým dopravcům až do výše 33 tisíc € na firmu, stále nižší než v České republice. (Vozidla Euro 5 v České republice platí 4,20 Kč/km, v SRN podle aktuálního kurzu 3,87 Kč/km).

Větší výnos z mýtného by spíše zajistilo zefektivnění systému, jehož provoz je nestandardně nákladný, uvedl Martin Felix. Poukázal na to, že podle rozpočtu SFDI činily celkové náklady na fungování systému 53 procent v roce 2008, a dokonce 87 procent v roce loňském (investiční i neinvestiční). Podle sdružení ČESMAD Bohemia navíc není stát schopen vybírat mýto od zahraničních dopravců, ani od nich vymáhat pokuty, a to vše v řádu desítek milionů Kč.

„Ze všech výše zmíněných důvodů je do vyřešení těchto problémů jakékoliv zvýšení mýtných sazeb pro dopravce naprosto nepřijatelné a dopravci jsou připraveni za spravedlivé prostředí pro své podnikání a peněženky zákazníků bojovat,“ zdůraznil Martin Špryňar.

(pat)

spinner