14. června 2011

Sdružení ČESMAD Bohemia požaduje, aby ministerstvo dopravy odborné veřejnosti předložilo seriózní studii proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti rozšíření mýtného systému na komunikace II. a III. třídy. Jeho dosavadní snahy považují dopravci za nekoncepční a v případě jejich pokračování jsou připraveni k otevřenému protestu. Představitelé sdružení to minulý týden uvedli na tiskové konferenci v Praze.
Rozšíření mýtného na silnice nižší třídy podle prezidenta sdružení Vladimíra Starosty nepřinese zkvalitnění života v obcích postižených kamionovou dopravou, pouze zdraží zásobování a dopravu živnostníkům. „Mám pocit, že v Čechách jsme si oblíbili velké státní zakázky, kde investice jdou do řádu miliard. Získávám už ale alergii na takové miliardové projekty, které nám všem jen zdražují život,“ řekl.
Podle generálního tajemníka sdružení Martina Špryňara je sporný už samotný výpočet nákladů na výstavbu provozování systému. Přestože s ním dopravci nebyli oficiálně seznámeni, podle jejich informací ministerstvo postupuje „od konce“. „Evropská směrnice určuje, že maximální náklady na provoz mohou být 30 procent (a ve skutečnosti se pohybují hluboce pod 20 procent) a při rozšiřování mýtného v ČR se vše počítá tak, aby náklady byly přesně 30 procent, což s reálnými daty nemá nic společného. Nikomu to nic nepřinese a spokojeni budou jen ti, kteří jsou na rozšíření stávajícího systému zainteresováni,“ uvedl Martin Špryňar. Připomenul, že i některé kraje se k rozšíření zpoplatněnístavějí zamítavě. Ztrátovost takového systému podle něj dokládají studie, které si nechal zhotovit Pardubický kraj a Jihočeský kraj.
Seriózní studii nákladů a dopadů podle dopravců zatím nikdo nepředložil. Vše nasvědčuje tomu, že jde o spíš to, aby byl rychle vypsán tendr, který by vedl ke kombinaci mikrovlnného a satelitního řešení dvou provozovatelů, než aby se na toto téma nejprve vedla odborná diskuse, uvedl Martin Špryňar. Na základě dostupných poznatků by podle něj z ekonomického hlediska bylo možné uvažovat snad jen o rozšíření zpoplatnění pouze na tisíci kilometrech silnic I. třídy, ovšem v rámci stávajícího systému.
„Je to pro nás tak zásadní téma, že bychom kvůli němu byli schopni jít i do krajního řešení protestem. Na číslech je vidět, že se jedná jen o další tunel, který nehodláme tolerovat, a očekáváme, že nový ministr dopravy přehodnotí dosavadní postoj ministerstva a předloží přesná čísla,“ zdůraznil Martin Špryňar.
„Tím, že jsme proti rozšíření elektronického mýtného na silnice II. a III. třídy, nelobbujeme ani tak za naše členy, ale spíš za živnostníky a za nás všechny, kteří bychom to nakonec zaplatili,“ dodal Vladimír Starosta.
Formou a termínem případných protestů se bude zabývat Shromáždění zástupců regionů Sdružení ČESMAD Bohemia na konci tohoto týdne. Spouštěcím mechanismem by podle zástupců sdružení mohlo být vypsání výběrového řízení na dodavatele systému bez předchozí objektivní analýzy a projednání s dopravci.
(lan)