Helicar

Doprava automobilů klade vysoké nároky na kvalitu

Helicar, s. r. o., patří k předním firmám na trhu dopravy automobilů v České republice. Loni její obrat dosáhl výše téměř 400 milionů Kč, letos firma počítá se 750 až 800 miliony a v roce 2009 by chtěla překročit hranici jedné miliardy. Jejím cílem je upevnit si pozici mezi špičkou v České republice a zařadit se mezi střední firmy v oboru logistiky hotových automobilů v Evropě.

Společnost Helicar byla založena v roce 1999, kdy disponovala jediným přepravníkem na automobily. Původně provozovala i běžnou nákladní dopravu, ale po dvou letech ji opustila a specializovala se výhradně na dopravu automobilů. V současné době disponuje zhruba 130 soupravami – vlastními i smluvních partnerů, kteří jezdí výhradně ve flotile Helicar. Do konce roku by se jejich počet měl zvýšit na 150.

Helicar má jako jediná společnost na trhu v tomto oboru stále českého vlastníka. Podle jednatele Tomáše Šilhánka jsou ostatní konkurenti buď majetkově propojeni se zahraničními společnostmi, nebo jsou to přímo jejich dceřiné společnosti. „Za vše, čeho se nám v uplynulých letech podařilo dosáhnout, vděčíme našim loajálním zaměstnancům, na které se můžeme do jednoho plně spolehnout – od řidičů přes střední až po vrcholný management,“ řekl Tomáš Šilhánek.

Největšími zákazníky společnosti Helicar jsou Volkswagen, Škoda Auto, Toyota, General Motors, Mercedes-Benz, Gefco a AAA Auto. „Do budoucna bychom chtěli obhospodařovat všechny značky, které se budou prodávat na trzích střední a východní Evropy. Nyní si hodně slibujeme od otevření automobilky v Nošovicích, kde bychom se chtěli ucházet o nové zakázky pro Hyundai,“ dodal Tomáš Šilhánek.

Důraz na kvalitní řidiče

„Na rozdíl od většiny dopravců realizujících běžné silniční přepravy se nepotýkáme s problémem nedostatku řidičů. Je to nepochybně díky tomu, že řidiči u naší firmy jsou velice dobře finančně ohodnoceni. Na druhou stranu však mají i mnohem vyšší zodpovědnost. Ne každý řidič, dokonce i řidič s praxí, je schopen takovou práci vykonávat,“ řekl dále Tomáš Šilhánek. Celkově podle něj fluktuace všech zaměstnanců, tedy včetně řidičů, u firmy Helicar dosahuje deseti procent.

Zaškolení řidiče podle něj u společnost Helicar trvá tři měsíce. Poté musí být řidič schopen samostatně nakládat a skládat vozidla nejrůznějších typů na přepravník a nesmí je poškodit. „Navíc částečně supluje i výstupní kontrolu – před nakládáním musí pečlivě zkontrolovat, zda jsou vozidla v pořádku a mají úplnou výbavu. Pokud něco zanedbá, musí škodu sám uhradit, takže i při vyšší mzdě se ne každému řidiči tato práce vyplatí,“ dodal.

Hrozba krádeže

„Naše podnikání má nevýhodu v tom, že dopravujeme hotové a drahé zboží, které je nekryté. Každý vidí, co vezeme, a pro zloděje není problém si na kamion někde počkat,“ řekl Tomáš Šilhánek. V České republice dnes podle něj neexistuje firma, která by provozovala dopravu automobilů a nezaznamenala krádež auta z přepravníku nebo z logistického skladu. Co se týče nebezpečných regionů, k přepadávání dnes dochází spíše v západní Evropě, například ve Francii, a ne na východě, dodal.

Silná koruna a ceny pohonných hmot

Stejně jako ostatní mezinárodní dopravci se i Helicar potýká se silnou českou korunou. „Jako na exportéra, který má příjmy zhruba z 85 procent v € a výdaje jen ze 75 procent v €, na nás kurz koruny silně doléhá a na konverzi vynakládáme dost prostředků. Posilování české měny prakticky odstranilo poslední konkurenční výhody, které jsme měli vůči západoevropským dopravcům,“ poznamenal Tomáš Šilhánek.

„A pak je zde nárůst cen pohonných hmot, který se dotýká celého dopravního odvětví. S některými zákazníky máme ve smlouvě dohodu

o úpravě cen za přepravu podle vývoje cen nafty – a to jak směrem dolů, tak nahoru. S ostatními se snažíme o navýšení cen jednat, u některých se to daří lépe, u jiných hůře. Již nyní počítáme s tím, že pokud se s některými zákazníky o navýšení cen nedohodneme, smlouvy vypovíme,“ řekl dále.

„Nafta představuje pro všechny dopravce největší nákladovou položku. Helicar jako velká firma má v řadě smluv doložku o palivovém příplatku a je také do určité míry jištěna proti změně kurzu. Vidíme však, jak nepříznivý vliv mají tyto změny na naše partnery, kteří s námi jezdí ve flotile Helicar a toto zajištění nemají. Snažíme se jim proto pomáhat, například i s dobropisováním palivového příplatku,“ upřesnila jeho sestra a vedoucí nákupního oddělení Helena Šilhánková.

Helicar Slovakia a další vývoj

Helicar letos založil v Bratislavě dceřinou společnost Helicar Slovakia. Od září bude provozovat pět souprav a do tří let se chce na Slovensku stát lídrem v dopravě automobilů. „Poohlížíme se také po východním Německu, kam bychom chtěli dále expandovat. Je to region, kde je řada automobilek a kde máme stále více práce. Naše kamiony tam však musejí najíždět, mají delší přejezdy a koordinace je obtížnější. Jistě, do budoucna nevylučujeme ani možnost spojení s nějakou nadnárodní společností – v posledních dvou letech nás neustále oslovují velké zahraniční firmy – ale pečlivě zvažujeme, co by nám tato změna přinesla,“ uvedl Tomáš Šilhánek.

„Založení společnosti Helicar Slovakia je pro nás výhodné i z toho důvodu, že od příštího roku, kdy Slovensko přejde na €, budeme moci část našich nákladů převést na Slovensko a částečně tak eliminovat vliv silné české koruny,“ upřesnila Helena Šilhánková.

„Kamionová doprava dnes představuje globální problém a stejně jako ostatní dopravci, kteří uvažují v dlouhodobém horizontu, i my se snažíme přispět svým dílem ke snižování ekologické zátěže – takřka všechny naše tahače již dnes plní normu Euro 5. Často se také hovoří o perspektivách železniční dopravy. Do budoucna bychom se nebránili ani nákupu a provozování železničních vagonů, ale bude záležet na pozici naší firmy a možnostech tohoto druhu podnikání,“ dodala.

Členství v ECG

Od roku 2004 je Helicar jako jediná stoprocentně česká firma členem zájmové skupiny ECG (European Car-transport Group of Interest), která sdružuje na šedesát podniků z celého světa. Jejími členy jsou všechny nejdůležitější společnosti, které se zabývají logistikou hotových vozidel, tedy nejen silniční, ale i železniční a vodní dopravci a rejdaři provozující Ro-Ro dopravu. „Výhodou našeho oboru je to, že v něm nepůsobí tolik dopravců jako v dopravě konvenčního zboží. Firem, které představují skutečně špičku, je zhruba stovka, jejich majitelé se znají a často i spolupracují,“ řekl Tomáš Šilhánek. (lan)

www.helicar.cz

spinner