20. února 2012

Rostoucí náklady dopravních firem, na jejichž zvyšování se v poslední době výrazně podílí zejména vysoká cena nafty, začínají ohrožovat celý obor silniční dopravy. O tom, jak to vnímají dopravci, vypovídá vyjádření Davida Štíbra, ředitele společnosti Alset, spol. s r. o.
Jsem ředitelem společnosti Alset, spol. s r. o. Jedná se o rodinnou dopravní a spediční firmu fungující na trhu přes dvacet let, která je i členem Sdružení ČESMAD Bohemia. V roce 2011 naše společnost zajistila zhruba patnáct tisíc objednávek v silniční nákladní přepravě. Vzhledem k tomu, že dlouhodobě sleduji marný boj Sdružení ČESMAD Bohemia s vládou, týkající se spotřební daně u pohonných hmot, rád bych se k aktuální situaci v této oblasti vyjádřil i já – jako jeden z mnoha nespokojených dopravců.
Osobně nemám nic proti všeobecnému šetření a různým škrtům v souvislosti s dluhovou krizí v eurozóně. Jako odpovědný občan si myslím, že úspory „na všech frontách“ jsou v pořádku, ale pouze tehdy, když neodporují reálnému stavu v České republice, Evropské unii, a hlavně zdravému rozumu! A v případě spotřební daně u pohonných hmot jsou stávající opatření jednoznačně kontraproduktivní. Přitom jedna z hlavních otázek, zda nižší spotřební daň přinese do státní pokladny méně nebo více peněz, je pro dopravce vedlejší. Pro ně je hlavní otázkou, jaké procento dopravců je schopno aktuální sazbu spotřební daně vůbec přežít.
Již nyní je zřejmé, že je ohroženo živobytí většiny dopravců a že za stávající situace nebude dále možné, aby soukromé firmy fungovaly, případně dotovaly svou činnost z vlastních zdrojů. V současné době totiž veškeré podnikání v dopravě (ale nejen v tomto oboru) ztrácí smysl a situace na trhu je nyní taková, že se hraje především o to, kdo přežije déle.
Politikům chybí kontakt s realitou
Rád bych se vyjádřil i k prohlášení tzv. odborníků na obchodní politiku, například k názoru pana poslance Františka Laudáta. Ten prohlásil, že dopravci podle jeho informací krachují již po dobu šesti let, a že jim tedy musí doporučit, aby zdražili a takto vyřešili svou kritickou situaci. To je ale rada! Pan Laudát pravděpodobně ztratil kontakt s realitou, protože cenu za dopravu neurčuje cena PHM ani mýtného, ale v první řadě trh a tržní prostředí. Pohonné hmoty a mýtné dnes tvoří zhruba 50 procent všech přepravních nákladů. Pan poslanec zřejmě také nepostřehl, že tržní prostředí v rámci celé EU je poněkud nervózní a tyto zásadní faktory není možné v současné době do cen za přepravy promítnout. A kroky vlády, respektive odmítavé stanovisko ke snížení spotřební daně, jsou tedy pro malé a střední přepravní firmy likvidační. Jestliže naše vláda pro nás jako daňové poplatníky vytváří již předem nekonkurenční prostředí, tak my máme obrovský problém, existenční! My dopravci – soukromí podnikatelé – opravdu nemůžeme postupovat tak jako státní a polostátní podniky (například ČEZ či různé vodárny), které, když se jim sníží odběr, tak jednoduše zdraží, protože si to mohou dovolit.
Za cenu omezování investic
Jsem přesvědčen, že dopravci už podnikli všechny kroky, aby zredukovali náklady na minimum, ale žádoucí efekt je stále v nedohlednu. A když dopravce nakonec stávající situaci přece jenom přežije, bude muset omezovat investice do nákupu nové techniky. To samozřejmě povede k ohrožení bezpečnosti na silnicích a u těch, kteří přežijí, se jednoznačně sníží základ pro daň ze zisku. Je také zcela jisté, že dojde nejen k redukci počtu vozidel, ale rovněž k propouštění zaměstnanců dopravních a spedičních firem. Je nepochybné, že i za této situace bude nutno nadále zajistit dopravní obslužnost a řešení je zřejmé – počet vozidel tuzemských dopravců se zredukuje a na českých silnicích začne převažovat technika zahraničních firem.
Opatření proti podnikatelům
Také vyjádření pana ministra dopravy Pavla Dobeše v lednových Otázkách Václava Moravce v souvislosti se spotřební daní v tom smyslu, že je lepší, když to zaplatí motoristé a dopravci než všichni ostatní a než aby se musela zvedat jiná daň, je opravdu neuvěřitelné! Vnímám to jako jasný útok na naše podnikání a na všechny kolegy dopravce. Podobné výstupy snad ani naši politici nemohou myslet vážně. Jak tedy vláda vlastně hodlá podporovat podnikatelský sektor? A hodlá ho vůbec nějak podpořit?
Pokud (a pevně v to doufám) ČESMAD Bohemia plánuje nějaká tvrdší jednání, eventuálně vyjednávání na vyšší úrovni, jsem přesvědčen, že ze strany dopravců bude mít velkou podporu. A zřejmě může počítat i s podporou ze strany široké veřejnosti.
Problémem jsou i krádeže nafty
Dalším aktuálním problémem v souvislosti s vysokou cenou PHM jsou krádeže nafty při bezpečnostním odpočinku řidičů kamionů. Ty představují jak riziko ohrožení zdraví řidičů a majetku dopravců, tak i nárůst administrativy pro Policii ČR. Ani přes veškerá vynaložená opatření není možné těmto případům zabránit, protože vždy se najde někdo, kdo se snaží tímto způsobem získat jinak drahou naftu.
Vyšší zdanění v nevhodnou dobu
Předpokládám, že v současné době žádný rozumný člověk nejde slepě proti snaze zvyšovat příjmy do státní pokladny. Chci být objektivní, a musím proto říct, že tato vláda byla jedinou vládou, díky níž jsme vůbec poprvé v historii mohli v roce 2011 čerpat nějaké dotace (byť šlo vlastně o kompenzace za zvýšení mýtného). V podstatě se ani nebráním vyšší dani, ale ne nyní. Jsem důrazně proti takovému načasování, které v kombinaci s celkovou situací v Evropské unii dopravce položí. Aktuální výše spotřební daně v situaci, v jaké se dnes Česká republika i celá Evropská unie nachází, je hloupost. Je to opatření, které bylo přijato ve špatný čas na špatném místě – je to hašení požáru benzinem.
Závěrem proto mohu za naši společnost prohlásit, že v případě protestu, blokády či stávky jsme připraveni poskytnout stoprocentní počet vozidel. Razantnější přístup v jednání s vládou vidím jako zcela neodkladný a zároveň jako jediný možný. Stávající postoj vlády k podnikatelskému sektoru není krokem vlády rozpočtové odpovědnosti, ale podle mého názoru krokem velkého ekonomického nesmyslu.
David Štíbr, ředitel společnosti Alset, spol. s r. o.