25. srpna 2005
V červenci převzala v mannheimském výrobním závodě DaimlerChrysler čínská delegace tři městské autobusy typu Mercedes-Benz Citaro s pohonem na palivové články. Do Číny dorazí autobusy v půlce září a ke konci letošního roku budou v Pekingu uvedeny do pravidelného linkového provozu, a to na 19 kilometrů dlouhé a silně frekventované trase, která prochází mimo jiné kolem věhlasného Letního paláce a kolem budoucí olympijské vesnice. Tato dodávka je součástí Projektu palivových článků, který je speciálně přizpůsoben potřebám čínského trhu. V rámci tohoto projektu, který poběží do října 2007, má být nejdříve otestováno použití technologie palivových článků v každodenním provozu a mají se i ověřit reakce obyvatel Pekingu na tuto technologii. Snahou jeho organizátorů je také shromáždit další zkušenosti s využíváním této technologie, a to jak při výrobě, tak i při manipulaci s vodíkem v dopravním sektoru. Kromě firmy DaimlerChrysler AG jakožto výrobce vozidel se tohoto projektu účastní (a zodpovídá za něj) čínské ministerstvo pro vědu a techniku, zastoupené společností Project Management Office jako organizátorem a komerční realizační organizací CICETE jako kupujícím, respektive majitelem vozidel. Dalšími partnery projektu jsou Beijing Public Transport Corporation (BPTC) v Pekingu, která je se 17 tisíci autobusy jedním z největších dopravních podniků na světě (a bude i provozovatelem tří nových autobusů Citaro s palivovými články), jakož i olejářský koncern BP jako dodavatel vodíku, firma Sinohytec jako výrobce vodíku a Tsinghua University v Pekingu, která převzala vědeckou podporu projektu a vyhodnocení jeho výsledků. Čtyřicet procent nákladů na vozidla uhradila UNDP (United Nations Development Program) jakožto další partner projektu. Čistota ovzduší se zhoršuje Již dnes představuje udržování čistoty ovzduší v čínských městských aglomeracích velký problém: kvůli rostoucí smogové zátěži se například uvažuje o tom, že by v letních měsících byla v některých aglomeracích a centrech měst alespoň zčásti omezena doprava. Vzhledem ke stále rostoucímu významu čínského trhu s 1,3 až 1,4 miliardy obyvatel se Projekt palivových článků rozhodla podporovat rovněž Evropská komise a Organizace spojených národů. OSN poskytla pro tento účel finanční podporu ve výši více než dva miliony USD a Evropská komise kromě toho zajišťuje úplnou integraci tohoto projektu do projektu EU Fuel Cell Bus Project (CUTE), známého daleko za hranicemi Evropy, tak, aby čínští partneři projektu mohli profitovat ze zkušeností získaných již za poslední dva roky během provozu 30 autobusů Citaro s palivovými články v deseti evropských dopravních podnicích. Celkem tyto autobusy již urazily vzdálenost více než 800 tisíc kilometrů a přepravily více než tři miliony pasažérů. Kromě toho jezdí od konce loňského roku tři další autobusy Citaro s palivovými články v australském městě Perth. (lan)