Daimler Buses

Daimler chce letos prodat přes čtyřicet tisíc autobusů

Daimler chce letos prodat přes čtyřicet tisíc autobusů

V roce 2011 chceme v odbytu překonat hranici 40 tisíc autobusů, řekl v dubnu ve Stuttgartu ředitel Daimler Buses Hartmut Schick. Reagoval tak mimo jiné na skutečnost, že celosvětový obchod s autobusy loni překonal veškerá očekávání a s nárůstem se počítá i letos. V porovnání s rokem 2009 vzrostl trh autobusy o 17 procent na téměř 305 tisíc jednotek, zatímco původní prognózy vycházely z růstu přibližně čtyři procenta. A pro letošní rok odhady hovoří o téměř 310 tisících vozidel.

Daimler Buses z této změny dokázal hodně vytěžit a celkový růst trhu výrazně překonal. Jeho prodej s 39 118 podvozky a kompletními autobusy vzrostl v porovnání s rokem 2009 o 20 procent a dosáhl již téměř rekordní úrovně z roku 2008; jeho obrat činil 4,6 miliardy € (+8 procent) a EBIT vzrostl o 17 procent na 215 milionů €.

„Daimler Buses je již dnes nejziskovějším výrobcem autobusů. Naším cílem je v rámci obchodního cyklu dosáhnout ziskovosti ve výši průměrně šesti procent a upevnit tak naši pozici vzoru na trhu. Budeme se proto snažit vyčerpat potenciál tradičních trhů a budeme dále zvyšovat naše obchody na nových trzích. Budeme dále upevňovat naši vedoucí roli v oblasti technologií. Současně budeme společně s našimi přibližně 17 tisíci zaměstnanci usilovně pracovat na dalším zvyšování efektivity,“ řekl Hartmut Schick ke stávající strategii Daimler Buses.

Ofenziva v globálním měřítku

Daimler Buses uvede letos na evropský trh dvě důležité novinky – novou generaci městského autobusu Mercedes-Benz Citaro (viz níže na této straně) a malý městský autobus Mercedes-Benz Sprinter 77. V USA výrobce představil již loni nové autobusy Setra TopClass S 417 a Orion VII, městský autobus s emisní technologií EPA10. V Brazílii, kde se rovněž očekává dynamický růst trhu, sází na své tamní kompetenční středisko pro výrobu podvozků pro autobusy Mercedes-Benz. Dalším impulzem tam bude mistrovství světa ve fotbalu v roce 2014 a olympijské hry v roce 2016.

V Indii, která je dnes druhým největším trhem autobusů na světě po Číně, se v roce 2020 prodá každý pátý autobus nad osm tun. Aby se mohl zúčastnit tohoto růstu, propojí Daimler Buses své prodejní a servisní sítě s divizí Daimler Trucks. Vedle zájezdových autobusů, které se již na trhu osvědčily, si Daimler Buses vytipoval i další produkty vhodné přímo pro indický trh.

Potenciál pro růst však Hartmut Schick vidí i na takových trzích, jako je například Indonésie. „Obnova městských autobusových linek a infrastruktury vedly již v minulých letech k výraznému růstu. V příštích osmi letech se tento trh prakticky zdvojnásobí. Díky růstu našeho odbytu ve výši 73 procent v roce 2010 zde dnes držíme tržní podíl 40 procent. A věříme, že i v příštích letech budeme z tohoto růstu nadprůměrně profitovat,“ řekl.

Řešením je udržitelná mobilita

Daimler Buses počítá s tím, že doprava v metropolích bude i nadále výrazně narůstat a s ní i požadavky na výkonné dopravní systémy. Prostor pro růst v této oblasti nabízí systém Bus Rapid Transit (BRT), autobusová doprava s vysokou frekvencí ve zvláštním jízdním pruhu. Daimler Buses má na tomto poli již bohaté zkušenosti, například se systémy v Nantes, Istanbulu, Bogotě nebo Johannesburgu. A další potenciál pro BRT v příštích letech vidí Hartmut Schick především v Brazílii. „Kvůli konání mistrovství světa ve fotbalu a olympijským hrám zde existuje potenciál pro pět tisíc autobusů,“ uvedl.

Vizi udržitelné mobility sleduje Daimler Buses i se svými inovativními produkty: hybridními autobusy a autobusy na palivové články. V Severní Americe nyní vzniká největší vozový park hybridních autobusů na světě s třemi tisíci vozidly od Daimler Buses. A v Evropě již jezdí městské autobusy Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid, konkrétně ve Stuttgartu, Hamburku, Krefeldu, Mühlheimu, Rotterdamu a Miláně. V rámci projektu Evropské unie CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) od začátku letošního roku 26 hybridních autobusů Mercedes-Benz s pohonem na palivové články demonstruje použitelnost technologie palivových článků i v pěti dalších evropských městech.

Nové investice

Být na špici technologického vývoje vyžaduje neustálou modernizaci a rozšiřování výrobních kapacit. Daimler Buses proto například loni v Mannheimu rozšířil závod na hrubou stavbu autobusů a v Novém Ulmu postavil lakovnu. V Turecku rozšířil roční výrobní kapacitu na čtyři tisíce autobusů, aby byl schopen lépe reagovat na požadavky trhu. A na letošní rok má naplánovanou výstavbu nových kapacit v Latinské Americe.

(lan) www.evobus.cz

spinner