Ing. Roman Kubálek (DAF) pro DN

DAF se loni stal jedničkou na českém trhu tahačů

DAF se loni stal jedničkou na českém trhu tahačů

Nizozemský výrobce DAF, součást koncernu PACCAR, se loni i přes recesi ekonomiky podařilo získat rekordní podíl na jednotlivých trzích. Například v segmentu tahačů v rámci Evropské unie s podílem 19,8 procenta obsadil první místo. O loňském roce i o plánech na letošek a podmínkách pro podnikání v silniční dopravě jsme hovořili s ředitelem společnosti DAF Trucks CZ, s. r. o., Ing. Romanem Kubálkem.

„Výsledky za loňský rok ukazují, že DAF se dokázal s náročnými podmínkami na trhu vyrovnat velice dobře…“

„Co se týká loňského roku, musím říci, že jsme relativně spokojeni, a to jak v České republice, tak v rámci celého koncernu. Samozřejmě výsledky, kterých se dosahovalo v letech 2007 a 2008, jsou dávno minulostí a DAF se loni stejně jako ostatní firmy zaměřil na to, aby udržel výrobu a fungování firmy na určité akceptovatelné úrovni.

Přestože za koncern PACCAR zatím nemáme konečné údaje, výsledky do třetího čtvrtletí ukazovaly, že i přes obrovský propad na světovém trhu se koncern držel v černých číslech. Pokud bychom se srovnávali s ostatními výrobci, ne každý se může pochlubit, že situaci v loňském roce zvládl tak dobře a nedostal se do ztráty – a ze zveřejněných údajů našich konkurentů je vidět, že někteří si sáhli hodně hluboko.

Jistě, stálo nás to spoustu sil, ale podařilo se nám zefektivnit řadu procesů a dosáhnout potřebných úspor, čímž jsme vytvořili dobrý základ pro další rozvoj.“

„Jaké byly loni vaše výsledky v České republice a na co se hodláte zaměřit v letošním roce?“

„Nejen v Evropské unii jako celku, ale také v České republice DAF upevnil svou pozici v kategorii nad 15 tun (v EU 14,8 %, v ČR 15,4 %), což mu zajistilo třetí pozici, v segmentu tahačů se dokonce stal jedničkou na trhu (v EU 19,8 %, v ČR 24,4 %). V České republice jsme se dostali na první příčku v prodeji tahačů opět po osmi letech.

S čím nejsme tak zcela spokojeni, jsou výsledky v segmentu do 15 tun. Tam se krize odrazila ve výrazné orientaci na cenově dostupná vozidla. Navíc i v souvislosti s mýtným pro vozidla nad 3,5 tuny dochází v tomto segmentu k přesunu preferencí a zájmu o určité typy vozidel. Zatímco doposud byl nejsilnější segment mezi jedenácti a dvanácti tunami, nyní dochází k pohybu za krajní meze – jednak dolů, kde jsou vozidla lehčí a levnější, a jednak nahoru, od dvanácti- k patnácti- a osmnáctitunovým vozidlům. V prvním případě hraje situace ve prospěch výrobců, kteří nabízejí vedle klasických podvozků nákladních automobilů také vozidla, která jsou spíše velkými dodávkami. V druhém případě je zřejmé, že pokud se náklady počítají na přepravenou tunu, je provoz většího vozidla výhodnější. Proto se letos chystáme na tento nový trend zareagovat a chceme přesunout pozornost z pro nás doposud stěžejního dvanáctitunového segmentu do segmentů jiných, kde očekáváme větší poptávku.“

„Měla na úspěch v prodeji tahačů nějaký vliv Edice 2009?“

„Nemyslím si, že by vozidla představená jako Edice 2009 tento výsledek nějak výrazně ovlivnila. Edice 2009 byla plánována dlouho dopředu, nebyla naší reakcí na ekonomickou recesi a představovala vývoj, který je přirozený u jakéhokoli modelu každé značky. Vozidla Edice 2009 také nebyla nabízena jako akční modely, ale cílem bylo vybavit novými, především bezpečnostními prvky konkrétní vozidla. Navíc Edice 2009 byla odstartována až v druhé polovině loňského roku, takže určité pozitivní výsledky lze očekávat spíše až letos.“

„DAF nyní začíná dodávat vozi-dla řady LF s čtyřlitrovými motory standardně v provedení EEV…“

„Od letošního třináctého výrobního týdne budou všechny naše čtyřválcové motory splňovat přísnou emisní normu EEV. DAF vždy dbal na ekologii a standardní vybavení vozidel těmito motory je jen logickým vyústěním tohoto snažení. A není náhodou, že vozidla s motory EEV zavádíme standardně nejdříve u vozidel, která jezdí převážně ve městech nebo v jejich okolí, kde čistota ovzduší může být velkým problémem.“

„Hodláte tyto motory nabízet jako standardní výbavu také u těžších distribučních vozidel?“

„Myslím si, že je to přirozený trend a je jen otázkou času, kdy budou tyto motory nabízeny jako standard i v jiných kategoriích. Ostatně podobně tomu bylo v minulosti s mnoha novinkami, které měly dopad na ekologii. Ale nejde jen o ekologii, v Edici 2009 byla také řada prvků, které mají vliv na zvýšení bezpečnosti a ekonomiky provozu. Adaptibilní tempomat, výstražné varování před kolizí, hlídání vybočení z jízdního pruhu, to všechno jsou velmi důležité prvky pro bezpečnost silničního provozu. Osobní vozidla jsou dnes již často vybavována těmito systémy a nákladní vozidla je s určitým časovým odstupem následují.

Například adaptibilní tempomat považuji u kamionové dopravy za velký přínos pro zvýšení bezpečnosti, protože monotónní rychlost kolem 80 km/h vede velice rychle ke snížení pozornosti řidiče. Samozřejmě adaptibilní tempomat a varování před kolizí nepředstavuje spásu za každé situace, ale přesto může havárii v mnoha případech účinně zabránit.“

„Chystáte v letošním roce nějaké novinky?“

„Určitě budeme stejně jako loni pokračovat ve vývoji motorů a již nyní se připravujeme na emisní normu Euro 6. Motory, které splňují přís-nou emisní normu EEV, jsme měli jako jedni z prvních a také důraz na bezpečnost a komfort řidiče vždy patřil k tomu, na co DAF dbal. Vývoj i nadále půjde tímto směrem a v těchto oblastech lze očekávat další novinky. Konkrétně bych však o nich zatím nechtěl hovořit, protože termíny jejich představení dosud byly zveřejněny.“

„Jak funguje vaše servisní síť?“

„S tím, jak se zavádějí nové technologie a vozidla jsou po technické stránce stále složitější, roste i význam servisního zajištění. Nejde jen o kvalitu servisních prací, ale také o rychlost jejich provedení, protože dopravci jsou dnes pod velkým konkurenčním tlakem a každé zbytečně dlouhé odstavení vozidla je pro ně ztrátové. Servisní síť je proto dnes základním předpokladem pro to, aby značka byla na trhu úspěšná.

Myslím si, že DAF má v České republice jedno z nejlepších pokrytí servisní sítě. V každém regionu máme jednoho velkého servisního dealera a v silných regionech i menší spolupracující servisy. Vyjma severních Čech, kde bychom letos nebo během příštího roku chtěli vybudovat odpovídající servisní zázemí, nám stávající síť vyhovuje a necítíme potřebu ji dále rozšiřovat.“

„Hodláte tedy i nadále jít cestou autorizovaných a nikoli vlastních servisů?“

„Zcela jistě, DAF toto deklaroval na počátku svého působení v České republice a nic na tom nezměnil. Nadále sází na nezávislé prodejní a obchodní partnery a v rámci Evropy existují pouze tři výjimky – jednou z nich je naše sesterská společnost DAF Trucks Praha, druhou DAF Frankfurt a třetí Hungaro Truck v Maďarsku.“ „Jak se nyní vyvíjí prodej ojetých vozidel?“

„Vývoj v prodeji ojetých vozidel určitým způsobem předchází vývoji v prodeji nových vozidel. Stejně jako signály, že padá poptávka, také náznaky oživení jsou na trhu s ojetými vozidly patrné dříve. Zatímco loni byl trh s ojetými vozidly prakticky zcela mrtvý, dnes se již přece jenom trochu rozhýbal, i když si nemyslím, že dosáhne takových rozměrů jako dříve. Je to dáno tím, že i Rusko, které bylo velkým odběratelem, poznamenala krize, a také tím, že některé východní země přijaly opatření na regulaci dovozu starších vozidel. Přesto jsem toho názoru, že není problém prodat vozidla Euro 3, která stále mají své uplatnění.“

„Jak na náznaky oživení na trhu reagují finanční instituce?“

„Pro všechny prodejce dopravní techniky bude důležité, jak se s letošním rokem vypořádají leasingové společnosti. Na jejich přístupu bude záležet, jak bude trh s vozidly vypadat a jak rychle a v jak velkém rozsahu bude možné obměnu vozového parku provádět.

Domnívám se, že po loňském šoku, kdy se finanční instituce zablokovaly a sektor dopravy dostal černou známku, vidíme již první signály toho, že se leasingové společnosti k tomuto byznysu začínají pomalu vracet. Pochopitelně nemůžeme počítat s tím, že dojde k návratu na úroveň před rokem 2009, kdy existoval přetlak finančních prostředků, které leasingové společnosti potřebovaly umístit na trh a financovaly vozidla prakticky každému, kdo o to požádal. Dnes již jsou podstatně konzervativnější a při hodnocení bonity zákazníků budou postupovat mnohem přísněji. Je zřejmé, že si uvědomují, že pokud nechtějí oblast dopravy zcela opustit, budou se muset zase začít chovat obchodně a fungovat tak, jak leasingová společnost fungovat má. Obchod bez rizika je sice zajímavý, ale takových obchodů bývá velice málo. Nyní jde o to, aby leasingové společnosti byly schopny najít rovnováhu mezi rizikem, které dopravní segment představuje, a ekonomickým efektem, který z něj může plynout podobně, jako tomu bylo v minulosti.“

Milan Frydryšek

spinner