20. února 2012

Policie České republiky loni při kontrolách dodržování sociálních předpisů v oblasti hromadné přepravy osob a přepravy zboží zastavila celkem 84 711 vozidel, o 21 procent více než v roce 2010. Jaká zjištění kontroly přinesly, nám přiblížil rada Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR pplk. Bc. Pavel Nosek.
„Jak loni probíhala kontrolní činnost Policie ČR v oblasti autobusové a kamionové dopravy?“
„Především musím uvést, že Policie ČR kontroluje buď sama, nebo při kontrolách spolupracuje s mobilními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu. Provádíme kontroly, které jsou zaměřeny na dodržování sociálních předpisů, na přepravu nebezpečných věcí a na technický stav užitkových vozidel a samozřejmě provádíme i kontrolní vážení. Každá kontrola probíhá vždy komplexně.
Co se týče sociálních předpisů, tedy kontrol podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, zkontrolovali jsme loni v oblasti osobní i nákladní dopravy celkem 84 711 vozidel, o 21 procent více než v roce 2010. Soustavný nárůst vykazujeme od roku 2009, kdy jsme provedli 56 139 kontrol. Je také zřejmé, že se kontroly stále zefektivňují, takže celkově odhalujeme více závad. Podle mého názoru se však již dostáváme k maximálnímu počtu kontrol, který jsou kontrolní orgány schopny kvalitně zvládnout.“
„Jaké byly výsledky v osobní dopravě?“
„Aby výsledky nebyly zavádějící, sledujeme u autobusů nikoli kontroly vozidel, ale řidičů. Celkem jsme loni zkontrolovali 2077 řidičů, o 30 méně než v roce 2010. Výrazně – o 252 – však přitom vzrostl počet zahraničních řidičů, kterých jsme kontrolovali celkem 727. Závady jsme zjistili u 221 řidičů (+31), z toho u 79 zahraničních (+41). Při kontrolách sledujeme zejména dobu řízení, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a právě v této poslední kategorii se počet závad zvýšil nejvíce – celkem jsme jich odhalili 364 (+45), z toho 153 (+79) u zahraničních řidičů. Aby tato čísla nevyzněla zkresleně, musím poznamenat, že jeden řidič může mít více závad. V oblasti autobusové dopravy jsme odhalili také 53 případů nedovolené manipulace s tachografem (včetně používání magnetu) nebo s kartou řidiče. Třináct z nich jsme zjistili u zahraničních dopravců.
Nyní můžeme jen doufat, že to vše nebude mít dopad na růst nehodovosti vlivem únavy řidičů.“
„Jak dopadly kontroly sociálních předpisů v nákladní dopravě?“
„V oblasti nákladní dopravy jsme zkontrolovali celkem 83 196 (+20 520) řidičů, o zhruba 23 procent více než před rokem. Počet kontrol zahraničních řidičů vzrostl o padesát procent – z 16 280 na 32 801. Při kontrolách jsme zjistili 7621 závad (+1162), z toho 2683 (+1195) u zahraničních řidičů.
Je alarmující, že v nákladní dopravě se počet zjištěných závad v dobách odpočinku zvýšil o téměř 37 procent – z 3336 na 5359. Celkem 2534 případů (+924) jsme odhalili u zahraničních řidičů. Přibylo také závad v bezpečnostních přestávkách, meziročně o 136 na 3961, z toho 1535 (+487) u zahraničních řidičů. I u těchto údajů platí, že jeden řidič může mít vykázat větší počet závad.“
„Je to podle vás dáno tím, že řidiči předpisy úmyslně nedodržují, nebo i tím, že nemají kde zastavit?“
„Jsem rád, že jste tuto otázku položil. Když někdo řekne, že neměl kde zaparkovat, jedná se o porušení v řádu několika minut a na tuto možnost předpisy Evropského společenství pamatují – řidič se od stanovených limitů může odchýlit, ale musí tuto skutečnost ihned zaznamenat. A pokud tak učiní a kontrolní orgán uzná, že překročení bylo opodstatněně, tato odchylka není hodnocena jako přestupek a ve statistikách ji neevidujeme. Nelze tedy tvrdit, že jsou řidiči sankcionováni proto, že nemají kde zaparkovat nebo že uvíznou v zácpě. Je vždy jen na nich, jak si naplánují jízdu a kdy vykonají předepsaný odpočinek.“
„Kolik jste v nákladní dopravě odhalili případů manipulace se záznamovým zařízením?“
„Celkem 488 případů, z toho 183 u zahraničních dopravců.“
„V oblasti sociálních předpisů se postih netýká jen řidičů, ale i dopravců…“
„Ano. Loni jsme na příslušné dopravní úřady oznámili celkem 7059 porušení, což představovalo meziroční nárůst o 24 procent. Z tohoto počtu bylo 2716 zahraničních dopravců, kterým jsme v 2696 (+1299) případech uložili kauci. Jestliže v roce 2010 jsme na kaucích vybrali částku zhruba 26 642 500 Kč, loni to bylo již téměř dvakrát tolik – 51,377 milionu Kč. Současně jsme také oznámili 4691 (+1452) přestupků řidičů na správní orgán; 1217 (+800) v případě zahraničních řidičů.“
„Máte informace o tom, kolik kaucí nakonec propadlo?“
„Podle mně dostupných informací propadá zhruba 93 procent všech vybraných kaucí. Je zřejmé, že řidiči i dopravci jsou si přestupků nebo správních deliktů většinou vědomi a nechtějí riskovat nákladné správní řízení, kde by výsledná částka mohla být mnohem vyšší.
Bohužel se však v poslední době občas stává, že se někteří řidiči, a především polští dopravci, složení kauce snaží vyhnout a ujet bez zaplacení. Řeknou, že nemají žádné doklady, a my nemůžeme nic dělat do doby, než složí kauci. K několika takovým případům už došlo. Ale samozřejmě se snažíme, aby se taková situace neopakovala a nikdo nemohl účelově obcházet zákon, zejména odstavováním takovýchto vozidel na monitorované parkoviště (například u dálničních oddělení).“
„Další oblastí je přeprava nebezpečných věcí…“
„Policie loni v této oblasti zkontrolovala 1738 dopravních jednotek, o 86 více než v roce 2010; z toho bylo 386 zahraničních (+93). Odhalila přitom nižší počet závad – celkem jich bylo 252 (-14), z toho 48 (-16) u zahraničních vozidel.
V kategorii I (nejzávažnější porušení) jsme odhalili 48 (+3) závad, v kategorii II (pokud řidič nedostatek odstraní, může pokračovat dále v jízdě) 95 (-20), což lze považovat za výrazný pokles, a v kategorii III 109 (+3) závad.
Stejně jako v roce 2010 jsme 136 případů poslali do správního řízení. Zahraniční řidiči se dopustili 25 správních přestupků a pouze pěti z nich jsme neuložili kauci. V blokovém řízení jsme řidičům uložili 151 pokut v celkové výši téměř 180 tisíc Kč.“
„Projevila se ekonomická situace dopravců v posledních letech nějak na technickém stavu vozidel?“
„Netroufám si říci, zda je to zrovna z tohoto důvodu, ale mohu říci, že technický stav vozidel kontrolovaných v České republice se neustále zhoršuje. Loni jsme zkontrolovali celkem 56 900 užitkových vozidel (+17 291), z toho 19 030 (+9490) zahraničních. Nacházíme závady nejen v karoserii (zejména v osvětlení), ale zaznamenáváme i vozidla, která jsou technicky nezpůsobilá kvůli špatnému brzdovému systému či řízení.
Policie loni také začala intenzivně využívat přístup do Centrálního informačního systému stanic technické kontroly. Stává se totiž, že narazíme na vozidlo v nevyhovujícím technickém stavu, které bylo krátce předtím na technické kontrole. Pokud zjistíme, že takové vozidlo kontrolou prošlo, a zjištěné závady nejsou v protokolu uvedeny, pečlivě je zdokumentujeme a podáme podnět na ministerstvo dopravy, aby činnost konkrétního technika STK prověřilo. Loni byla po našem upozornění odebrána licence tuším devíti technikům.
Bohužel ministerstvo dopravy se stará pouze o vydávání osvědčení pro techniky. Pokud dojde k nějakému fatálnímu porušení ze strany samotné STK, může pouze dát podnět krajskému správnímu úřadu k zahájení řízení o odnětí licence k provozování STK.“
„Často zmiňovaným tématem v posledních letech je přetěžování vozidel…“
„Oblast kontrolního vážení zahrnuje podle zákona nejen kontrolu hmotnosti, ale i kontrolu limitních rozměrů vozidla. Policie loni zkontrolovala 8664 vozidel (třetina z nich byla zahraničních) a zjistila 2054 porušení předpisů (520 u zahraničních). Nevyhovující rozměry mělo 419 vozidel (174 zahraničních) a hmotnostní limity překročilo 1635 vozidel (346 zahraničních). Do této kategorie však zahrnujeme i případy, kdy nebyla dodržena jak hmotnost, tak nějaký rozměr.
Na místě jsme uložili 1830 pokut (486 zahraničním řidičům) v celkové částce 5 051 100 Kč (2 092 300 zahraničních). Celkem 199 řidičů (28 zahraničních), kteří s pokutou na místě nesouhlasili, bylo oznámeno na správní orgán. Oznámili jsme také 900 provozovatelů (268 zahraničních) a 1898 vozidel jsme odstavili; 499 z nich bylo zahraničních.“
„Za přetížení nyní již odpovídá i odesílatel, pokud se prokáže, že špatně vyplnil doklady…“
„Ano, ale pouze v případě, že uvedl jiné hodnoty. Bohužel se však setkáváme s případy, kdy řidiči mají u sebe vážní lístek a vědí, že vozidla jsou přetížena. Prostě spoléhají na to, že jim to projde a nebudou kontrolováni.
Já sám jsem zatím neřešil případ, kdy by bylo zřejmé, že chyba byla na straně odesílatele. A ani kolegové z okresních ředitelství mě o ničem takovém neinformovali. Ale vzhledem k tomu, že v České republice je povolená celková hmotnost 48 tun a v Evropě jen 40, respektive 42 tun, tak mezinárodní dopravci s překročením celkové hmotnosti problémy mít nebudou.“
Milan Frydryšek