19. dubna 2007
Na konci března byla v Táboře slavnostně otevřena největší čerpací stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v České republice. Provozovatelem i investorem zařízení, které vzniklo rozšířením klasické čerpací stanice, je společnost Comett Plus, s. r. o.
Podle zástupců společnosti byla hlavním motivem pro výstavbu stanice podpora rozvoje hromadné osobní a nákladní dopravy zabezpečované vozidly s pohonem na CNG, která jsou šetrnější k životnímu prostředí. Druhým důvodem pak byla snaha o úsporu nákladů, neboť CNG jako pohonná látka je ve srovnání s naftou ekonomicky výhodnější. Čerpací stanice je k dispozici i běžným motoristům. Celkové náklady na pořízení potřebných technologií a vlastní výstavbu dosáhly téměř 18 milionů Kč – 6,191 milionu poskytl Operační program Infrastruktura Evropské unie a 3,714 milionu šlo ze Státního programu na podporu úspor energie Ministerstva dopravy ČR. Zhotovitelem stavby a dodavatelem technologií se stala akciová společnost Bonett Bohemia, dodavatelem plynu je Jihočeská plynárenská, a. s., člen skupiny E.ON. Podle generálního ředitele společnosti Comett Plus Zdeňka Tučka přinese čerpací stanice na CNG táborskému regionu nejen snížení emisí pevných částic, ale i plynných emisí. CNG ve srovnání s klasickými palivy umožňuje snížení emisí NOx o 50, CO o 80 a CO2 o 15 až 30 procent. Comett Plus má v plánu pořizovat ročně pět autobusů na CNG (městských i příměstských). Do deseti let by jich tak společnost měla provozovat na čtyřicet. Společnost očekává, že existence stanice přispěje k nárůstu počtu dopravních prostředků s pohonem na CNG na Táborsku, a to jak ve vlastnictví jednotlivců, tak dalších firem. Nová stanice je koncipována tak, že umožňuje plnit současně jeden autobus a jedno osobní vozidlo.
(lan)
„Nej“ nové čerpací stanice na CNG v Táboře l Nejsilnější – stanice stlačuje z tlaku jednoho baru na 250 barů s výkonem 800 Nm3/h. Je vybavena nejsilnějšími kompresory v ČR a pracuje s aktuálním tlakem bez nutnosti regulace. l Inteligentní – stanice je plně řízena integrovaným průmyslovým počítačem. Jako první v ČR je vybavena inteligentním dotykovým displejem komunikujícím se zákazníkem v češtině. Umožňuje také rychle a bez problémů identifikovat stav technologie. l Nemazané kompresory – nelubrikované kompresory představují nulové riziko škod způsobených na autobusech v důsledku úniku oleje z kompresorů; jedná se o první nelubrikované kompresory v ČR. l Dálková kontrola – táborská stanice je jako první v ČR napojena na internet a dálkově kontrolována servisním oddělením. l Rychlovýdejní stojany – nejrychlejší výdejní stojany v ČR umožňují naplnění autobusu za tři až pět minut. Výdejní stojany jsou plně elektronické, řízené mikroprocesorem. l Samoobslužné výdejní pistole – umožňují samoobslužný provoz pro autobusy Comett Plus a vozidla smluvních organizací. l Tři plnicí místa