Mercedes-Benz

Citaro je první linkový autobus s motory Euro 6

Citaro je první linkový autobus s motory Euro 6

Německý výrobce Mercedes-Benz představil v květnu ve Wiesbadenu první sériově vyráběný linkový autobus s motory normy Euro 6. Světový bestseller Mercedes-Benz Citaro nyní představuje nejen nejčistší vozidlo s vznětovým motorem, ale zároveň má i nižší spotřebu paliva. Výrobci se úspěšně podařilo kompenzovat vyšší hmotnost motoru Euro 6. Kromě toho vyvinul i řadu dalších zlepšení.

Mercedes-Benz Citaro je vybaven zcela novou generací motorů Mercedes-Benz Euro 6. Jejich vývoj probíhal ve dvou liniích a jeho výsledkem jsou řadové šestiválcové motoryOM 936 se zdvihovým objemem 7,7 litru a OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru. Oba se podle výrobce vyznačují vynikající hodnotou spotřeby paliva, AdBlue a motorového oleje a dlouhými intervaly údržby filtru pevných částic.

Vysoký točivý moment při nízkých otáčkách

Vysoký točivý moment generuje velký, avšak ekonomický výkon již při otáčkách jen mírně vyšších než volnoběžných. To přispívá k vynikající akceleraci při výjezdu z autobusové zastávky nebo při rozjezdu na zelenou. Umožňuje také řazení automatické převodovky v relativně nízkých otáčkách, což vede k nižší spotřebě. Ekonomický rozsah otáček v citaru začíná již na hodnotě 900 min-1.

Technologie BlueTec-6

Spalovací tlaky přes 200 barů a vstřikovací tlaky nad 2400 barů (OM 936) a 2100 barů (OM 470) nastolují v této oblasti nové měřítko. Motory jsou nyní také vybaveny chlazenou recirkulací výfukových plynů.

Při dodatečné úpravě výfukových plynů používají oba motory technologii BlueTec-6 společnosti Mercedes-Benz. Zapouzdřený filtr pevných částic a systém SCR, který Mercedes-Benz úspěšně používá již řadu let, vytvářejí ideální kombinaci. Výsledkem je další snížení emisí škodlivin ve srovnání s motory Euro 5: přibližně o 80 procent u oxidů dusíku a 66 procent u pevných částic.

Výfukový systém se u linkového autobusu nachází v pravé dolní části motorového prostoru a nijak znatelně neomezuje prostor pro cestující. Je dimenzován tak, aby měl dostatečnou kapacitu pro ukládání pevných částic. Prodlužuje servisní intervaly filtru pevných částic na dva roky nebo 120 tisíc kilometrů.

Nižší spotřeba paliva i AdBlue

Měření ve skutečných provozních podmínkách prokázala úsporu paliva až kolem pěti procent s odpovídajícím snížením emisí CO2. Pro provozovatele s průměrným kilometrickým proběhem a cenami paliva to znamená další úsporu ve výši 800 až 1400 € ročně.

Společně se spotřebou paliva se u nových motorů snížila také spotřeba motorového oleje. Nyní je ve srovnání s předchozími modely přibližně poloviční, což spolu s dalšími konstrukčními změnami prodloužilo interval čištění filtru. Spotřeba AdBlue se vrátila na dvě až čtyři procenta spotřeby paliva, což je zhruba polovina hodnoty motoru Euro 5. To představuje další pozitivní faktor při porovnávání provozních nákladů.

Nový motor OM 936

Šestiválcový motor OM 936 je v novém citaru k dispozici ve dvou úrovních výkonu a točivého momentu: 220 kW (299 k) při 2200 min-1 a 1200 Nm při 1200 až 1600 min-1 nebo 260 kW (354 k) při 2200 min-1 a 1400 Nm při 1200 až 1600 min-1.

Speciálně pro linkové autobusy výrobce nabízí i řadový šestiválec OM 936h uložený naležato v obou výkonových variantách.

Nový motor OM 470

Nový motor OM 470, který je uložen výhradně nastojato, vychází z modelové řady Heavy-Duty OM 471, ale Mercedes-Benz na něm provedl úpravy zohledňující jeho předpokládanou oblast použití. Pro model Citaro je OM 470 k dispozici ve dvou úrovních výkonu a točivého momentu: 265 kW (360 k) při 1800 min-1 a 1700 Nm při 1100 min-1 nebo 290 kW (394 k) při 1800 min-1 a 1900 Nm při 1100 min-1.

Moderní převodovky

Oba nové motory jsou doplněny automatickou převodovkou s měničem momentu stejně jako dřív. Mercedes-Benz nabízí převodovky Voith a ZF, obě v nejnovějších verzích, které splňují emisní normu Euro 6. Charakteristika měniče momentu je nastavena pro nízké otáčky nových motorů.

Ještě bezpečnější

Velká bezpečnost byla vždy jednou z charakteristik autobusů značky Mercedes-Benz. Nové citaro může být vybaveno také elektronickým stabilizačním programem ESP. Nabízí jej jako vůbec první nízkopodlažní městský autobus. Co se týče bezpečnosti při nastupování a vystupování, nové nouzové ventily se vypínají při rychlosti vyšší než 5 km/h a automaticky se resetují po otevření nebo zavření dveří pro cestující.

Pozornost výrobce věnoval i opatřením na zvýšení požární bezpečnosti. Standardním vybavením je například požární hlásič v motorovém prostoru, který může být kombinován s automatickým hasicím zařízením instalovaným rovněž v motorovém prostoru.

Širší nabídka vozidel

Spolu s představením nových motorů Euro 6 rozšířila společnost Mercedes-Benz paletu vozidel nové generace modelu Citaro o další varianty, aby vytvořila komplexní rodinu městských autobusů. Během letošního roku doplní standardní dvounápravový autobus s délkou 12,1 metru s dvojími nebo trojími dveřmi a kloubový autobus s délkou 18,1 metru také kompaktní autobus Citaro K o délce 10,6 metru. V příštím roce výrobce na trh uvede Citaro LE jak v městské, tak příměstské verzi, délkách 12 a 13 metrů, respektive s pravostranným řízením. Na podzim příštího roku by již nabídka měla zahrnovat celkem dvacet modelových variant.

Důraz na pohodlí a bezpečí

Přestože se tvář autobusu Citaro výrazně nezměnila, lze hovořit o změkčení jeho strohých linií. Pracoviště řidiče se nachází o 60 milimetrů výše a zvětšilo se čelní okno. Nepřehlédnutelná jsou nyní velká boční okna. Na první pohled to sice není vidět, ale velice důležité je to, že se zvýšila tuhost karoserie, která tak lépe chrání cestující v případě bočního nárazu.

Karoserii autobusu Citaro Mercedes-Benz vyvíjel tak, aby splňovala budoucí normu ECE R 66/01, která požaduje větší prostor pro přežití uvnitř vozidla v případě převrácení. Nová norma nebude platit dřív než v roce 2017, avšak nové citaro její požadavky splňuje již nyní.

Prostor pro cestující je nyní nižší, nástupní část je dobře osvětlená, přibyly nové úložné prostory a výrobce také zdokonalil klimatizaci v prostoru pro cestující. Účinná je však i ventilace na pracovišti řidiče.

(lan) www.evobus.cz

spinner