Ing. Michal Žižák (EWT) pro DN

Čeští dopravci i v těžké době prokazují své kvality

Propad světové ekonomiky se letos výrazně podepsal jak na výkonech silniční dopravy, tak i na automobilovém průmyslu. Nic nezměnil jen na tom, že i letos zůstanou návěsy německého výrobce Schmitz Cargobull nejprodávanější technikou svého druhu na českém trhu. O tom, jak se letošní rok pro výrobce a prodejce konkrétně vyvíjel, a o jeho vyhlídkách na rok příští jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem společnosti EWT, s. r. o., která techniku značky Schmitz Cargobull do České republiky dováží.

„Jaká je v současné době pozice značky Schmitz Cargobull na českém trhu?“

„Také letos je Schmitz Cargobull na špici a musím říci, že i mne samotného to, s jakou převahou vede, překvapilo. Tak velký náskok jsme opravdu neplánovali. Ještě v prvním čtvrtletí jsme byli velmi skeptičtí a jako reálnou možnost jsme viděli, že našim klientům předáme kolem dvou set vozidel. V tuto chvíli je však již zřejmé, že to bude 400, možná i 450 návěsů. To je výrazně více, než jsme předpokládali a také než by se dalo usuzovat z celkového poklesu výroby návěsů v Evropě.

Naším hlavním cílem pro letošní rok bylo najít klientelu, která i v těžké době bere podnikání v dopravě vážně a má zájem o techniku, kterou prodáváme. To, že se nám nakonec podařilo na český trh dodat mnohem více návěsů, je pro nás příjemné a umožňuje nám to hledět s mírným optimismem i do roku 2010. Chci také věřit, že prognózy o zlepšující se ekonomice, které se objevily v poslední době, jsou opodstatněné a že nás již v nejbližší době čeká lehký růst. Pokud se skutečně bude více vyrábět, budou mít i dopravci více práce a samozřejmě budou mít také větší zájem o obnovu svého vozového parku.“

„Co bylo podle vás hlavní příčinou tak výrazného překročení původního odhadu?“

„Myslím si, že to bylo způsobeno hlavně tím, že čeští dopravci svou práci umějí opravdu dobře a i v těžké době prokazují své kvality. Obor silniční dopravy má v České republice silné kořeny a rozvíjí se přinejmenším tak dlouho jako demokracie. Je naprosto zřejmé, že ani nyní dopravci nesložili zbraně a většina z nich našla nové možnosti, jak se na trhu uplatnit. Nenechali se otrávit tím, že situace na trhu není růžová, a podnikají dál – a za to jim patří náš obdiv.“

„Jaké je složení návěsů, které jste letos dodali, respektive ještě dodáte, na český trh?“

„Náš sortiment se letos trochu posunul. Dříve v našich prodejích převažovaly plachtové návěsy, z nichž mnohé byly určeny pro dopravu v rámci automobilového průmyslu, ale letos podíl této techniky výrazně klesl. Naopak posílil segment chladírenských návěsů. Prodali jsme také několik speciálních návěsů, které v minulosti nebyly naší doménou, a návěsy pro přepravu biomasy a sypkých hmot, takže naše nabídka byla letos mnohem širší než v minulosti.

Tato vozidla jsme sice v nabídce měli i v předchozích letech, ale vzhledem k tomu, že jsme byli zahlceni poptávkou po standardizovaných produktech, tolik jsme se na ně nesoustředili. To dnes již není možné a jako každý prodejce jsme vděčni za každou smysluplnou poptávku.“

„V souvislosti s rokem 2010 jste se zmínil o mírném optimismu…“

„Jisté je, že na začátku příštího roku neprožijeme takový šok jako letos, což je už samo o sobě dobrá informace. Určitě nemůžeme mít nějaké přehnané cíle a budeme navazovat na to, na čem jsme začali pracovat letos ve druhém pololetí. Na jedné straně se nebudeme muset vypořádávat s nejhlubším propadem, ale také nebudeme moci počítat s tím, že se trh bude rychle rozvíjet. Věřím však, že nejhorší již máme za sebou.

Letos se ukázalo, že ten, kdo má opravdu zájem v dopravě podnikat a kdo to umí, má velkou šanci na přežití. Že se situace mění, jsem viděl například, i když jsem se v listopadu ve svátek večer vracel z Německa. Z množství kamionů, které čekaly, až budou moci vjet do České republiky, bylo patrné, že tranzitní doprava se opět nastartovala.

A pak je zde asi nejspolehlivější dopravní barometr v České republice – Barrandovský most v Praze. Zatímco v prvním čtvrtletí byl průjezdný, v současné době na něm doprava kolabuje jako v dobách největší konjunktury.“

„Jak na novou situaci na trhu zareagovala společnost Schmitz Cargobull?“

„Také náš dodavatel se s novou situací vyrovnal velice dobře. Podařilo se mu výrazně snížit skladové zásoby a výroba běží i nadále, byť stejně jako kdekoli jinde v omezeném rozsahu. Potvrdilo se, že Schmitz Cargobull je velice stabilní a zdravá firma, kterou nemůže ohrozit krize, jak se to stalo v případě některých jiných výrobců.“

„Jak se vyvíjela situace na Slovensku?“

„Na Slovensku byl propad trhu větší a také signály o krizi tam byly patrné o čtvrt roku dříve než v České republice. Zatímco zde se ještě ke konci loňského roku přijímaly nové objednávky, u našich sousedů již nikoli. Navíc čeští dopravci sice zredukovali poptávku po nových vozidlech, ale s obnovou vozového parku, byť v omezené míře, nepřestali počítat, případně ji částečně přesunuli na rok 2010. Takový trend jsme na Slovensku nezaznamenali a teprve až v poslední době se mi zdá, že slovenští dopravci začínají uvažovat podobně jako jejich čeští kolegové.“

„Jak v současné době probíhá financování vozidel?“

„Ve financování vidím v současnosti největší problém. Bankéři, kteří by měli mít nejlepší odhad vývoje trhu, totiž v době, kdy to nikdo nepotřeboval, financovali prakticky neomezené rozšiřování vozových parků. De facto poskytovali finanční služby každému, vždy a za jakýchkoli podmínek a umožnili tak zavalení trhu novou technikou. Loni bylo naší největší starostí dodat všechna objednaná vozidla. Dnes však tato technika již zčásti stojí, má nového majitele nebo došlo k jejímu refinancování.

Pokud dopravce chce v současné době financovat nová vozidla, je poskytnutí leasingu či úvěru spojeno s mnohem přísnějším prověřováním jeho bonity, je vyžadována podstatně vyšší akontace, a co především, je patrná nechuť leasingových společností do dopravní techniky investovat. A to i přesto, že právě dopravní technika by pro ně měla být nosnou komoditou – je totiž zajímavá z hlediska obratu, je dobře prodejná, neboť je mobilní, a je profinancovatelná ve větších celcích, což usnadňuje prověřování klientů. Takže si myslím, že je jen otázkou času, kdy leasingové firmy opět začnou mít chuť dopravní techniku ve větší míře financovat.“

„Projevily se v prodejích nějak i nové podmínky pro odpisy?“

„Zaznamenali jsme již případ, kdy dopravce na novou situaci zareagoval a chce si ještě ve čtvrtém čtvrtletí pořídit vozidla, aby mohl uplatnit odpisy. Ale stojím v tomto směru pevně na zemi a pokládám to spíše za výjimku, neboť v tuto chvíli většina dopravců určitě nemá starosti s tím, jak si snížit zisk.

O to víc je obdivuhodné, že tak velké množství dopravních firem se dokázalo s novou situací na trhu vyrovnat a i nadále pokládá podnikání v silniční dopravě za perspektivní. Také my se je snažíme podpořit – především tím, že na jejich požadavky reagujeme ještě pružněji než dříve. A stejně jako oni věříme, že podnikání v dopravě je stále smysluplné, protože výroba bez dopravy nemůže existovat.“

Milan Frydryšek

spinner