1. března 2007
Nákladový index českých silničních dopravců, který sdružení ČESMAD Bohemia od roku 2001 pravidelně vypočítává čtyřikrát do roka, mezi třetím a čtvrtým čtvrtletím loňského roku vzrostl 0,7 procenta. V meziročním srovnání byl v posledních třech měsících uplynulého roku dokonce o 0,6 procenta nižší. Aktuální údaje minulý týden zveřejnil Vojtěch Hromíř ze Sdružení ČESMAD Bohemia. Konec roku přinášel dopravcům celkem příznivé zprávy o cenách pohonných hmot, ať už je nakupovali v České republice nebo v zahraničí. „Nedostavil se obdobný cenový šok jako na konci roku 2005, kdy po vyšších letních cenách nepřišlo podzimní zklidnění, ale šroubování cen nafty pokračovalo až do září a cena pak jen neochotně klesala dolů,“ uvedl Vojtěch Hromíř. Náklady na palivo pořizované v České republice se ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku oproti třetímu čtvrtletí snížily o 4,5 procenta. A vzhledem k tomu, že i česká koruna v závěru roku pokračovala ve zpevňování vůči € (v prosincovém měsíčním průměru stálo euro téměř o jednu Kč méně než v lednu), užívali si i nižší náklady na palivo kupované v zemích měnové unie – až o šest až sedm procent. „Pouze posilování polské měny bylo ještě intenzivnější než u české koruny, takže v Polsku nafta pro české dopravce mírně podražila,“ dodal Vojtěch Hromíř. V posledním čtvrtletí roku se tradičně citelně zvyšují náklady na řidiče, které se skládají hlavně z nákladů mzdových a vyplácených diet. Díky posilující koruně, která snížila náklady na vyplácené diety, ovšem loni nebyl ani jejich meziroční nárůst příliš dramatický a dosáhl +1,6 procenta. Ve srovnání čtvrtého a třetího čtvrtletí loňského roku, v němž vliv kurzu není tak podstatný, nicméně sdružení zaznamenalo nárůst nákladů na řidiče o 5,8 procenta. Tato položka pak tedy v celkovém indexu působila proti příznivým dopadům cen pohonných hmot. Ostatní položky se ve čtvrtém čtvrtletí nijak dramaticky neměnily, uvedl dále Vojtěch Hromíř. Roční růst v průměru o pět procent Nákladový index ČESMAD Bohemia sleduje již pět let. Po stanovení báze podle hodnot v roce 2001 (kdy byla cenová hladina paliva poměrně vysoká) jej pravidelně publikuje od 3. čtvrtletí roku 2002 až po 4. čtvrtletí loňského roku. Za tuto dobu se náklady oproti bázi zvýšily již o téměř 17 procent (viz graf). Nejbouřlivější byl v celém období rok 2005, kdy ČESMAD Bohemia zaznamenal meziroční nárůst nákladů o sedm procent. V posledních třech letech se index každoročně zvyšoval v průměru o pět procent. „To má spolu s trvalým tlakem na ceny za dopravu a obecně špatnou platební morálkou v dopravě pochopitelně zásadní důsledky ve ztrátě profitability oboru,“ konstatoval Vojtěch Hromíř. Od letošního roku sdružení pro výpočet indexu použije novou metodiku. „Stávající konstrukce indexu je v dnešním kontex- tu již poněkud překonaná, vycházela z modelové soupravy Euro I. I proto bychom jej, počínaje 1. čtvrtletím roku 2007, rádi oživili a zpřesnili,“ doplnil Vojtěch Hromíř.
(spa)