19. února 2010

Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v mannheimském závodě společnosti Daimler AG německému výrobci již od roku 1994 umož-ňuje realizovat smělé vize dopravy budoucnosti. Právě v něm vznikají prototypy osobních vozů, lehkých užitkových a nákladních vozidel s nízkými a nulovými emisemi, probíhá jejich malosériová výroba a příprava pro pozdější zahájení sériové výroby v hlavních výrobních závodech.
Loni KEM (původně se jmenovalo Kompetenční centrum pro nákladní vozidla bez emisí) oslavilo patnácté výročí existence. Po celou dobu uvádělo do praktického života dlouhodobé strategie koncernu Daimler Road to emission-free Mobility (Cesta k mobilitě bez emisí) a Shaping Future Transportation (Vytváření budoucí dopravy), jejichž dlouhodobým cílem jsou bezemisní vozidla. Počet projektů, na nichž KEM pracuje, se stále zvyšuje stejně jako počet vozidel, která vyrábí. Úměrně tomu se zvětšuje i počet zaměstnanců.
„Jsme proslulí výrobou pokrokových motorů, nákladních vozidel a autobusů. A chtěli bychom být proslulí i jako tvůrci trvale udržitelné mobility,“ řekl v prosinci vedoucí závodu Hermann Doppler, který je odpovědný za celosvětovou výrobu motorů pro nákladní vozidla.
Od prototypů k sériové výrobě
Prototypy nebo malé série vozidel s alternativními pohony stále ještě nelze zařadit do dokonale organizované velkosériové výroby. Jako mezistupeň proto slouží KEM, které se svým know-how podílí na stavbě prototypů, převádí projekty do malých sérií a po úspěšném uvedení na trh je předává do velkosériové výroby.
Vzhledem k tomu, že se KEM věnuje výrobě všech druhů vozidel, může se pochlubit neobyčejně bohatým know-how od osobních vozů přes užitková až po nákladní vozidla. Na řízení centra se také podílejí odborníci z různých oborů a odvětví.
Široká škála nových vozidel
Rozmanité možnosti a flexibilitu KEM názorně ilustruje aktuální paleta vyráběných vozidel. Součástí KEM je například také předloni rozšířené Výrobní a kompetenční centrum pro vozidla na zemní plyn. V současnosti v něm vznikají modely Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn, které spojují ochranu životního prostředí s hospodárností a praktičností. Centrum KEM zároveň vyrábí nákladní vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.
Typickým příkladem funkce, kterou KEM plní, je vývoj modelu Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn (v České republice jej provozují například AVE či Pražské služby). Econic, oblíbený především v komunálních službách a při svozu odpadů, sjíždí obvykle z výrobních pásů závodu Wörth pro nákladní vozidla společnosti Daimler AG. V Mannheimu zahájilo Centrum KEM malosériovou výrobu vozidel Econic s pohonem na zemní plyn v roce 2003. S přibližně dvaceti vyrobenými vozidly za rok se projekt rozbíhal zpočátku pomalu, ale poptávka po modelech Econic NGT poháněných ekologickými motory na zemní plyn se postupně zvyšovala, takže v současnosti již tvoří třetinu celkové roční výroby modelové řady Econic.
V důsledku toho byla loni v létě převedena výroba vozidel Mercedes–Benz Econic NGT do kmenového závodu Wörth. Centrum KEM zajistilo proškolení personálu a dohlédlo na hladký průběh zahájení sériové výroby ve Wörthu.
KEM dodavatelem upravených komponentů
Výrobní počty vozidel, která vyvinulo KEM, jsou již značné. Bestsellerem centra KEM je model B 180 NGT, verze třídy B s pohonem na zemní plyn, která se začala vyrábět v roce 2008. Také výroba vozidla Sprinter NGT již přesahuje počet tisíc vozidel za rok.
Výroba vozidel na zemní plyn Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT probíhá v nové hale 67, která byla otevřena teprve v roce 2008. Hlavní výrobní závody dodávají do Mannheimu vozidla upravená například v oblasti surové karoserie, montáží jiných hlav válců nebo kabelů. A KEM jim dodává odpovídající, předem upravené a zkontrolované komponenty.
Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid
V současné době se rozbíhá další projekt výroby ekologického nákladního vozidla. Po úspěšných prvních zkouškách přichází na řadu výroba flotily padesáti vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Již v roce 2011 budou jezdit v každodenním provozu u zákazníků.
Na začátku byla experimentální dílna
V roce 1994 založené Centrum KEM se od začátku zabývalo alternativními pohony. Nejprve sloužilo jako čistě experimentální dílna pro nové pohony. K prvním projektům patřila v roce 1996 výroba lehkých užitkových vozidel T1 (předchůdce řady Sprinter) s elektrickým pohonem. Přibližně padesát jich odebrala německá pošta Deutsche Post DHL. Všechna speciální vozidla byla vyrobena v KEM, ať to byla v roce 1998 velká užitková vozidla Vario s hybridním pohonem nebo krátce poté prototypy vozidel Atego Hybrid pro testování ve Stockholmu. Totéž platí pro první generaci vozidel Sprinter s pohonem na zemní plyn a pro Vito s elektrickým pohonem pro Expo 2000 v Hannoveru – to vše jsou projekty KEM.
Nedílná součást sítě Daimler
Centrum KEM se mezitím stalo nedílnou součástí celosvětové sítě společnosti Daimler AG. Úzce spolupracuje s Globálním centrem pro hybridní vozidla divize Daimler Trucks v japonském městě Kawasaki a je také důležitým partnerem vývojového střediska hybridních pohonů ve Stuttgartu v oblasti konstrukce a výroby vozidel.
Díky mnohostrannosti centra KEM v mannheimském závodě může Mercedes-Benz flexibilně reagovat na neobvyklé zakázky. Například v roce 2000 přišla z Malajsie, kde se získává bioplyn ze zbytků palmového oleje, objednávka na padesát vozidel Vito s pohonem na zemní plyn. Na základě zakázek z Velké Británie vznikla o tři roky později série dodávkových vozidel Sprinter s pohonem na LPG. Centrum KEM vyrobilo během tří let přibližně dva tisíce sprinterů s tímto typem pohonu.
Kompetenční centrum roste razantní rychlostí. O tom, že KEM má budoucnost, svědčí i ztrojnásobení počtu vyrobených vozidel (loni zhruba šest tisíc) a nárůst počtu zaměstnanců (v současnosti přibližně 80) během uplynulých dvou let.
Vývoj autobusu s palivovými články
Vzhledem ke zkušenostem s vysokonapěťovou technikou pro užitková vozidla s elektrickým pohonem se KEM podílelo v roce 1997 také na výrobě nebusu, prvního autobusu s pohonem na bázi palivových článků. V následujícím projektu, jehož výsledkem byl autobus Citaro s palivovými články pro rozsáhlý zkušební provoz od roku 2003, měli zaměst-nanci KEM na starosti montáž vysokonapěťového kabelu při výrobě citara.
Budoucnost kompetenčního centra
Vzhledem k velké dynamice značky Mercedes-Benz na cestě k automobilu bez emisí je budoucnost Centra KEM a jeho další expanze zajištěna. Výroba nástupce modelu Mercedes-Benz E 200 NGT je právě tak jistá jako další nová výrobní hala. Díky tomu bude mít kompetenční centrum k dispozici výrobní prostředky pro široký rozsah činností – od produkce jednotlivých prototypů až po série více než deseti tisíc vozidel ročně.
(lan)
Hlavní milníky v patnáctileté historii KEM
Rok 1994 Založení Kompetenčního centra pro nákladní vozidla bez emisí (KEN) v Mannheimu
Rok 1996 Velké lehké užitkové vozy Mercedes-Benz Vario 814 D s hybridním pohonem. Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem
Rok 1997 NEBUS, první autobus s pohonem s palivovými články. T1 410, lehké užitkové vozidlo s elektrickým pohonem a akumulátory zinek-vzduch
Rok 1998 Mercedes-Benz Atego 1217 s hybridním pohonem
Rok 1998 Uvedení vozidel Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn na trh
Rok 2000 Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem pro EXPO 2000 v Hannoveru
Rok 2001 Zkušební vozidlo Mercedes-Benz Sprinter s pohonem s palivovými články
Rok 2003 Malá série autobusů Citaro FuelCELL s pohonem s palivovými články. Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn, Mercedes-Benz Sprinter s pohonem na LPG
Rok 2004 Prototyp vozidla Sprinter s hybridním pohonem a akumulátory Ni-MH a Mercedes-Benz Sprinter Hybrid s technikou Plug-In (vnější dobíjení akumulátorů). Zahájení sériové výroby modelu E 200 NGT na zemní plyn
Rok 2007 Prototyp Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Prototypy Mercedes–Benz Sprinter Hybrid
Rok 2008 Slavnostní otevření haly 67 pro začínající sériovou výrobu modelů Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter 316/516 NGT, rozšíření na Výrobní a kompetenční centrum pro zemní plyn
Rok 2009 Přejmenování na Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM). Podpora při vývoji a výrobě prototypů Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid a Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid
Rok 2010 Inovativní flotila vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Ve čtvrtém čtvrtletí zahájení sériové výroby nového modelu Mercedes-Benz E 200 NGT