18. září 2012

Ceny nafty dosáhly nového rekordu. Litr paliva na českých čerpacích stanicích v předposledním srpnovém týdnu zdražil o 0,42 Kč na rekordních 37,04 Kč, vyplývá z údajů společnosti CCS. Vysoké ceny těžce dopadají na poskytovatele dopravních služeb. Negativně postihují hlavně malé dopravce, kteří nejsou schopni do smluv se zákazníky promítnout cenu paliva prostřednictvím prosazení palivových doložek, řekl na konci srpna mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Malí dopravci, kteří provozují jeden až pět kamionů, tvoří čtyři pětiny všech českých dopravních firem. Podle Martina Felixe lze očekávat, že řada z nich zkrachuje. Velcí dopravci se snaží alespoň částečně promítnout zdražení nafty do svých cen. Podle ředitele poskytovatele logistických služeb C.S. Cargo Aleše Willerta je společnost schopna navýšení cen ve většině případů přenést na zákazníky. „Vzhledem k rozsahu pokrytí výnosů naftovými doložkami nám nárůst nafty zásadní problémy nezpůsobuje,“ řekl.
Podobně se vyjádřil i spolumajitel společnosti M+L Logistik Josef Melzer. „Máme s klienty domluvené palivové doložky. Na každém propáleném litru teď tratíme dvě až tři Kč. Musíme promítnout zdražení do cen, pokud to neuděláme, skončíme,“ řekl.
Zdražovat naopak neplánuje rodinná Autodoprava Antonín Klimeš z Hustopečí. „Na rostoucí ceny nereagujeme nijak, protože to ani nejde. Trpíme, ale zvýšit cenu za dopravu nelze, protože bychom přišli o zákazníky. Kilometr jízdy nás teď stojí asi o osm procent více,“ uvedl její zástupce Miroslav Vašíček.
Autobusoví dopravci kvůli vysoké ceně nafty zatím neplánují zdražení jízdného. „Nemáme v plánu zvyšovat ceny jízdného a aktuální výkyvy ceny nafty neřešíme, nákupy pohonných hmot máme nasmlouvané. Proto na nás nemá krátkodobý výkyv žádný vliv,“ řekl mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.
Podle ředitele společnosti Veolia Transport Východní Čechy Jindřicha Poláčka však drahá nafta dopravce doslova ničí. „Náklady stále rostou a objednavatelé, což jsou většinou kraje, na to nereagují. Pokud ceny pohonných hmot nezačnou klesat nebo pokud na to objednavatelé nezareagují, bude to mít fatální dopad na obnovu vozového parku,“ řekl.
„Je nutné snížit spotřební daň“
Sdružení ČESMAD Bohemia v této situaci opět vznáší požadavek na snížení spotřební daně z paliv. Podle Martina Felixe o to usiluje již přes dva roky, v současnosti by údajně stačilo přechodné snížení daně, které přijala například Francie. Sdružení je přesvědčeno, že Vedle pomoci dopravcům a motoristům by snížení sazby přineslo i zvýšení výběru spotřební daně. Ceny pohonných hmot jsou v České republice totiž nejvyšší z okolních zemí, řada tranzitujících dopravců proto palivo tankuje v zahraničí, čímž státní rozpočet přichází o nemalé prostředky.
(čtk)