Ing. Miloš Podrazil (ČAPPO) pro DN

Budoucnost je i přes nadvládu fosilních pohonných hmot v palivech z obnovitelných zdro­jů

Cena a kvalita pohonných hmot jsou tradičně v centru pozornosti dopravců i motoristů. O tom, jaký je pohled na trh pohonných hmot z druhé strany – ze strany jejich výrobců a distributorů, jsme minulý týden na konferenci PETROLsummit 09 v Praze hovořili s generálním sekretářem České aso-ciace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Ing. Milošem Podrazilem.

„Co pokládá vaše asociace v současnosti za prioritní?“

„Zaměřujeme se především na problematiku legislativy vztahující se k dalšímu využívaní biopaliv v dopravě. V podstatě vycházíme z toho, že Česká republika bude muset podle směrnic Evropské unie v roce 2020 nahradit minimálně deset procent energetického obsahu fosilních paliv biopalivy, což pro petrolejářský průmysl bude znamenat významné změny jak ve struktuře sortimentu, tak ve zvýšení obsahu biopaliv v motorových palivech. U benzinů to bude až na 10 % a u motorové nafty nejprve na 7 % a později na 10 % obsahu biopaliva ve fosilním motorovém palivu. Tyto významné změny nastanou rokem 2011. “

„Bude i po tomto termínu, tedy po roce 2011, možné prodávat palivo s nižším podílem biopaliv, které je pro starší vozidla vhodnější, nebo bude jeho prodej zakázaný?“

„V příslušné směrnici Evropské unie je zakotvena povinnost každého státu zajistit, aby minimálně do roku 2013 byl na trhu v síti čerpacích stanic dostupný benzin s obsahem biopaliva do pěti procent – lze říci, že ten je pro běžná starší vozidla se zážehovým motorem použitelný. Co se týče motorové nafty, u ní Evropská unie předpokládá dva kroky. Nejprve má být obsah metylesteru mastných kyselin zvýšen na maximálně sedm procent; tento poměr by běžným vozidlům s vznětovým motorem měl vyhovovat. Teprve až se vozový park obnoví, obsah metylesteru mastných kyselin by se zvedal až na deset procent. Zatím se však zdá, že k této druhé fázi dojde až po roce 2013.“

„Pro upřesnění – bude tedy i po roce 2013 možné prodávat benzin s obsahem biopaliv do pěti procent?“

„Pokud bude místní trh takové palivo vyžadovat, národní legislativy jeho prodej mohou umožnit ještě v dalším období po roce 2013. Délka není jakkoli limitována – období může trvat třeba i další čtyři roky. Rozhodovat bude poptávka po tomto druhu benzinu.“

„Spolupracujete na tomto poli nějak s výrobci vozidel?“

„Naše asociace spolupracuje se Svazem dovozců automobilů a se Sdružením automobilového průmyslu, s nimiž tuto problematiku konzultujeme. Myslím si však, že hlavní vliv v rámci Evropské unie má Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která tuto pro-blematiku projednává s Evropskou komisí. Například právě zmíněné dva kroky při zavádění nové motorové nafty byly stanoveny na základě jednání ACEA, ekologů a palivářů s orgány Evropské unie.“

„Stále častěji se ozývají hlasy, že není vhodné zneužívat potraviny a zemědělskou půdu pro výrobu pohonných hmot. Je možné, že se časem bude procento biopaliv I. generace v palivech opět snižovat?“

„To se může stát. My vidíme budoucnost spíše v biopalivech druhé generace. U nich výchozí surovinou není plodina, která slouží pro výživu obyvatelstva, ale biologické odpady, různá biomasa, rychle rostoucí dřeviny a podobně. Ty lze již dnes technologickými postupy zpracovávat na uhlovodíky, které mají lepší složení než fosilní motorová nafta anebo její směs s biopalivem. V tuto chvíli jsou výrobní technologie sice ještě velmi drahé, ale myslíme si, že po roce 2014 nebo 2015 se tato paliva již začnou objevovat v masovějším měřítku. Mimochodem, například v Německu je v současnosti v motorové naftě již deset až patnáct procent této tzv. syntetické nafty, která má příznivý vliv na vlastnosti motorové nafty.“

„Jak se ČAPPO zasazuje o to, aby byla zaručena požadovaná kvalita pohonných hmot a nedocházelo ani k daňovým únikům, které znevýhodňují slušné prodejce?“

„Kvalita nás zajímá ve dvou rovinách. Jednak je tu povinná kontrola, kterou zajišťuje stát prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI), ale na druhé straně také dobrovolné systémy, jako například systém Pečeť kvality. Naše členské firmy mají navíc i vlastní kontrolní mechanismy, s jejichž pomocí palivo kontrolují od okamžiku, kdy opouští rafinerii, až do jeho přečerpání do nádrže vozidla. Pro jeho dopravu se snaží vybírat solidní dopravce, kteří palivo spolehlivě dopraví na místo určení a u nichž mají jistotu, že cisternu dobře vyprázdní a pokud mění sortiment, také ji řádně vyčistí.

Existují však i firmy, které podnikají naprosto odlišným způsobem. V nějakém skladu například do paliva míchají uhlovodík, který není zdaněný, a vydělávají na rozdílu ve spotřební dani. Tuto příměs lze samo-zřejmě rozborem jednoduše zjistit, ovšem vzhledem k malému počtu zkoušek prováděných ČOI je pravděpodobnost odhalení takových podvodů nízká.

V našem zájmu pochopitelně je, aby se tato situace nějak vyřešila. Proto usilujeme o to, aby ČOI prováděla zkoušky častěji, a snažíme se i přímo zamezit možnosti páchat takové činy. Toho by bylo možné dosáhnout například zpřísněním legislativních předpisů. Lze se také vrátit k modelu, který zde byl již zhruba před patnácti lety, kdy stát na provozování čerpacích stanic a na prodej a skladování petrolejářských výrobků stanovil pravidla pro získání živnosti. Myslíme si, že stávající pravidla v tomto oboru by bylo účelné zpřísnit.“

„Jitka Danielová z Generálního ředitelství cel na konferenci PETROLsummit 09 upozornila, že výběr spotřební daně a DPH není nijak propojen. Usiluje ČAPPO o to, aby došlo k provázání obou systémů?“

„Paní ředitelka Jitka Danielová vysvětlila legislativní princip výběru nepřímých daní. My si myslíme, že pokud by existoval jeden správce daně pro výběr DPH a spotřebních daní, který by měl všechny doklady k dispozici, velice rychle by odhalil firmy, které podvádějí. Nyní je problém v tom, že DPH evidují finanční úřady, spotřební daně mají na starosti celníci a spolupráce a výměna dat nefungují z důvodu složitosti obou systémů tak, jak by měly.“

„V současné době se hovoří o tom, že zvýšení spotřební daně z pohonných hmot nebude pro státní rozpočet znamenat žádný přínos, dokonce bude možná ztrátové. V minulosti se však při každém zvýšení cen pohonných hmot po určitém počátečním propadu spotřeba časem vrátila na původní úroveň…“

„Nyní se však sčítá několik negativních faktorů. Zvýší se spotřební daň, zvýší se DPH a zvýší se obsah biopaliva v motorových palivech. A vyšší náklady na biopaliva se někde musejí promítnout – rafinerie a distributoři sami nebudou schopni toto vše absorbovat ve svých nákladech. A pak je zde i čtvrtý faktor, krize. Letos jen za první pololetí oproti stejnému období v roce 2008 poklesl prodej benzinu o tři procenta a motorové nafty dokonce o čtyři procenta. To v souhrnu představuje snížení prodejů o desítky tisíc tun, což má nepříznivý dopad nejen na petrolejářský průmysl, ale i na výběr spotřební daně a DPH.“

„V současné době je asi těžké předvídat vývoj trhu, ale přesto rafinerie i prodejci musejí pracovat s nějakými odhady pro příští rok…“

„Vycházíme z toho, že letos již asi k podstatnému oživení trhu nedojde. Letní měsíce, v nichž vždy dochází k sezonnímu výkyvu, jsou za námi. Nyní na podzim se nic podstatného neděje, nezaměstnanost se nesnižuje a navíc se může projevit i vliv nepříznivého počasí. Předpokládáme tudíž, že podstatnějšímu oživení trhu s pohonnými hmotami by mohlo dojít až v letním období příštího roku.“

Milan Frydryšek

spinner