1. června 2012
Sdružení ČESMAD Bohemia letos navazuje na kampaň z konce loňského roku, kdy na zhruba stovce billboardů poukazovalo na nerovnoměrné rozdělování státních dotací jednotlivým druhům dopravy. Zveřejnění málo známé skutečnosti, že stát přispívá železničním dopravcům na jeden kilometr dotací 102 Kč, zatímco dotace pro autobusy je šestkrát nižší, přesně 17 Kč na kilometr, vyvolalo širokou diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Nyní se v Plzeňském a Jihomoravském kraji objevilo téměř sto billboardů, v nichž ČESMAD kritizuje snahy o zpoplatnění silnic nižších tříd.
Rozšíření systému elektronického mýta by podle mluvčího sdružení Marina Felixe mohlo nejen vážně poškodit českou ekonomiku, ale přinést i kolize s Evropskou unií. Sdružení ČESMAD Bohemia podle něj chápe tlak státu i krajských samospráv na zvýšení zdrojů do údržby zanedbané infrastruktury. „Nákladní i autobusová doprava však v uplynulých letech v podobě zvýšené spotřební daně na palivo a především výběru mýtného své úhrady za použití infrastruktury zmnohonásobila, přičemž výsledek měřený zhoršující se kvalitou silnic je více než žalostný. Navíc podle odhadu odborníků je rozšíření mýta efektivní maximálně na tisíci kilometrech silnic I. třídy. To by znamenalo, že navrhované rozšíření by finance na stavbu a údržbu silnic spíše vysávalo, než přispělo k jejich navýšení,“ uvedl Martin Felix.
ČESMAD Bohemia: „Jedná se o další formu zdanění“
Zavedení mýtného podle mluvčího zatím v žádné zemi neprokázalo jakoukoli významnou regulační schopnost a už vůbec nepřispělo k převodu zboží ze silnic na železnici. Jedná se pouze o další formu zdanění, které v důsledku zaplatí všichni občané. „Zpoplatnění silnic nižších tříd je navíc podnik ekonomicky prodělečný, který se nedotkne tranzitní dopravy, ale negativně zasáhne místní podnikatele a zásobování obyvatelstva,“ zdůraznil Martin Felix.
(lan)