PROBO TRANS Beroun

Berounský dopravce pokračuje v rozšiřování služeb pro veřejnost

Téměř čtyři tisíce cestujících již využívají čipových odbavovacích karet, které loni v srpnu zavedla firma PROBO TRANS Beroun, spol. s r. o. Při prezentaci aktivit informační kanceláře společnosti v Berouně to v červnu uvedli představitelé společnosti.

PROBO TRANS Beroun, spol. s r. o., je součástí koncernu PROBO Group, a. s., který v okrese Beroun začal působit v roce 1995, kdy v procesu privatizace zakoupil státní podnik ČSAD Hořovice. V roce 1999 PROBO Group zakoupil společnost ČSAD Ingo-Trans Beroun a sloučením obou firem na počátku roku 2000 vznikl v berounském okrese dopravce s dominantním postavením v oblasti osobní dopravy. Po vítězství ve výběrovém řízení začala společnost provozovat i MHD v Berouně a Králově Dvoře.

K hlavním činnostem společnosti PROBO TRANS Beroun patří autobusová a nákladní doprava, opravárenství a poskytování služeb spojených s dopravou.

Dopravní obslužnost

Firma dnes zabezpečuje komplexní dopravní obslužnost Berounska a Hořovicka, řada spojů vede i do dalších míst – například do Příbrami, Rakovníku, Prahy, Rokycan, Plzně a do obcí v oblasti Praha-západ. Kromě městské hromadné dopravy v Berouně, Králově Dvoře a Hořovicích zajišťuje ve spolupráci s organizací ROPID integrovanou dopravu a provozuje také zájezdovou a smluvní dopravu. Pro tyto činnosti má k dispozici téměř sto autobusů různých typů a 115 řidičů. Její vozidla přepraví ročně více než 5,5 miliónu cestujících a ujedou 4,7 miliónu kilometrů. Například městské autobusy SOR jsou vybaveny zdvihací plošinou.

Na obnovu vozového parku vynakládá společnost značné prostředky. Část autobusů pořídila s využitím státní podpory na obnovu vozového parku a v případě MHD i s podporou měst Beroun-Králův Dvůr a Hořovice. V letech 2000 až 2002 pořídila 21 autobusů, tedy více než trojnásobek toho, co v letech 1992 až 1999, kdy doplňovala v průměru dva autobusy ročně. V letošním roce hodlá společnost zakoupit, stejně jako loni, osm autobusů – šest z nich bude v linkovém a dva v městském provedení.

Kontrolní činnost

Jednou z priorit je i bezpečný provoz vozidel. Kromě pravidelných prohlídek u STK si společnost provádí sama technické kontroly svých autobusů a ve vlastních provozech zajišťuje jejich běžné a střední opravy.

Kromě kontrol technického stavu autobusů provádí firma ročně na 500 přepravních kontrol, které jsou zaměřeny především na dodržování jízdního řádu, na správné odbavování cestujících ze strany řidičů a jejich vystupování při odbavování.

Informační kanceláře

PROBO TRANS Beroun provozuje dvě informační kanceláře – v Berouně a Hořovicích – v nichž se mimo jiné prodávají a dobíjejí čipové karty (od letošního dubna si je cestující mohou dobíjet i přímo u řidiče autobusu). Od července poskytují informační kanceláře další služby pro veřejnost – například se v nich prodávají místenky na autobusové linky v České republice a z České republiky do ostatních evropských států a vstupenky do pražských divadel.

Cíle pro druhé pololetí

Společnost PROBO TRANS Beroun je ve spolupráci s krajským úřadem, okresy, městy a obcemi připravena v druhém pololetí letošního roku a v příštím roce dále zvyšovat kvalitu autobusové dopravy. Připravila organizační opatření, která by v rámci kraje měla dopravu zefektivnit. Jedná se zejména o přehodnocení MHD v Hořovicích, lepší propojení spádových obcí s Hořovicemi a zlepšení dopravy ve směru Hořovice-Jince-Příbram. Vyhodnotí rovněž rozsáhlé změny na spoji Hořovice-Zdice-Beroun-Praha a provoz velkokapacitního autobusu Scania Irizar na jednotlivých spojích.

Dalšího zdokonalení má doznat také odbavování cestujících čipovými kartami – jedná se zejména o jejich vzájemné uznávání v autobusech společností PROBO TRANS Beroun, ČSAD Kladno a ve vybraných stanicích Českých drah.

Společnost pokračuje i nadále ve vzdělávání zaměstnanců, a to jak řidičů, tak THP. Do 31. prosince hodlá zavést systém managementu jakosti podle normy ISO 9001:2000. (lan)

Německo

Státní subvence Německé dráhy dosáhly historické výše

Odborník na dopravní politiku poslaneckého klubu FDP v německém Spolkovém sněmu Horst Friedrich předložil na konci června v dopravním výboru dolní komory parlamentu vlastní návrh reformy drah. Jeho hlavním cílem je podle předkladatele posílení konkurence na železnici, získání většího počtu zakázek pro tento druh dopravy a v neposlední řadě i snížení zátěže pro státní rozpočet.

Horst Friedrich uvedl, že od zahájení reformy spolkových drah v roce 1993 přispěl stát Německé dráze DB AG z peněz daňových poplatníků částkou 177 miliard € – z toho více než 130 miliard připadlo na investice a různé subvence. Přesto DB v loňském roce hospodařila se ztrátou téměř 500 miliónů € a její celkové dluhy vzrostly na více než 20 miliard €. Výše obratu stagnovala na 15,8 miliardy €. Ze spolkového státního rozpočtu přitom DB nyní ročně dostává 18 miliard €. „Je to historicky nejvyšší hodnota. Přesun toku zboží na železnici se ale nekoná. Podíl železnice na celkovém objemu nákladní dopravy dokonce poklesl na patnáct procent,“ upozornil Horst Friedrich.

Předseda představenstva DB Hartmut Mehdorn tvrdí, že podnik tuto situaci může těžko ovlivnit, protože vládní dopravní politika preferuje silniční dopravu a na trhu panuje značná nerovnováha v příležitostech. „Za takovýchto podmínek je stanovený cíl – přivést více zboží na železnici – těžko dosažitelný,“ zdůraznil Hartmut Mehdorn.

Poslanecký klub opozičního bloku CDU/CSU ve Spolkovém sněmu usiluje o rozpuštění současné holdingové struktury DB a plné osamostatnění jejích jednotlivých podniků. Drážní reforma z roku 1993 předpokládala tuto právní formu podnikání jako přechodné řešení.

A

spinner