7. prosince 2006
Řada dopravců letos projevovala zvýšený zájem o nákup techniky pro silniční nákladní dopravu. O tom, jak se tato skutečnost promítla do prodejních výsledků značky Scania na českém trhu, jsme hovořili s ředitelem společnosti Scania CER (zastoupení pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko) Bengtem Thorssonem. „Jak byste zhodnotil průběh letošního roku? Jaké letos očekáváte prodejní výsledky?“ „Nechtěl bych, aby to vyznělo, že se opakuji, ale letošní rok pro nás bude s největší pravděpodobností dalším rekordním rokem. Již na začátku listopadu jsme vykazovali více než třicetiprocentní nárůst. Zvýšený zájem dopravců o vozidla samozřejmě ovlivnilo nejprve zavádění digitálního tachografu a poté platnost nové emisní normy Euro 4. Řada dopravních firem se snažila obměnit vozidla ještě předtím, než nová legislativa vstoupí v platnost. Co je však pro nás důležité, je skutečnost, že potřeba vozidel přetrvává. Jestliže se nám zdálo, že jeden vrchol prodeje byl před termínem povinné instalace digitálních tachografů do nových vozidel a druhý před účinností normy Euro 4, nyní již můžeme říci, že se v podstatě jednalo o normální stav, který se příliš nevymykal ostatním obdobím letošního roku.“ „Jaké jsou vaše plány pro rok 2007?“ „Již nyní se připravujeme na to, aby rok 2007 byl pro nás přinejmenším stejně úspěšný, ale pokud možno ještě lepší než rok 2006. Potřebné podmínky jsou vytvořeny – část dodávek pro rok 2007 byla dohodnuta již letos a dochází k dalšímu rozšíření naší servisní sítě. Věříme, že příští rok pro nás bude dalším dobrým rokem. Potřeba dopravních kapacit je nyní velmi vysoká, což indikuje i poptávka po použitých vozidlech – veškerá technika, která je schopna provozu, dnes pracuje. Pokud trh stagnuje, první, co prodejce zaznamená, je to, že se mu vozidla vracejí a hromadí. My v tuto chvíli však nemáme k dispozici žádná použitá vozidla. Již delší dobu se hovoří o tom, že velké investice do automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku by měly vyvolat poptávku po dalších dopravních kapacitách. Nyní je zřejmé, že tyto přepravy se již skutečně začínají provádět, a co je ještě důležitější, zabezpečují je čeští dopravci. Rok 2007 se nám z tohoto pohledu v tuto chvíli jeví jako skutečně perspektivní.“ „Vztahuje se tento optimismus i k segmentu stavebních vozidel?“ „Jistě. Jsme toho názoru, že stavební segment poroste dokonce rychleji než ostatní segmenty, a to jak v důsledku investic do infrastruktury a realizace velkých projektů, tak i nezbytné obnovy vozového parku. V České republice je dnes registrováno zhruba 16 tisíc stavebních vozidel s průměrným věkem kolem dvaceti let. Na jejich obměnu tlačí nejen ekologické požadavky, ale také potřeba vyšší produktivity a nižších provozních nákladů, nemluvě o tom, že nová vozidla jsou v provozu bezpečnější než stará. Je tedy pravděpodobné, že v segmentu stavebních vozidel dojde k prudkému nárůstu. Samozřejmě nepočítáme s tím, že se bude obměňovat kus za kus, ale s určitou obměnou stávajícího vozového parku stavebních firem počítat musíme.“ „Jak se vozidla pro stavebnictví podílejí na vašich celkových výsledcích?“ „V procentuálním vyjádření by se na první pohled mohlo zdát, že letošní prodejní výsledky v tomto segmentu pro nás budou představovat zklamání. Celkově byly totiž prodeje vysoké a výrazně rostla především silniční doprava, takže stavební segment se jeví jako relativně slabší. Abych byl konkrétní, předpokládáme, že stavební vozidla budou letos představovat 10 procent celkového objemu prodeje; v roce 2007 pokládáme za reálné zvýšení tohoto podílu na 15 procent. Tradičně máme silnou pozici v silniční dálkové dopravě, kde se naplno projevuje především nízká spotřeba paliva našich vozidel, která je dobře patrná právě při velkých kilometrových výkonech. Ekonomika provozu se však začíná brát v potaz i ve stavebním sektoru a očekáváme, že to rovněž povede ke zvýšení poptávky.“ „Scania letos uspořádala již druhý ročník soutěže o nejlepšího mladého evropského řidiče kamionu. Jaké jsou vaše zkušenosti z těchto akcí?“ „Tato soutěž je podle mého názoru významná nejen tím, že se snaží přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ale také proto, že zdůrazňuje skutečnost, že doprava a logistika jsou důležitá odvětví ekonomiky. K tomu, aby někdo mohl vykonávat náročnou profesi řidiče, musí mít potřebné znalosti a dovednosti. A že doprava a logistika představují v České republice důležité odvětví, je patrné i z toho, že oba tyto obory zaměstnávají na 230 tisíc osob (všechny druhy dopravy plus spoje). Navíc dobré fungování tohoto odvětví je nezbytným předpokladem pro chod celé ekonomiky. Při současném nedostatku dobrých řidičů a negativním posuzování silniční nákladní dopravy ze strany veřejnosti je nezbytné neustále zdůrazňovat, jak je řidičská profese důležitá a čím je v ní někdo lepší, tím více přispívá ke snížení negativních dopadů na životní prostředí, snižuje riziko vzniku dopravních nehod a může přepravit i více zboží. Hlavním účelem této soutěže je tedy zviditelnění řidičské profese a zdůraznění jejího významu pro celou společnost.“ „V současné době se hodně hovoří o aplikaci skandinávských zkušeností s šedesátitunovými a 25,25 metru dlouhými soupravami na celém území Evropské unie. Jaký je váš názor na tuto problematiku?“ „Nemyslím si, že existuje jiná než tato cesta, jak efektivně dopravovat potřebné objemy zboží pomocí kamionů. Je to ostatně patrné z jednoduchého výpočtu – jestliže stávající čtyřicetitunová souprava má pohotovostní hmotnost 18 tun a užitečnou hmotnost 22 tun, šedesátitunová může dopravit zhruba 40 tun zboží. Ani obavy z většího poškozování silnic nejsou na místě – nápravové tlaky se nezvyšují. A ani ovladatelnost pětadvacetimetrových souprav není nižší než ovladatelnost dnes povolených souprav. Jestliže tedy skutečně chceme redukovat počet nákladních vozidel na silnicích, představuje skandinávský model atraktivní řešení, které umožní snížit počet vozidel za současného zvýšení přepravního objemu. Současná zahlcená silniční infrastruktura vyžaduje kolektivní zodpovědnost a úsilí při hledání vhodné cesty a jedna, přínosná pro všechny, se zde právě nabízí.“ „Hovořil jste o rozvoji servisní sítě. Můžete se o něm zmínit podrobněji?“ „Dobře fungující servisní síť je jedním z klíčových faktorů, díky němuž jsme úspěšní. Prodej vozidel představuje sice důležitou položku, avšak kvalitní servisní síť s pracovišti, která dopravcům zajistí na jednom místě veškeré potřebné služby, je základním předpokladem pro dlouhodobé úspěšné působení na trhu v konkrétním regionu. V tuto chvíli máme v České republice třináct servisních míst a v příštím roce se chystáme otevřít nové centrum v Chomutově (v březnu či dubnu), v blízkosti Mladé Boleslavi (rovněž v březnu) a stavíme také další středisko ve Frýdku-Místku. Nejsou to investice pro letošní či příští rok, ale pro delší období. Jsme přesvědčeni o tom, že Česká republika bude v budoucnosti důležitou dopravní zemí, která je předurčena stát se branou na východní trhy. Naším cílem je proto otevírat ročně přinejmenším jeden nový servis, který bude zákazníkům poskytovat komplexní služby, tedy nejen údržbu a opravy vozidel, ale například i servis návěsů a chladicích zařízení či další služby. Čas jsou peníze, a pokud dopravce musí servisovat zvlášť tahač, návěs atd., je to pro něj ztráta. Proto přicházíme s nabídkou veškerých potřebných služeb pod jednou střechou, která umožňuje zkrátit dobu odstávky celé soupravy na minimum.“ „Jaká je vaše nabídka v oblasti finančních služeb?“ „Obdobně, jako při výrobě našich vozidel využíváme modulární systém – takže obdobně jako všechny kabiny, nápravy, motory nebo šasi lze vzájemně kombinovat, i při nabídce finančních služeb máme k dispozici seznam zahrnující například různé druhy financování, pojištění, servisních smluv či tréninku řidičů, které lze vzájemně kombinovat. Zákazník si z této nabídky může vybrat přesně takový balíček služeb, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám. Samozřejmě pokud potřebuje s něčím poradit, naši pracovníci jsou mu k dispozici – na jednom místě.“ „Jaké další novinky, kromě zmíněných servisních míst, chystáte na příští rok?“ „Naší hlavní novinkou v roce 2007 budou právě tato servisní střediska. Hodláme se však také mimo jiné dále soustředit na trénink řidičů, který jsme zahájili v letošním roce. Vycházíme totiž z toho, že současná vozidla mají v porovnání se svými předchůdci nesrovnatelně lepší užitnou hodnotu, ale slabým místem nadále zůstává lidský činitel – řidič. Letos jsme proto začali majitelům nových vozidel nabízet bezplatný trénink jejich řidičů. V žádném případě nechci zpochybňovat schopnosti profesionálních řidičů, avšak obsluha moderní techniky se v mnoha směrech liší od obsluhy starších vozidel. Mají-li být přednosti nové techniky plně využity, je nutné některé dovednosti řidičů ,upgradovat‘. Trénink zahrnuje nejen seznámení řidičů s obsluhou vozidel a vytváření návyků potřebných pro snížení spotřeby, ale také výuku defenzivního stylu jízdy. Máme například potvrzeno, že pokud je řidič při jízdě nervózní, vzrůstá spotřeba jeho vozidla až o deset procent. Defenzivní jízda naopak snižuje riziko vzniku nehody, tedy následného odstavení vozidla z provozu a finanční ztráty plynoucí z opravy a nevyužívání jeho kapacity, vede k nižším emisím a větší úspoře pohonných hmot – a ve svém důsledku i k větší spokojenosti zákazníků s našimi vozidly.“
Milan Frydryšek