28. června 2010

Výroba nákladních vozidel se teprve začíná vzpamatovávat z obrovského propadu v loňském roce, ale společnost Avia Ashok Leyland Motors vstoupila do roku 2010 velice razantně. S více než sto vozidly vyrobenými v prvním čtvrtletí byla největším výrobcem motorových užitkových vozidel s hmotností nad 3,5 tuny v České republice. Na to, jaká je současná situace v letňanské automobilce a jaké jsou její plány pro letošní rok, jsme se zeptali jejího manažera marketingu Michala Bačkovského.
„Co pro Avii znamenal přechod pod indickou společnost Ashok Leyland?“
„Ashok Leyland, druhá největší automobilka v Indii, je součástí koncernu Hinduja Group, který je srovnatelný například s podobným gigantem AB Volvo. V jeho portfoliu nalezneme společnosti působící v ropném průmyslu, v bankovním a finančním sektoru, developerské společnosti, společnosti vyvíjející IT systémy a v neposlední řadě právě automobilky. Výroba lehkých nákladních vozidel Avia v Letňanech přešla pod Ashok Leyland na konci roku 2006 po krátké éře vlastnictví finanční skupinou Odien, která mimo jiné navrátila značku Avia na masku vozidel namísto označení Daewoo Avia.
Změny v Avii v následujících dvou letech byly zaměřeny především dovnitř společnosti – kompletní restrukturalizací výroby počínaje a rekonstrukcí administrativních budov konče. Byla nastavena nová obchodní strategie, protože v posledních letech éry Daewoo se prodej vozidel postupně omezil jen na Českou republiku, Slovensko, Velkou Británii a Irsko. Výroba klesla pod tisíc vozidel, což je pro automobilku kritické. Díky silnému koncernu v zádech proto Avia nastartovala proces návratu na světové trhy a rozšíření portfolia produktu. Výsledky v podobě nárůstu výroby výrazně ovlivnila celosvětová hospodářská krize, avšak budování obchodní sítě se díky jejímu novému modelu podařilo i v tomto těžkém období realizovat a na přicházející oživení trhu jsme tak perfektně připraveni.“
„Můžete nový modul přiblížit?“
„Vytváříme novou síť obchodních partnerů – dealerů, kteří spolupracují přímo s automobilkou. O síť partnerů se v každé zemi stará tzv. country manager, místní odborník se znalostí tamního trhu a zkušenostmi z automobilového průmyslu. Tato osoba se stará o vše – od prodeje přes servis až po marketing. Samozřejmě se stoupajícím prodejem bude tato práce nad síly jednoho člověka a bude nutno uvažovat o klasickém modelu importéra, ale v rozběhové fázi, navíc v období krize, se tento model osvědčil na výbornou. Na konci loňského roku jsme otevřeli zastoupení v Rumunsku a Maďarsku, na počátku roku v Polsku a od března máme country managera také v Bulharsku.
Klasickým příkladem návratu Avie na její tradiční trhy je Rusko. Tento významný projekt se rozběhl loni na podzim a do konce roku se v Rusku podařilo připravit zázemí značky, homologovat vozidla, a dokonce získat výjimku pro dovoz vozidel Euro 3. Letos v dubnu se již Avie prezentovala na mezinárodním veletrhu v Moskvě a v současné chvíli máme síť obchodních partnerů ve všech průmyslových střediscích Ruska, jak jsme avizovali na začátku roku.
Příkladem vstupu na nové trhy je projekt, který realizujeme s naší mateřskou společností Ashok Leyland v Argentině. V současné době na tamním trhu testujeme první vozidla pro nastavení distribučních kanálů a rozběh standardního prodeje.
Od začátku roku jsme dodali několik vozidel do Austrálie, poohlížíme se po Středním východě, severní Africe či Jihoafrické republice.“
„Na začátku letošního roku Avia doslova držela výrobu nákladních vozidel v České republice. Bude se její produkce dále zvyšovat, nebo šlo spíše o výjimečnou situaci?“
„Pro letošní rok máme ambiciózní plán – zvýšit výrobu oproti loňsku až o dvě stě procent, což představuje nárůst ze zhruba tří set na více než tisíc vozidel. Tento plán samozřejmě zahrnuje prodeje na nových trzích a také výrazný nárůst odbytu podvozků pro projekt se společností Smith Electric Vehicles. Té již šest let dodáváme naše podvozky s kabinami, do nichž Smith zastavuje elektrický pohon.
Tato spolupráce nabrala na intenzitě loni na podzim po založení dceřiné společnosti ve Spojených státech. Smith Electric Vehicles US nyní vyrábí tři až pět vozidel týdně a na podzim plánuje navýšení na deset vozidel. Pro nás to znamená, že letos musíme vyrobit 250 až 350 podvozků a kabin jen pro americký trh, podle toho, jak bude postupovat zásobování komponenty pro elektropohony.
Standardních vozidel se vznětovým motorem chceme letos vyrobit kolem šesti set, což představuje oproti roku 2009 zvýšení produkce o sto procent.“
„Kolik vozidel bude určeno pro český a slovenský trh a kolik jich dodáte do jiných zemí?“
„Česká republika a Slovensko budou převládat s tím, že český trh je stále nejdůležitější – pro něj bude podle plánu určena zhruba třetina produkce standardních vozidel. Dodávky na Slovensko a do dalších zemí by se měly pohybovat v několika desítkách kusů, v závislosti na velikosti konkrétního trhu. Výjimkou je pak Rusko, kde ve druhé polovině roku plánujeme prodat asi sto vozidel.“
„V Brně na veletrhu Autotec jste informovali o zajímavé kombinaci záruky, která nebývá v dané kategorii vozidel obvyklá. Jak na tuto nabídku reagují dopravci?“
„Zákazníci se o záruční dobu samozřejmě zajímají. Tři roky na kompletní vozidlo bez omezení kilomet-rů je velmi nadstandardní záruka na trhu nákladních automobilů nejen v ČR, ale v celé Evropě. Navíc záruka na prorezavění kabiny osm let, kterou poskytujeme, je naprosto unikátní. Je dána ojedinělou technologií výroby kabiny. Avia je jediný výrobce nákladních vozidel na světě, který na všechny díly kabiny používá pozinkovaný plech. V kombinaci s kataforicky nanášeným primárním lakem, plničem a krycím lakem vzniká kabina srovnatelná s karoserií osobního vozidla. A naše záruka je delší než u leckterého osobního auta.“
„Chystáte nějaké inovace kabiny?“
„Inovace kabiny, bez ohledu na její životnost, je velice žádoucí. Stávající kabina je stará deset let, a přestože stále dobře zapadá do neustále se měnícího designu jiných výrobců, určitý facelift by byl na místě. Počítali jsme s ním, ale jeho realizace se v důsledku krize pozdržela. Loni jsme prodali kolem tří set vozidel a to nebyla nejlepší situace pro další vývoj. Věříme, že trh se vzpamatuje a budeme moci uvažovat o této ino-vaci v nejbližší době.“
„Zmínil jste se, že loňská situace nebyla pro oblast vývoje příznivá. Uvažuje přesto Avia o tom, že by vyráběla i vozidla nad dvanáct tun?“
„To je další téma, kterým jsme se při analýze stávajících produktů a obchodní politiky zabývali. I ze statistik z nových trhů, na které pronikáme, je zřejmé, že by pro nás bylo výhodné rozšířit portfolio našich vozidel o podvozky s celkovou hmotností nejen nad 12 tun, řekněme až do 15 tun, ale také o podvozky s nižší celkovou hmotností, okolo pěti tun. Ovšem zatímco facelift kabiny je středně náročný projekt, vstup do těžší či lehčí hmotnostní kategorie představuje velice náročný vývoj, protože se jedná o kompletně novou konstrukci podvozku – s jiným rámem, nápravami a další prvky.
V tuto chvíli je pro nás důležitější, abychom se znovu etablovali v našem stávajícím segmentu. Zatím máme stále v kategorii do dvanácti tun obrovský potenciál, a to ve všech zemích, do nichž vyvážíme. Pouze v České republice jsme již pomalu na hranici – v posledních měsících se v našem segmentu 6 až 12 tun celkové hmotnosti střídáme s Ivecem na prvním a druhém místě. Máme zde podíl zhruba 21 procent, což je na takto sofistikovaný trh skutečně hodně. Pokud bychom stejné výsledky měli i v jiných zemích, pak by mělo smysl snažit se proniknout i do vyšší hmotnostní kategorie, ale zatím to není naší prioritou.“
„Jaká je perspektiva prodeje vozidel Smith Newton na českém trhu?“
„Pro nás je nyní nejdůležitější, aby se vozidlo Smith Newton rozšířilo na stávajících trzích společnosti Smith, tedy v USA a západní Evropě. Jsme exkluzivním dodavatelem podvozku s kabinou, a to je naše priorita. Koncept alternativních pohonů samozřejmě zapadá do ,zelené‘ strategie Avie, která již nyní využívá environmentální systémy ve výrobě, například lakování kabin vodou ředitelnými barvami či certifikovaný systém třídění odpadů a další.
Pokud budeme rozšiřovat naši nabídku o vozidla s alternativními pohony, je spolupráce s dosavadní partnerskou firmou ideálním řešením. Ale aby mělo smysl jednat o zastoupení firmy Smith ve střední a východní Evropě, ať již pod značkou Smith či Avia, je nejprve nutno, aby stát a distributoři energie vytvořili vhodné podmínky pro podporu elektromobilů, podobně jak tomu bylo v případě autobusů na CNG. Pokud nebude zpočátku existovat nějaký dotační program, pak se tato vozidla nemohou dostatečně rychle rozšířit a jejich výroba se nezlevní.“
Milan Frydryšek www.avia.cz