Evropští výrobci by se měli poučit z amerických problémů

Automobilový průmysl

Vzhledem k prohlubujícím se obavám z budoucnosti amerického automobilového průmyslu by se evropští výrobci měli poučit z problémů, před kterými stojí jejich američtí kolegové. Takový je závěr studie světové poradenské firmy KPMG International, která působí i v České republice. KPMG podobný průzkum provedla již pošesté. Otázky na téma situace automobilového průmyslu položila 140 manažerům na rozhodujících pozicích tohoto odvětví v celém světě. Podle názorů hlavních představitelů automobilového odvětví dnes tento sektor v USA stojí před velkou výzvou – musí se vypořádat s dědictvím minulosti a zvýšit svou konkurenceschopnost a efektivitu výroby, protože hrozba konkurence asijských značek je den ode dne silnější. Na dotaz, zda by se američtí výrobci v příštích pěti letech skutečně mohli stát konkurenceschop­nějšími a efektivnějšími, ovšem kladně odpovědělo pouhých 32 procent respondentů. V průzkumu, který KPMG International provedla před čtyřmi lety, jich bylo ještě 56 procent. „Výzvy, před kterými stojí američtí výrobci, by měly sloužit jako budíček pro evropské producenty. Nezadržitelný vzestup asijských značek se dále posiluje a k hybné síle Japonska se přidali výrobci z Jižní Koreje a Číny. Pro etablované i rozvíjející se asijské značky je Evropa vysoce atraktivní trh a evropské značky by se měly ujistit, že jsou na výzvy, které to přináší, připraveny lépe, než byli jejich američtí kolegové,“ komentoval výsledky průzkumu vedoucí poradenství pro automobilový průmysl v KPMG Velká Británie Mike Stevenson. „Pokud se čínské a jihokorejské značky skutečně zaměří na Evropu, etablovaní evropští výrobci originálních autodílů (Original Equipment Manufacturers – OEM) budou muset být připraveni. Musejí investovat do nových technologií, stát v popředí inovací, být flexibilní a efektivní,“ řekl Mike Stevenson. „Pouze silná značka k úspěšné existenci v globálním průmyslu nestačí,“ dodal. Také čeští dodavatelé by měli být připraveni „Totéž platí také pro české výrobce autodílů, na nichž stojí velká část ekonomiky. V tuto chvíli úspěšně spolupracují s řadou především evropských značek, ale na příchod nových požadavků nejsou zcela připraveni. A pokud jejich tradiční odběratelé začnou mít problémy s odbytem, budou nuceni hledat své zákazní- ky jinde a přizpůsobit se,“ uvedl k tomu Andrew Sutherland, který je v KPMG Česká republika zodpovědný za oblast automobilového průmyslu. Studie KPMG již několik let upozorňují na trend rostoucího podílu asijských značek na trhu, především na úkor značek amerických. Letos se v odpovědích poprvé vyskytly oprav-dové obavy, a to dokonce i ze strany severoamerických respondentů, zda jsou americké značky vůbec schopny tento trend ještě zvrátit. Ukázalo se jasné pochopení nebezpečí, před nimiž sektor stojí, a potřeby zásadní restrukturalizace, která by vyřešila zátěž minulosti. Na změnu trendu mají výrobci reálně k dispozici čtyři až pět let. Okamžité důvody k obavám jsou evidentní. Na otázku ohledně ziskovosti největší část dotázaných (35 procent) odpověděla, že zisk bude „nestabilní a nepředvídatelný“. Po-dle druhé nejčetnější skupiny (28 procent) „budou zisky klesat“. Obavy o ziskovost jsou spojeny s rostoucím uvědomováním si nadbytečných kapacit. Nyní je nezbytné uvést nabídku a poptávku zpět do rovnováhy, čehož však lze dosáhnout pouze prostřednictvím významné restrukturalizace. Žádná velká důvěra ani v evropské značky Letošní průzkum potvrdil očekávaný další vzestup asijských značek – jejich rostoucí podíl na trhu očekává 88 procent respondentů. Důvěra v evropské značky je v nejlepším případě pouze průměrná: jejich vzestup očekává pouhých 34 procent respondentů, zatímco 28 procent je přesvědčeno o opaku. Severoamerické značky mohou očekávat ještě daleko větší problémy – v jejich vzestup věří pouhých 19 procent respondentů, zatímco 58 procent je přesvědčeno, že na trhu budou ztrácet. Na dotaz „Jaké značky pravděpodobně zvýší svůj tržní podíl?“, dostaly Jižní Korea a Čína shodně téměř 80 procent kladných odpovědí. KPMG předpokládá, že trvalý útok těchto značek by v příštích pěti letech mohl být patrný obzvláště na evropských trzích. Budou se sice muset vypořádat s bariérami, jaké představuje budování značky, dealerských sítí, image a kvality, pokud se jim je však podaří úspěšně zdolat, mohou se v úvodu zaměřit na východoevropské trhy, které jsou relativně více orientovány na levnější vozidla. Důraz na cenu by mohl vyvážit loajalitu k etablovaným značkám; rovněž soutěžní podmínky v oblasti distribučních sítí by mohly být vyrovnanější. „Levná vozidla budou ve střední a východní Evropě minimálně v několika příštích letech stále dominantní. Vždyť v České republice za rok 2005 v celkovém počtu nově registrovaných vozů představovala vozidla ve dvou nejnižších třídách 52 procent. Pokud připočteme vozidla v nižší střední třídě, jsme na 68 procentech. Tato procenta navíc zůstávají v podstatě stabilní – v roce 2004 představovaly dvě nejnižší třídy 53 procent nově registrovaných vozidel, tři nejnižší třídy 67 procent,“ uvedl Andrew Sutherland. (lan)

spinner