Rakousko

ASFINAG: Za první měsíc mýtné vyneslo 50 milionů €

Jen za první měsíc od zavedení dálničního mýtného pro nákladní vozidla v Rakousku se rakouská státní pokladna obohatila o 50 milionů €. „Technika a organizace ustály křest ohněm. Systém jede naplno i přes vysoké zatížení všech systémových komponent,“ shrnul zkušenosti z prvního měsíce provozu systému ve Vídni předseda představenstva rakouské Akciové společnosti pro financování dálnic a silnic pro motorová vozidla ASFINAG Walter Hecke.

Každý pracovní den systém zaregistroval 1,8 milionu průjezdů vozidel, která podléhají placení dálničního mýta, pod mýtnými portály. Ostré kontroly odhalily denně kolem 4500 deliktů (celkem se ztráty ze systému pohybovaly kolem 1,8 procenta).

Zhruba 260 z 370 tisíc nákladních vozidel a autobusů, které podléhají dálničnímu mýtnému, je vybaveno palubní jednotkou Go-Box, přístrojem ve velikosti cigaretové krabičky, který zajišťuje komunikaci mezi vozidlem a mýtným portálem. „Toto číslo odpovídá prosazení na trhu ve výši 70 procent,“ řekl obchodní ředitel Europass-LKW-Mautsystem GmbH Peter Newole. Z regionálního hlediska bylo vydáno nejvíce jednotek Go-Box v provozovnách Horního Rakouska (12 tisíc kusů), Tyrolska (11 tisíc) a v Dolním Rakousku (10 tisíc).

Rakušané svůj systém chválí, německý odmítají

„V mnoha oblastech je rakouský systém mýtného v současnosti tím nejmodernějším a nejefektivnějším systémem, který státu zajistí více příjmů než systém dálničních známek,“ řekl s poukazem na německé technické problémy s mýtným Peter Newole. Také obchodní ředitel společnosti Europass, která systém pro ASFINAG provozuje, Guiseppe Palma, nedává německému systému na bázi GPS/GSM jako technologii pro plošně provozovaný systém mýtného téměř žádné šance. „Je nevhodný, a především nerentabilní,“ domnívá se. Tento názor se podle Petera Newoleho stále zřetelněji prosazuje také v Bruselu. Evropská komise již vzala zpět své původní doporučení a GPS nyní považuje jen za jednu z možných alternativ.

Peníze Rakousko použije na rozvoj silnic

Výnos z mýtného pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny společně s příjmy za dálniční známky pro osobní vozidla a ze zvláštního mýtného na některých vymezených úsecích hodlá Rakousko letos po-užít na nové investice do rozvoje silničního spojení s jižní Evropou, uvedl Walter Hecke. Jen mýtné za nákladní vozidla by mělo ročně přinést 600 milionů €.

Pokud jde o mezinárodní inter-operabilitu, rakouský systém je kompatibilní se švýcarským, takže švýcarská vozidla mohou využívat vlastní palubní jednotku. Ještě v průběhu letošního roku by měl rakouský systém komunikovat také s italskými jednotkami a stejnou spolupráci Rakousko plánuje i se Španělskem a Francií.

A

spinner