Růst sazeb námořného i charterů nemá konce

Růst sazeb námořného i charterů nemá konce

20.9. - Obrovské výdělky zaoceánských dopravců v první polovině roku naberou ve třetím a čtvrtém čtvrtletí na tempu, protože platnost starých smluv vyprší a budou nahrazeny novými, ale mnohem vyššími krátkodobými a dlouhodobými dohodami. Maersk byl minulý čtvrtek povinen znovu aktualizovat své celoroční odhady EBIT o další 4,5 miliardy dolarů poté, co oznámil, že obchodování za 3. čtvrtletí „výrazně předčilo naše předchozí očekávání“, což bylo zhodnoceno během aktualizace výhledu v srpnu. Rejdař uvedl, že nyní očekává, že jeho zisky za 3. čtvrtletí se budou „blížit 6 miliardám dolarů“, což je v porovnání s EBIT za prvních šest měsíců ve výši 7,2 miliardy dolarů při prozatímním čistém zisku 6,5 miliardy dolarů.

„Vzhledem k přetrvávajícímu přetížení a překážkám v dodavatelských řetězcích APMM nyní očekává, že druhý půlrok bude silnější, než se původně předpokládalo,“ uvedl dopravce.

Maerskova překvapivě nízká průměrná sazba 1519 dolarů za TEU ve 2. čtvrtletí „poháněna dlouhodobými smlouvami“ se určitě podstatně zvýší, neboť uzavírá nové dlouhodobé obchody s mnohem vyššími sazbami.

Mezitím se zdá, že dobrovolné omezení sazeb FAK ze strany společností CMA CGM a Hapag-Lloyd dalo spotovým sazbám za kontejnery nový impuls. Složka Freightos Baltic Index (FBX) pro Asii a západní pobřeží USA vzrostla o 8 %, na 20 586 dolarů za 40 stop, a pro východní pobřeží USA činila 22 173 dolarů za 40 stop, což je rovněž o 8 % více. Nicméně vzhledem k tomu, že více než 60 plavidel čeká až tři týdny na vykládku v terminálech Los Angeles a Long Beach a lodě se hromadí po celém západním a východním pobřeží USA, zdá se, že tyto sazby jsou akademické, pokud dopravci nemají prostor k prodeji.

Stejně jako u transpacifických spotových sazeb jsou i prodejní nabídky z Asie do severní Evropy převážně akademické, protože dopravci jsou plně obsazeni a nejsou připraveni přijímat nové chartery za závratné ceny. Zdá se také, že snížení sazeb, které zavedl Hamburg Süd na lince mezi Asií a severní Evropou, nemělo dlouhého trvání, jelikož dceřiná společnost společnosti Maersk právě oznámila peak season surcharge ve výši 2000 dolarů za 40 stop.

Spěch velkých maloobchodníků v USA a v Evropě s pronájmem vlastních tonáží vyústil v obrovské výkyvy v denních sazbách za pronájmy kontejnerových lodí.

Jeden makléřský kontakt řekl The Loadstar na akci London International Shipping Week, že měl před uzavřením charter postarší panamax lodi po dobu 80 - 90 dní pro roundtrip Asie-Severní Evropa za neuvěřitelných 250 000 dolarů denně, což by překonalo předchozí nejvyšší v odvětví o 50 000 dolarů.

(SSL)

Foto: Pixabay

spinner