Co přinesl srpen v dopravě

Co přinesl srpen v dopravě

Maersk opouští projekt digitalizace komunikačních procesů TradeLens. Můžeme to označit za nedávný příběh, nebo za blížící se lekci, ale to, jak to dopadlo, bychom si měli všichni zapamatovat.

Je nám dobře známo, že odvětví námořní přepravy trpí nedostatkem digitalizace. I když se na jedné jediné přepravě kontejnerů z Asie do Evropy může podílet mnoho různých společností a zúčastněných stran, stále je k tomu zapotřebí spousta papírových dokumentů a ručně vyplňovaných tabulek – i když se nám to v „digitální“ době roku 2023 může zdát zvláštní.

Administrativa provozu se tak zbytečně prodražuje – často až o 20 procent celkových nákladů na přepravu. Není pochyb o tom, že plná digitalizace dodavatelských řetězců způsobí, že toto číslo výrazně klesne. Ti, kterým se podaří stanovit agendu globální digitalizace, budou mít na budoucím přepravním trhu velmi silnou pozici. Právě s ohledem na tuto strategii se společnosti Maersk a IBM postavily hrdě této výzvě a v roce 2018 spustily ambiciózní projekt TradeLens založený na technologii blockchainu.

Zpočátku to vypadalo slibně: projekt podpořilo mnoho významných kontejnerových dopravců, kteří v roce 2020 začali platformu testovat. V překvapivém sledu událostí však společnost Maersk nedávno oznámila, že projekt TradeLens bude ukončen. Můžeme jen spekulovat o tom, kdy a proč se konkurenti nakonec rozhodli nesdílet svá data. To vede k závěru, který nutí k zamyšlení: i když jsou výhody globální digitalizace zcela zřejmé, jedné z největších přepravních společností na světě se přesto nepodařilo vytvořit potřebnou dynamiku pro její úspěšný rozvoj. Odvětví (námořní dopravy a bohužel i šířeji kombinované přepravy) se zřejmě stále nedokáže digitalizovat samo.

Ukončení činnosti projektu TradeLens naznačuje, že digitalizace musí přijít zvenčí. Největší námořní dopravní společnosti si přímo konkurují v příliš velkém rozsahu, než aby se skutečně zavázaly ke vzájemnému sdílení dat. V případě TradeLens byla tato neochota posílena skutečností, že digitální platforma měla ryze komerční zaměření – Maersk na ní chtěl vydělávat. Proto se ostatní námořní dopravci přirozeně soustředili na to, co získají výměnou za posílení postavení rejdaře Maersk poskytnutím / sdílením svých dat - a to zjevně nestačilo.

Podobnou situaci zažíváme ve všech oborech opakovaně. Velcí, zavedení hráči jsou pevně rozkročeni ve svém oboru; mají velké investice do mnoha různých aktiv, ale nevznikli jako digitální společnosti. Nebyl to tedy ani Hilton, ani Marriott, kdo způsobil revoluci ve svém odvětví díky hotels.com nebo Airbnb. Byly to menší, agilní start-upy se správnými nápady a neutrální pozicí na trhu, které z nich udělaly známější a hojně navštěvované informační křižovatky. Tyto drobnější, ale svižné ryby mohou ve svém rybníce nabídnout nové, strategické obchodní příležitosti, které nestrkají peníze do kapes konkurentů.

Takže co teď? Měli bychom se prostě smířit s tím, že globální digitalizace odvětví námořní přepravy a logistiky se odkládá na neurčito? Vůbec ne. Myšlenka vybudování globální digitální platformy pro řízení námořní logistiky je jednoznačně správnou cestou vpřed. Kdo je však v pozici, aby poskytl hráčům v tomto odvětví dostatečné výhody a přiměl je ke sdílení dat? Dobrými kandidáty jsou softwarové společnosti jako Flexport, Forto a Freightos. Také společnost Amazon právě oznámila svou platformu AWS Supply Chain Visibility. Další možností je, že velké platformy TMS vstoupí do uvolněného prostoru, který právě opustila společnost TradeLens. V jejich případě lze přesné informace o dodavatelském řetězci vyměňovat prostřednictvím otevřených rozhraní API a data již existují. Vítězné řešení však bude vyžadovat zcela svobodnou možnost experimentovat.

Velkou otázkou pak zůstává, kdo bude první, kdo propojí všechny články dohromady? To nikdo s jistotou neví. Ukončení činnosti TradeLens naznačuje, že rozhodující průlom nebude iniciován z vlastních řad odvětví námořní logistiky. To nakonec spatřujeme i na velmi pomalé míře penetrace jinak velmi slibného produktu spedičního sdružení FIATA = digitálního FIATA Bill of Lading, mimo jiné též založeného na blockchainové technologii a bezpapírovém sdílení ucelených a formátovaných bloků dat (v Česku od jara 2023). Lze spíše spekulovat, že vítěz vzejde z okruhu nových softwarových společností s vyšší mírou svobody při hledání digitálního bodu zvratu, který konečně zbaví odvětví hromady papírů a manuálních tabulek po celém světě.

Petr Rožek

Foto: SSL ČR

spinner