​ACI Europe: Osobní letecká doprava na evropských letištích oživí v roce 2024

​ACI Europe: Osobní letecká doprava na evropských letištích oživí v roce 2024

12.10. - Osobní doprava na evropských letištích by měla plně oživit v roce 2024. To je o rok dříve, než se původně čekalo. Kvůli geopolitickým a strukturálním změnám však budou mezi jednotlivými letišti přetrvávat značné rozdíly ve výkonnosti. Uvedla to organizace ACI Europe, která zastupuje evropská letiště. V letošním roce by objem osobní dopravy na evropských letištích měl dosáhnout 95,5 procenta objemu roku 2019, tedy doby před pandemií nemoci covid-19.

ACI Europe původně očekávala, že počet lidí, kteří letos projdou letištními zařízeními v Evropě, bude odpovídat 91 procentům objemu z roku 2019 a v příštím roce 98 procentům. Podle nové prognózy má v roce 2024 objem dosáhnout 101,4 procenta roku 2019.

Pandemie způsobila, že počet cestujících se v roce 2020 meziročně propadl o 70 procent na 728 milionů z 2,4 miliardy v roce 2019. Do roku 2022 se evropským letištím podařilo v počtu cestujících dostat na úroveň 79 procent z doby před pandemií. Optimismus ACI Europe ve výhledu na letošní a příští rok podpořila dobrá letní sezona v letošním roce, když v červenci bylo odbaveno 97 procent cestujících z roku 2019 a v srpnu 96,6 procenta.

V dlouhodobějším výhledu a navzdory současnému kontextu inflačních tlaků, vysokých cen letenek a rostoucího geopolitického napětí ACI Europe očekává, že do roku 2027 dosáhne počet cestujících 109,2 procenta úrovně roku 2019. Organizace ale varovala, že oživení bude mezi jednotlivé země, letiště a letecké společnosti, které je obsluhují, rozloženo nerovnoměrně.

"V minulosti, když se letiště potýkala se systémovým šokem, jako bylo 11. září nebo globální finanční krize, měla většina letišť tendenci zotavovat se stejným tempem. Tentokrát tomu tak není," uvedl generální ředitel ACI Europe Olivier Jankovec. Dodal, že téměř 50 procent evropských letišť je nyní na úrovni z doby před pandemií. Řada z nich se ale na úroveň z doby před pandemií nedostane před rokem 2026.

Mezi vítězi v oživení jsou letiště obsluhující oblíbené turistické destinace nebo místa s velkou diasporou. Je také vidět růst zájmu o nízkonákladové aerolinky, jako Ryanair a Wizz Air, na úkor aerolinek poskytujících plný servis. Výjimkou jsou Turkish Airlines. To pomáhá k většímu oživení na vedlejších a regionálních letištích.

Poptávka je sice silná, ACI Europe však varovala i před riziky poklesu. Mezi tato rizika patří ekonomické zpomalení v Evropě, pokračující inflace a vyšší ceny ropy, ale také omezení růstu kapacity leteckých společností kvůli problémům s dodávkami letadel a zvýšená geopolitická rizika.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner