29. října 2025, red
30.10. - Šest moderních sypačů, 2000 tun soli a pohotovostní četa 17 mužů představují jsou klíčovou výbavou pro boj se sněhem a náledím, kterou Via Salis Operations nasadí pro zajištění bezpečnosti na 48 kilometrech nové dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Režim zimní údržby startuje celorepublikově pro správce komunikací oficiálně 1. listopadu a potrvá do 31. března.
„Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout a zajistit sjízdnost vozovky i kdykoliv mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Ale počátkem listopadu startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek,“ uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek. Po D4, která byla jako první infrastrukturní projekt v Česku postavena v režimu PPP a zprovozněna začátkem letošního roku, přitom denně projede průměrně 17 000 automobilů.
Přehled o aktuální povětrnostní situaci na dálnici získávají operátoři z telemetrických dat od 10 meteostanic, které jsou rozmístěny na trase dálnice. V případě nepříznivých podmínek pak mohou operátoři okamžitě řidiče varovat upozorněním pomocí systému proměnlivého dopravního značení, který obsahuje 34 velkoplošných panelů a 20 panelů zaměřených přímo na meteorologická data. Operátoři v dohledovém centru jsou také v přímém spojení s posádkami sypačů a mohou je tak v reálném čase informovat o situaci na komunikaci, kterou sledují na dálničních kamerách.
Pro dlouhodobější přehled pak Via Sals Operations využívá data z předpovědního modelu, který je speciálně vytvořen přímo pro lokalitu D4. „Podle předpovědi pak vyhlašujeme různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky, spočívající v pohotovosti. Dále také vyjíždíme k preventivním posypům komunikace,“ řekl Ondřej Vašek. V každém případě pak platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději 2 hodiny poté, co přestal padat sníh.
V areálu operačního centra má nyní Via Salis Operations uskladněno 2000 tun posypové soli. Mimoto je v operačním centru technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 m3. Samotná posypová sůl přitom nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází ke slovu solanka. Navlhčení sypané soli v solance také zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.
Pro posypy a úklid sněhu na D4 je určeno celkem 6 sypačů. Pět automobilů má zásobníky na 8 m3 soli a 3 m3 solanky. Jeden větší sypač pak disponuje kapacitou 9 m3 soli a 4 m3solanky. Na jednom ze sypačů Via Salis Operations v pilotním provozu otestuje technologii ThermoLogic společnosti Aebi Schmidt, která prostřednictvím senzorů kontinuálně sleduje teplotu povrchu vozovky a podle ní přizpůsobuje dávkování soli. „Díky přesnému dávkování bychom měli uspořit až 30 % soli, což představuje výrazné snížení zátěže životního prostředí. Pokud se účinnost potvrdí v reálném provozu, určitě budeme zvažovat nasazení této technologie i na dalších našich vozech,“ dodal Ondřej Vašek.
Hotová dálnice D4 je v plné správě Via Salis Operations od 1. 1. 2025 a tato zima tedy bude první, která plně ukáže kvalitu služeb prvního soukromého operátora v České republice. Vinci Highways, mateřská společnost Via Salis Operations, celosvětově spravuje více než 3 000 kilometrů dálnic. Díky tomuto propojení využívá Via Salis Operations k zajištění kvalitních služeb údržby i globální know-how a členové českého týmu absolvují školení od zahraničních specialistů.
(red)
Foto: Via Salis