​Stavbu dálničního obchvatu Budějovic mohou ztížit chybějící materiály a růst cen

​Stavbu dálničního obchvatu Budějovic mohou ztížit chybějící materiály a růst cen

28.4. - Stavbu obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, mohou zkomplikovat chybějící stavební materiály a také jejich zdražování. Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravují metodiku, jak u rozestavěných silnic pracovat s vývojem cen. Konstrukce tunelu Pohůrka v úseku obchvatu Úsilné - Staré Hodějovice se bude pokládat v květnu nebo červnu.

Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde byly původní náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Teď se pracuje na hlavních stavebních objektech, což jsou násypy, konstrukční vrstvy hlavní trasy a mosty. "Dokončené jsou potřebné přeložky inženýrských sítí, přeložky místních komunikací nebo některé úseky protihlukových stěn," sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stavba tunelu Pohůrka se prodraží nejvýš o 200 milionů korun, stavbaři museli změnit postup. Původně se stavěl pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane. Dělníci teď kopou stavební jámu a pracují na jejím pažení. Do ní pak umístí monolitickou železobetonovou konstrukci. Betonáž přímo ve stavební jámě začne v květnu či červnu. "Jakmile zhotovitel doloží všechny potřebné doklady a zkoušky," uvedl Studecký.

Největšími problémy, které stavbu ovlivňují, jsou podle něj nedostatek některých materiálů, jejich výrazné zdražení a rostoucí ceny pohonných hmot. Podle ŘSD se může stát, že materiál dočasně vůbec nebude. "To ale neznamená, že stavbu zastavíme. Ministerstvo dopravy se Státním fondem dopravní infrastruktury a s námi připravuje jednotnou metodiku, jak hlavně u běžících staveb pracovat s vývojem cen," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stavařům nejen u D3 chybí železná ruda z Ukrajiny a na trhu je obecně málo stavební oceli.

Jižní část obchvatu bude podle silničářů hotová na konci roku 2023, severní asi o rok později. Tunel Pohůrka bude podle starších informací hotový v roce 2024. Zatím není jasné, jak stát pojme dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostaví.

ŘSD teď v jižních Čechách staví souvislý třicetikilometrový úsek D3. Letos v únoru začalo budovat část dálnice D3 Třebonín - Kaplice za 1,87 miliardy Kč bez DPH. Úsek dlouhý 8,6 kilometru chce stát zprovoznit koncem roku 2024. Stavba navazuje na budovaný dálniční obchvat Budějovic. Zbylé dva úseky dálnice k hranicím s Rakouskem chce ŘSD začít stavět příští rok. Na konci roku 2025 by měla být jihočeská část dálnice D3 hotová.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí by měla být hotová do roku 2030.

(čtk)

Foto: LAN

spinner