​Skanska uspěla v soutěži na dostavbu slovenské D1

​Skanska uspěla v soutěži na dostavbu slovenské D1

Stavební skupina Skanska uspěla na Slovensku v tendru na dokončení stavebních prací na rozestavěném úseku dálnice D1 včetně téměř 7,5 kilometru dlouhého tunelu u Žiliny na severu země. Začátkem února to oznámil slovenský ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Neúspěšní uchazeči, a to skupina Metrostav a konsorcium kolem společnosti Strabag, se proti rozhodnutí hodnotící komise mohou odvolat. Dokončení úseku výrazně zlepší dopravu zejména při tranzitu od Žiliny dál na východ země.

“Višňové bude! Dnes mi spadl obrovský kámen ze srdce, protože stavbu převezme renomovaný a zkušený zhotovitel. Od podpisu smlouvy nás dělí už jen dny, pak zhotovitel převezme staveniště a do pár měsíců na úseku začne čilý pracovní ruch,“ řekl Andrej Doležal.

Vedle ceny šlo i o termín dostavby

Skanska předložila nabídku s cenou téměř 255 milionů EUR (6,6 miliardy Kč). Cena měla v hodnocení menší než poloviční váhu, jedním z dalších kritérií byl i termín dostavby. Dílo by mělo být hotovo do konce roku 2023, aby Bratislava mohla na projekt bez problémů využít peníze z evropských fondů. Stát hodnotu zakázky odhadoval zhruba na 261 milionů EUR (6,8 miliardy Kč).

Nového zhotovitele rozestavěné dálnice na trase Lietavská Lúčka‑Višňové‑Dubná Skala v délce 13,5 kilometru Slovensko vypsalo, když předloni ukončilo spolupráci s původním stavitelem. Konsorcium italské stavební firmy Salini Impregilo a slovenské společnosti Dúha čelilo výtkám úřadů z pomalého postupu prací. Skanska se zapojila i do původního tendru na vybudování zmíněného úseku, úřady ji kvůli dřívější účasti v kartelu z tehdejší soutěže ale vyloučily.

Nová dálnice, která propojí už postavené dálniční úseky, uleví dopravě na stávající silnici první třídy u Žiliny, kde se zejména před vypuknutím koronavirové krize často vytvářely dopravní zácpy.

Budou následovat tendry na další stavby

Po zmíněném tendru na stavební práce bude následovat soutěž na výběr dodavatele technologií tunelu, dále na vybudování střediska údržby, stejně jako odpočívadla. Spolu s částkou 170 milionů EUR (4,4 miliardy Kč), které stát vyplatil původním stavitelům, by celý úsek měl nově přijít asi na půl miliardy EUR (13 miliard Kč). Konsorcium Salini Impregilo‑Dúha v původní soutěži uspělo s nabídkou v hodnotě 410 milionů EUR (10,7 miliardy Kč).

(čtk/lan)

Foto: MDV SR

spinner