Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude stát více než 15 miliard korun

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude stát více než 15 miliard korun

26.11. - Připravovaná modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude stát více než 15 miliard korun. Náklady se v minulosti odhadovaly na 10,4 miliardy korun, později na 11,9 miliard korun. Jen projektová dokumentace vyjde podle smlouvy na 277 milionů korun, sdělil mluvčí Správy železnic (SŽ) Jan Nevola.

"Do dokumentace pro stavební povolení v tuto chvíli zapracováváme veškeré připomínky, které k ní dorazily. Vzhledem k důležitosti projektu se nám podařilo už na samotnou projektovou přípravu získat prostředky z Nástroje pro propojení Evropy CEF," uvedl Jan Nevola.

V první polovině příštího roku by chtěla SŽ začít hledat stavbaře, který největší stanici v zemi modernizuje. Stavba by pak měla začít na konci roku 2024, a potrvá zhruba sedm let. "Je ale potřeba říci, že jednotlivé obvody stanice se budou modernizovat postupně," uvedl Jan Nevola. Územní rozhodnutí nabylo právní moci v březnu 2022. Stavba bude největší ucelenou modernizací železničního uzlu v síti Správy železnic. Poslední zásadní rekonstrukci podstoupil v 50. letech minulého století.

Při modernizaci stavbaři opraví nástupiště, která budou mít bezbariérový přístup a zastřešení, vybudují i nový informační systém. Současný podchod se prodlouží, tím nahradí už dosluhující podchod sloužící pro přístup do oblasti za nádražím. Další podchod v jižní části nahradí lávka přes kolejiště.

Obyvatele v blízkosti kolejí ochrání před nadměrným hlukem z provozu vlaků nová protihluková opatření. Zvýšení bezpečnosti železniční dopravy zajistí nové staniční zabezpečovací zařízení. Celá stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha s možností předat ovládání na místní pracoviště v České Třebové. Stavební práce se zaměří nejen na stanici Česká Třebová, ale také na navazující traťové úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.

Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostů se bude rekonstruovat trakční vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV,50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Vlaky nyní místem projíždějí rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu, díky opravám se rychlost zvýší na 80 kilometrů v hodině. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.

(čtk)

Foto: Správa železnic

spinner