​Letošní zima byla pro středočeské silničáře náročnější

​Letošní zima byla pro středočeské silničáře náročnější

8.3. - Končící zimní sezona byla pro středočeské silničáře náročnější než zima 2019/2020. Kvůli špatnému počasí vyjížděli častěji, vzrostly tak náklady i množství spotřebovaného posypového materiálu. Krajské silničáře například stála zimní údržba silnic v lednu a únoru více než celá loňská zima.

"Porovnávat celkové náklady je zatím předčasné, mohu ale říci, že náklady na zajištění zimní sezóny v letošním lednu a únoru 2021 jsou mnohem vyšší než zajištění kompletní loňské zimní sezóny," řekla mluvčí Krajské správy a údržby silnic Petra Kučerová.

Spotřeba posypových materiálů do současné doby již výrazně přesahuje celkové objemy za sezonu loňskou. Za předešlou zimní sezonu spotřebovali krajští silničáři 9000 tun soli a téměř 6000 tun inertního materiálu. "V dnešní době se již pohybujeme v řádu 25 000 tun soli a 20 000 tun inertního materiálu," uvedla Kučerová.

Krajští silničáři se starají o 8650 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Za letošní zimu zatím najezdila technika silničářů zhruba 750 000 kilometrů. Počet se ale může ještě zvýšit, pokud se opět zhorší počasí.

Náročnější sezonu ve Středočeském kraji za sebou má také Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice prvních tříd. "Letošní zima se od těch několika posledních odlišuje silnými mrazy, střídáním chladnějších dnů se sněžením s oblevou v teplejších dnech a také vyšším úhrnem srážek," řekl Martin Buček z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Od 1. listopadu do konce ledna byla zima pro zaměstnance a techniku ŘSD meziročně výrazně náročnější. "Náročnost údržby se samozřejmě odpovídajícím způsobem promítla rovněž i do vynaložených nákladů," uvedl Martin Buček. Zatímco loni v tomto období najezdila technika ŘSD ve středních Čechách 34 116 kilometrů, letos to bylo 98 560 kilometrů, tedy bezmála třikrát tolik. Spotřebovalo se skoro 3,5krát více soli a solanky. Náklady vzrostly z loňských 34,9 milionu na 46,5 milionu Kč.

"Zajímavým údajem, který svým způsobem svědčí o rozdílu v úhrnu sněhových srážek, je také množství kilometrů najetých v rámci pluhování. Zatímco v zimě 2019 - 2020 to bylo 1046 kilometrů, v nynějším zimním období to již bylo 18 950 kilometrů, tedy 18krát více," uvedl Martin Buček.

Náročnější byla zima například také v Mladé Boleslavi, společnost Compag, která se zde o zimní údržbu stará, spotřebovala větší množství posypového materiálu, bylo to zhruba 250 tun soli a 50 tun inertního materiálu. V rozpočtu města je na zimní údržbu počítáno pravidelně s 11 miliony korun, v případě, že se peníze nevyčerpají, použijí se na jaře na opravy silnic a chodníků. Letos z této částky ale zbude menší část, údržba byla dražší, řekla mluvčí magistrátu Šárka Charousková.

Například Benešov spotřeboval o zhruba 250 tun posypového materiálu více než v minulé sezoně. Více materiálu spotřebovalo také Kladno. "Extrémní a především časté střídání teplot komplikovalo zimní údržbu, roztátý sníh často namrzal, v případě velmi nízkých teplot zase sníh ani po aplikaci soli neodtékal a bylo třeba sníh z křižovatek a zastávek hromadné dopravy odvážet na místo určené v operačním plánu zimní údržby," uvedla mluvčí kladenského magistrátu Lenka Růžková.

Výrazně více zaplatil za letošní zimu Rakovník. Zatímco loni ho zimní údržba stála 1,7 milionu, letos údržba silnic a chodníků vyšla již na pět milionů. Podobný nárůst hlásí také Kolín, kde předešlá zima vyšla na 1,1 milionu, ta letošní již na 4,4 milionu.

V Kolíně bylo v minulé sezoně spotřebováno 11 tun posypové soli. V letošní sezóně to bylo prozatím 220 tun soli a 80 tun štěrku. V předešlé sezoně bylo v Kolíně pouze šest dnů, při kterých bylo potřeba, aby vyjely sypače na ošetření komunikací a chodníků. "Během letošní zimní údržby bylo prozatím takových dnů 22, a zejména v únoru se jednalo o klasickou zimu s velkou sněhovou nadílkou," řekla mluvčí radnice Šárka Hrubá.

(čtk)

Foto: ŘSD

spinner