​Kapacitu mostu na Výtoni lze podle studie spolku zvýšit i bez třetí koleje

​Kapacitu mostu na Výtoni lze podle studie spolku zvýšit i bez třetí koleje

9.11. - Požadovanou kapacitu železničního mostu na Výtoni je možné zajistit i bez rozšíření ze dvou na tři koleje, které plánuje Správa železnic. Novinářům to včera řekli zástupci spolku Nebourat, který bojuje proti plánovanému nahrazení mostu novým a požaduje jeho rekonstrukci. Iniciativa si k tomu nechala zpracovat dopravní studii, podle které stačí na trati provést technologické úpravy spočívající například ve zvýšení počtu návěstidel.

SŽ na další řešení mostu uspořádala architektonickou soutěž, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři. Spolek Nebourat proti nahrazení konstrukce uspořádal on-line petici, kterou dosud podepsalo asi 18 800 lidí.

Jedním z argumentů pro nahrazení konstrukce je i nutnost rozšíření nyní dvoukolejného mostu o třetí kolej, což by v případě rekonstrukce znamenalo nutnost postavit další konstrukci vedle té stávající. Třetí kolej požaduje i vedení hlavního města. Spolek si podle svého zakladatele Pavla Štorcha nechal ohledně nutnosti třetí koleje zpracovat dopravní posouzení, které zatím SŽ nepředložila. "Občanský sektor tady supluje práci státu," řekl včera.

Prověření měl na starosti dopravní odborník Jiří Pospíšil, jehož tým využil podklady pro připravovanou studii železničního uzlu Praha. V roce 2035 chce SŽ podle experta přes most převádět 479 vlaků za den a 17 souprav v jednom směru za hodinu ve špičce. Nyní tam jezdí denně 315 vlaků a 11 souprav za hodinu v jednom směru ve špičce.

Požadované kapacity je podle výpočtů odborníka možné zajistit zvýšením návěstidel ze současných pěti na osm, což umožní průjezd až 20 vlaků v jednom směru za hodinu ve špičce. Předpokladem k této kapacitě jsou také sjednocení rychlosti vlaků na 60 kilometrů v hodině a další technické úpravy trati. Potřebné kapacity je podle Pospíšila možné dosáhnout i v případě plánované vlakové zastávky Vyšehrad s pomocí úpravy nástupišť.

Štorch dodal, že k prověření nutnosti vybudování třetí koleje již vyzvala SŽ vědecká rada Národního památkového ústavu (NPÚ), ale organizace zatím žádné výpočty nepředložila. "Vyzýváme SŽ k tomu, pokud disponují výpočty, které ukazují nutnost vybudování třetí koleje, tak ať je prezentují," řekl. Dodal, že spolek nyní předložil konkrétní a faktické důkazy, že třetí kolej nezbytná není.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Ministr dopravy Martin Kupka dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner